Більшість українських компаній, а саме 66%, вже відновили роботу в повному обсязі й працюють у довоєнному режимі, а решта 34% працюють частково, йдеться в опитуванні компанії Gradus Research. Серед ключових викликів бізнесу під час війни є збереження оплати праці та ринків збуту/клієнтів, а також забезпечення функціонування бізнесу в умовах відключень електроенергії.
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Ключові факти
- Цього року 28% компаній, майже третина бізнесу, завершили необхідні трансформації та адаптувались до нової реальності. Для порівняння, минулого року цей показник становив 16%.
- Щодо завантаженості бізнесу, то більшість завантажені на 50% своїх потужностей.
- Три чверті респондентів (76%) повідомили, що середньомісячні доходи їхнього бізнесу в період повномасштабної війни зменшилися.
- Також опитані озвучили основні виклики для бізнесу: зберегти оплату праці співробітників (44%), зберегти поточні ринки збуту чи клієнтів (41%), забезпечити роботу в умовах блекауту (41%), зберегти команду (39%), знайти нові ринки збуту (32%) та інші.
- Основними складнощами, на думку бізнесу, є: недостатня кількість замовлень (38%), дефіцит ринків збуту (30%), дефіцит працівників (24%) та інші.
- Горизонт планування бізнесу під час війни скоротився. Нині третина бізнесу планує менше, ніж на рік.
- «Багато хто перейшов на квартальне планування і постійний моніторинг ситуації. І 40% майже – на рік, тобто довгострокового планування практично не лишилося. Водночас половина бізнесу закладає план активного або помірного розвитку», – повідомила соціологиня, засновниця і директорка Gradus Research Євгенія Близнюк під час презентації дослідження на Київському міжнародному економічному форумі 2023.
- Основними ризиками для бізнесу є мобілізація персоналу (39%), перебої з електрикою (32%), нестача персоналу (27%) та інші.
- Бізнес став менш оптимістичним у своїх прогнозах щодо закінчення війни порівняно з минулим роком. Зокрема, 38% опитаних прогнозують, що війна триватиме до кінця наступного року. «Ми бачимо, що оптимізму трохи меншає. Бізнес переорієнтувався і розраховує на роки бойових дій», – сказала Близнюк.
Контекст
Бізнес у серпні вдруге поспіль мав стримані очікування щодо результатів діяльності своїх підприємств у найближчій перспективі, проте дещо пом’якшив власні оцінки порівняно з липнем. Про це свідчить індекс очікувань ділової активності (ІОДА), який Національний банк розраховує щомісяця. У серпні ІОДА підвищився до 49,3 порівняно з 48,8 у липні, наблизившись до нейтрального рівня (50 пунктів).
За даними опитування «Ведення бізнесу в воєнній Україні» Американської торговельної палати в Україні та Citi Україна, після півтора року повномасштабної війни Росії в Україні 84% компаній повністю функціонують, 16% продовжують працювати частково. Респонденти назвали пʼять головних викликів щодо ведення бізнесу протягом наступних шести місяців. Зокрема, це безпека та захист співробітників (91%), ракетні атаки РФ на критичну інфраструктуру та бізнес-активи (66%), здоровʼя та психічний стан співробітників (65%), економічна та споживча рецесія (45%) та доступ до електроенергії, водопостачання, мобільного зв’язку або теплопостачання (44%).
Згідно із опитуванням, 72% представників бізнес-спільноти дають оптимістичний прогноз щодо фінансового стану своїх компаній на кінець року.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.