Американська компанія Roblox стала найдорожчим розробником ігор після того, як 12 листопада її капіталізація перевищила $62 млрд. Roblox розробляє платформу, на якій користувачі створюють ігри і можуть заробляти на них. Компанія будує метавсесвіт, поки Microsoft та Facebook тільки озвучують плани
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Як та кого обійшла Roblox
Капіталізація Roblox підскочила після публікації звіту за третій квартал 2021 року. Виторг зріс на 102% – до $509 млн, до того ж компанія втрачає гроші повільніше, ніж заробляє: чисті збитки за той само період збільшились із $50 млн до $77 млн. Щоденно Roblox запускають понад 47 млн користувачів.
Прогнози були іншими: очікувалось, що інтерес до Roblox впаде з початком нового навчального року та послабленням карантинних обмежень. А на Гелловінські вихідні у жовтні гра й узагалі призупинила роботу на 70 годин через технічний збій.
Roblox випередила за капіталізацією американську Activision Blizzard – розробника серій Call of Duty, Warcraft та Diablo. Вона оцінюється у $54 млрд. Чому порівнюють саме їх? На глобальному ринку є й дорожчі компанії: це китайський Tencent ($601 млрд), японська Sony ($152 млрд), китайська NetEase ($74 млрд). Проте, на відміну від Roblox, який розробляє лише платформу для ігор, вони мають бізнес в інших сферах – фінансах, кіноіндустрії чи маркетингу.
Історія Roblox – від школярів до метавсесвіту
Roblox заснували у 2004 році американський підприємець Девід Башуцкі та покійний інженер Ерік Кассел. За наступні 15 років компанія залучила понад $856 мільйонів, а у березні 2020-го вийшла на Нью-Йоркську фондову біржу через процедуру прямого лістингу. У перший день її оцінили у $45 млрд.
У чому секрет успіху? Roblox нагадує гру Minecraft, яку у 2014 році купила Microsoft за $2,5 млрд. Обидві належать до жанру «пісочниця» – дають доступ до відкритого світу, де можна створювати власні ігри, локації та героїв. Замість фотореалістичної графіки вони використовують навмисно просту. У Minecraft все складається із кубів, в Roblox – нагадує віртуальний конструктор Lego.
Основна аудиторія Roblox – діти 9–15 років. Вони люблять Roblox, бо з ним легко створювати власні ігри та знайомитися з іншими гравцями, каже професорка Мімі Іто із Університету Каліфорнії в Ірвайні. На відміну від Lego, де уява обмежується кількістю кольорових цеглинок, можливості Roblox безмежні: гравці навіть можуть додавати щось своє у світ, який створили інші геймери, каже Іто.
Головний актив Roblox – власна віртуальна валюта Robux, на покупку якої користувачі в 2020 році витратили $1,9 млрд. Можна і заробити: Roblox дозволяє торгувати скінами, віртуальними товарами для персонажів. Комісія платформи становить 50%, кількість активних розробників перевищує 2 млн. За 2020 рік авторам виплатили понад $320 млн.
Конкуренти від Microsoft позаду – у Minecraft немає аналогічної системи монетизації, а лояльних користувачів менше. Місячна аудиторія Roblox вже перевищила 200 млн, актуальні показники Minecraft – менше 130 млн. Технологічний директор Roblox Ден Штурман називає світ, який створюють гравці, метавсесвітом. І хоча віртуальні герої-кубики не схожі на реальних людей, вони дозволяють гравцям будувати нову реальність, взаємодіяти з нею та іншими гравцями.
У Roblox також можна організовувати концерти та запрошувати на них реальних музикантів. Наприклад, концерт шведської співачки Зари Ларссон у травні відвідали мільйони гравців – більше, ніж її реальні концерти. Ларссон заробила $1 млн на продажі у Roblox своїх скінів – одягу, зачіски, танцювальних рухів, аксесуарів.
Roblox не розкриває кількість гравців у різних країнах, зокрема в Україні. Конкурент Roblox, гра Minecraft, входить до п’ятірки найпопулярніших ігор в Україні разом із World of Tanks, серіями FIFA, GTA та Counter-Strike.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.