Рада ухвалила в першому читанні законопроєкт №5593-д, який регулює управління державними підприємствами. Уряд зможе затверджувати зарплати керівників держпідприємств, але передає наглядовим радам право призначати та звільняти голів правління
Оформлюйте передплату на 6 номерів Forbes Ukraine зі змістовними інтерв’ю, рейтингами та аналітикою, тепер зі знижкою 50%.
Ключові факти
- Проєкт закону пропонує передати наглядовим радам держпідприємств повноваження із затвердження стратегії розвитку, фінансових та інвестиційних планів. Члени ради нестимуть відповідальність за затвердження фінансових планів на три-пʼять років. Вони також мають виносити пропозиції про розмір дивідендів, які виплачуватимуть акціонерам, у тому числі платежі до державного бюджету. Зараз за це відповідає Кабінет міністрів.
- Уряд має розробити дивідендну політику, але керівництво компанії та наглядова рада визначатимуть, яку суму коштів у вигляді дивідендів державі має направити держпідприємство в поточному фінансовому році. Наразі закон передбачає, що державні компанії повинні не менше 30% прибутку направляти до держбюджету.
- Наглядові ради відповідатимуть за призначення та звільнення керівників держпідприємств, визначатимуть розмір їхніх зарплат і премій. Однак у Кабінета міністрів залишається право вето на рішення ради.
- Кабмін має оцінювати діяльність роботи членів наглядових рад. Ініціювати відставку можна на зборах наглядової ради, якщо особа не виконує обов’язки, зазначені в договорі, або на підставі звіту наглядової ради про невиконання планів.
- Закон вводить поняття «фідуціарний обов’язок» – обов’язок членів правління та наглядових рад держпідприємств діяти в інтересах компанії, добросовісно та неупереджено. У законопроєкті не вказується зміст цієї концепції та відповідальність за порушення таких обов’язків.

- Категорія
- Рейтинги
- Дата
Контекст
Міністерство економіки, Європейський банк реконструкції та розвитку, Світовий банк, Міжнародний валютний фонд та Європейська комісія зробили першу спробу реформувати управління державними підприємствами в Україні в 2016 році. Парламент прийняв закон №1405, який дозволив створювати наглядові ради в державних та комунальних підприємствах.
Відтоді уряд продовжив вести перемовини із західними партнерами, які вимагали, щоб наступний законопроєкт включав принципи корпоративного управління держпідприємствами Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР). ОЕСР – авторитетне джерело для міжнародних фінансових організацій та приватних інвесторів. Від ефективності перезапуску реформи корпоративного управління залежить співпраця з кредиторами, фінансовими донорами й іноземними інвесторами.
У травні 2021 року заступник генерального секретаря ОЕСР Масамічі Коно зробив зауваження українському уряду про порушення принципів ОЕСР про урядування підприємств у державній власності. Яка була причина? Кабмін відсторонив Наглядову раду НАК «Нафтогаз», щоб звільнити голову компанії Андрія Коболєва.
У червні депутати від партії «Слуга народу» та «Голос» зареєстрували одразу три альтернативних законопроєкти про корпоративну реформу – 5593, 5593-1 та 5593-2. Однак вони всі були відхилені парламентським комітетом з питань економічного розвитку, оскільки мали суттєві зауваження. У липні доопрацьовані норми трьох проєктів закону об’єднали в єдину версію, яку й прийняли в першому читанні.

Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.