Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) внесло китайську Alibaba Group Holding Limited до переліку міжнародних спонсорів війни через те, що вона продовжує працювати в РФ. Зокрема, надає свої платформи для продажу товарів з вивезеної з окупованих територій України міді, йдеться у пресрелізі НАЗК.
Ключові факти
- На території РФ найбільшого поширення набула платформа онлайн-комерції AliExpress, якою керує дочірня російська компанія з групи Alibaba ТОВ «Алибаба.КОМ (РУ)», зазначають в НАЗК.
- Власником ТОВ «Алибаба.КОМ (РУ)» є зареєстрована у Сінгапурі компанія Aliexpress Russia Holding Private Ltd. Станом на 2023 рік компанія продовжує ведення справ у Росії, надаючи міжнародний майданчик для продажів закордонних товарів. Прибуток ТОВ «Алибаба.КОМ (РУ)» за 2022 рік становить 16,3 млрд рублів (близько $160 млн).
- У квітні 2023-го Reuters повідомило, що китайська компанія Quzhou Nova закупала щонайменше 3220 т мідного сплаву на загальну суму $7,4 млн у Дебальцевського заводу металургійного машинобудування (контролюється росіянами) в період з 8 жовтня 2022 року по 24 березня 2023-го.
- За даними митниці, відвантаження мідного сплаву з заводу здійснювалися через порт Новоросійськ. З вивезеної з окупованих територій міді компанія виробляє товари, які продає на платформах Alibaba, зазначається у повідомленні НАЗК.
- У відомстві також наголосили, що Alibaba вдається й до цензурування українського контенту на своїх платформах, пов’язаного з російською війною. У березні 2022 року Alibaba заблокувала профіль українського стрімера, який мав на AliExpress понад 268 000 підписників, за допис про війну. Водночас, проросійські дописи на платформі не видаляються, йдеться у пресрелізі НАЗК.
- «Усі наведені факти можуть свідчити про те, що компанія підтримує російську агресію не тільки фінансово, сплачуючи податки, а й ідеологічно», – заявили в НАЗК.
Контекст
Засновник Alibaba Джек Ма регулярно зустрічався з Володимиром Путіним і під час візиту у 2018-му оголосив про запуск окремої російської філії у партнерстві з місцевими компаніями. Спільне підприємство «AliExpress Росія» було відкрито разом з VK Group (тоді – Mail.ru), USM International (тоді – телеком-оператор MegaFon) та суверенним Російським фондом прямих інвестицій (РФПІ). Разом вони мали контрольний пакет 58,5% акцій компанії.
Станом на початок 2022 року російський Forbes оцінював «AliExpress Росія» в $1,9 млрд. Це був найбільш відвідуваний маркетплейс країни, який продав у 2021-му товарів на 306 млрд рублів і займав 10% всього ринку електронної комерції. У планах компанії було подвоїти частку до 2025 року.
Наразі всі російські партнери Alibaba стали джерелом проблем. РФПІ потрапив під санкції США та Канади, керівник VK Group Володимир Кирієнко, син першого заступника керівника глави адміністрації президента РФ, потрапив під американські персональні санкції. Що стосується USM, то власник компанії, мільярдер Алішер Усманов, потрапив у списки санкцій США, ЄС та Великої Британії.
Оцінити фінансові результати AliExpress в Україні складніше – компанія не має тут юридичної особи та не публікує фінансових результатів. Однак Україна точно входить до першої десятки найбільших ринків.
Станом на середину 2020 року AliExpress була третім за популярністю макретплейсом України, за даними EVO.Business, і мала понад 15 млн відвідувань на місяць. Весь український ринок електронної комерції оцінювався у 107 млрд грн. За даними «Нової Пошти», українці щодня замовляли з Aliexpress товарів щонайменше на 2,6 тонни.
Більше про це читайте в редакційному матеріалі Forbes.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.