Категорія
Інновації
Дата

Китайська Alibaba дистанціюється від війни. Чому і як її AliExpress працює в Росії та Україні

3 хв читання

Китайський інтернет-гігант Alibaba поки що не приєднався до санкцій проти Росії. Не прозвучало від власників інтернет-магазину AliExpress і заяв на підтримку України

Мовчання можна пояснити політичним тиском та бізнес-інтересами, пише видання Protocol. У Росії у Alibaba спільне підприємство (СП) з учасниками списків санкцій, в Україні теж успіхи та стратегічний плацдарм для виходу в Європу. Як улаштований e-commerce бізнес, який намагається ігнорувати війну.

Що трапилося

Alibaba не просто ігнорує війну Росії проти України. Як пише Protocol, компанія ще й вдається до цензури. Профіль українського стримера Дмитра Ромашка, який мав на AliExpress понад 268 тисяч підписників, заблокували на 30 днів за публікацію про агресію проти України. Чим можна пояснити таку позицію?

Alibaba розпочала глобальну експансію у 2010 році та запустила інтернет-магазин AliExpress. Росія для нього стала найбільшим ринком через географічну близькість, низькі ціни і тісні економічні зв'язки двох країн.

Наскільки великий бізнес Alibaba має у Росії

Засновник Alibaba Джек Ма регулярно зустрічався з Володимиром Путіним і під час візиту у 2018 році оголосив про запуск окремої російської філії у партнерстві з місцевими компаніями. Спільне підприємство «AliExpress Росія» було відкрито разом з VK Group (тоді – Mail.ru), USM International (тоді – телеком-оператор MegaFon) та суверенним Російським фондом прямих інвестицій (РФПІ). Разом вони мали контрольний пакет 58,5% акцій компанії.

Станом на початок 2022 року російський Forbes оцінював «AliExpress Росія» в $1,9 млрд. Це був найбільш відвідуваний маркетплейс країни, який продав у 2021-му товарів на 306 млрд рублів і займав 10% всього ринку електронної комерції. У планах компанії було подвоїти частку до 2025 року.

Наразі всі російські партнери Alibaba стали джерелом проблем. РФПІ потрапив під санкції США та Канади, керівник VK Group Володимир Кирієнко, син першого заступника керівника глави адміністрації президента РФ, потрапив під американські персональні санкції. Що стосується USM, то власник компанії, мільярдер Алішер Усманов, потрапив у списки санкцій США, ЄС та Великої Британії.

Китайська Alibaba дистанціюється від війни. Чому і як її AliExpress працює в Росії та Україні /Фото 1

Засновник Alibaba Джек Ма

Сама «AliExpress Росія» поки не потрапила під міжнародні обмеження, як і Alibaba. Хоча ця компанія розміщена на Нью-Йоркській біржі, вона може уникати американських вимог за допомогою складної системи організації бізнесу, пише Protocol. Крім того, китайський гігант – лише міноритарний власник «AliExpress Росія». Якщо компанія уникатиме розрахунку з американською валютою та учасниками санкційних списків, вона зможе працювати.

Поки що так і відбувається – 28 лютого «AliExpress Росія» повідомила державне агентство Sputnik (заблоковане в Україні та Європі), що працює у звичному режимі. Її материнська компанія також не планує згортати співпрацю. Єдиний мінус – розрахунки на публічне розміщення «AliExpress Росія» навряд чи виправдаються.

Шанси на чітку позицію від Alibaba та її дочок зменшують політичні настрої в Китаї. Раніше таксі-сервіс Didi та виробник Lenovo вже заявили про згортання бізнесу в Росії, але зіштовхнулися із хвилею негативу на батьківщині. Didi в результаті повідомив про продовження роботи у Росії. Наступним фігурантом скандалів може стати розробник TikTok, компанія ByteDance – вона не закриває сервіс у РФ і навіть має кілька відкритих вакансій у Москві.

Навіщо AliExpress Україна і що робити далі

Оцінити фінансові результати AliExpress в Україні складніше – компанія не має тут юридичної особи та не публікує фінансових результатів. Однак Україна точно входить до першої десятки найбільших ринків.

Станом на середину 2020 року AliExpress була третім за популярністю макретплейсом України, повідомляє EVO.Business, і мала понад 15 млн відвідувань на місяць. Весь наш ринок електронної комерції оцінювався у 107 млрд грн. За даними «Нової Пошти», українці щодня замовляли з Aliexpress товарів щонайменше на 2,6 тонни.

Такий успіх – не єдина мотивація китайського інтернет-гіганта щодо України. Компанія також розглядає Україну як стратегічну точку. Раніше президент Зеленський уже говорив Сі Цзіньпіну, що Україна може стати «мостом до Європи» для китайських компаній. Це вже частково збувається – тут успішно ведуть справи виробники техніки на кшталт Lenovo, Xiaomi, Huawei. Також Alibaba наймала в Україні інфлюенсерів, таких як Дмитро Ромашко. Вони допомагали просувати продукти та позитивний образ китайського бізнесу.

Поки що Aliababa уникає чітких заяв, пише Protocol, проте це нежиттєздатна стратегія. «Навіть якщо китайські компанії не хочуть займати політичну позицію, вони все одно мають визнати, наскільки дорого буде продовжувати роботу в Україні чи Росії і які наслідки вона може мати», – цитує видання Зою Лю, економічну дослідницю з Ради міжнародних відносин. У компанії відмовляються відповідати на запити журналістів.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд