Категорія
Новини
Дата

В Росію завозять десятки літаків попри санкції, Туреччина серед основних постачальників – росЗМІ

2 хв читання

До Росії всупереч санкціям США та ЄС продовжують надходити літаки іноземного виробництва. З початку 2024 року в країну ввезли щонайменше 28 повітряних суден, в тому числі як літаки малої авіації, так і великі пасажирські лайнери. Про це 26 грудня пише російське видання «Верстка» з посиланням на закриті дані митної статистики. Найчастіше літаки, заборонені для продажу в Росію, постачали через Туреччину – 11 штук.

Оформлюйте передплату на 6 номерів Forbes Ukraine зі змістовними інтерв’ю, рейтингами та аналітикою, тепер зі знижкою 50%.

Деталі 

  • Три судна ввезли через Оман, два – через Обʼєднані Арабські Емірати та стільки ж через Німеччину. Серед країн-посередників згадуються Сербія, Швеція, Казахстан, Китай і Монголія. У митних деклараціях Ірландія, Кіпр і Киргизстан вказані лише у вигляді кодів.
  • Серед ввезених 28 літаків – пасажирські Bombardier, Airbus, ATR 42-500 та Hawker 800 XP. Один із літаків Bombardier, вартістю близько $45,5 млн, був ввезений на імʼя Дениса Краснопольського, гендиректора АТ «Инпромактив», що займається виробництвом літальних апаратів. Ще один Bombardier вартістю від $24,5 млн до $32,8 млн ввезла авіакомпанія «Меридиан» з ОАЕ.
  • Bombardier вартістю близько €16 млн був доставлений авіакомпанії Skylight зі столиці Киргизстану – Бішкека, після чого почав здійснювати польоти до Китаю, Туреччини, Дубаю та на Мальдіви. Французький Airbus A319-111 вартістю $35 млн, куплений через Литву, здійснює польоти на Далекому Сході. Пасажирський Boeing 737-800 придбала якутська авіакомпанія «Алроса».
  • Девʼять літаків ввезла компанія «Современные технологии», що належить бізнесмену Євгену Кабанову. Він також є засновником турецької компанії Edermont LTD та киргизької «Эдермонт Памир», через які літаки постачають до Росії. За участі компаній Кабанова імпортували літаки Cessna, Aero Commander 680V, а також американський Piper PA-28RT-201T, призначені для цивільної авіації.
  • Компанія Кабанова відкрито рекламувала ввезення літаків в обхід санкцій у телеграм-чаті SAON. Він описував дві схеми: перегін літаків «своїм ходом» із подальшою реєстрацією та сертифікацією або перевезення розібраних на запчастини літаків сушею чи морем. Після митного оформлення їх збирали та реєстрували. Кабанов обіцяв точний розрахунок вартості з похибкою +/- кілька тисяч доларів.

Контекст 

Росія, залежна від імпортних літаків, намагається розвивати власну авіапромисловість, використовуючи вітчизняні комплектуючі. Водночас країна змушена закуповувати літаки в іноземних орендодавців, аби уникнути втрати значної частини свого авіапарку.

У березні 2022 року західні виробники Airbus та Boeing припинили постачати до РФ запчастини та послуги технічного обслуговування, включно з підтримкою провідного перевізника «Аерофлот» та інших російських авіакомпаній.

Незважаючи на це російські перевізники продовжують експлуатувати західні літаки, зокрема завдяки імпорту запчастин через треті країни без згоди виробників. З травня 2022 року по червень 2023-го до Росії надійшли авіазапчастини вартістю понад $1,2 млрд, попри торгові заборони США та ЄС. Одна з компаній навіть скористалася родинними зв’язками для організації постачання.

Для підтримки авіаційного сектору російська влада виділила понад $12 млрд у вигляді субсидій та кредитів для авіагалузі, намагаючись компенсувати наслідки санкцій, що обмежили доступ до ключових запчастин і послуг.

Матеріали по темі

Отримуйте щоденний лист з останніми матеріалами та головними новинами від Forbes Ukraine

Дякуємо за підписку

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд
Другий випуск 2025 року вже у продажу

Замовляйте з безкоштовною доставкою по Україні