Цей рік був рекордним для європейських стартапів – інвестори вклали в них близько $120 млрд. Найбільші інвестиції залучили ті, хто задовольняв щоденні потреби користувачів – розвозив їжу, продавав в інтернеті одяг, зубну пасту або корм для собак. Проаналізувавши ринок, аналітична компанія Dealroom склала список 10 стартапів з Європи, які залучили понад €50 млн та найшвидше наростили команду за рік
Flink. Продукти з супермаркету за 10 хвилин
Німецький сервіс швидкої доставки продуктів із супермаркетів Flink працює усього рік, але інвестори вже оцінили його у $2,1 млрд. Таку оцінку компанія отримала після грудневого раунду на $750 млн, який очолив американський гігант DoorDash. Усього стартап залучив $1,1 млрд.
Головний офіс компанії – у Берліні, але її сервіс працює у 60 містах Німеччини та трьох сусідніх країнах – Австрії, Франції та Нідерландах. Щоб виходити на нові ринки в 2021 році, Flink почала активно наймати людей, збільшивши штат на 1232% – до 493 працівників. На сайті компанії досі відкрито майже 900 вакансій.
Щоб тримати першість на ринку в наступному році, у Flink буде або скуповувати маленькі сервіси доставки, або обʼєднається із сильним конкурентом.
Чому росте Flink?
Flink має понад 140 складів у десятках міст, тому доставляє їжу приблизно за 10 хв. Замість того, щоб самостійно закуповувати товари, Flink співпрацює з великими ритейлерами – вони краще знають, як це робиться.
Zapp. Цілодобова доставка
Британська компанія Zapp доставляє все, по що користувачі не хочуть виходити до магазину, – зубну пасту, снеки до перегляду фільмів та алкоголь для вечірок. Стартап заснували рік тому, проте він уже залучив $100 млн інвестицій та виростив команду на 1003% – до 375 людей.
Zapp працює у Великій Британії, Нідерландах та Франції. Компанією управляє команда з досвідом – колишні працівники Deliveroo, Just Eat, Domino, Tesco і ексжурналіст TechCrunch Стів О’Хір.
Чому росте Zapp?
У Лондоні Zapp доставляє дуже швидко, адже зберігає продукти на складах – так званих dark stores. Своїх кур’єрів компанія наймає офіційно, а не як гіг-працівників, які зазвичай мають менше соціальних гарантій.
Volta Trucks. Вантажівки в стилі Tesla
Із 2019 року в шведського виробника електричних вантажівок Volta Trucks інвестували $63 млн, а штат компанії за останній рік виріс на 606% – до 120 працівників.
Змінивши дизайн авто, Volta Trucks змогла вивести ековантажівку на вулиці великих міст – автомобіль стартапу виглядає як стильний мінімалістичний фургон, який також може перевозити вантаж вагою 16 тонн. Компанія планує заробляти гроші не лише на продажі автомобілів, а й на їхній оренді. До кінця 2023 року Volta Trucks пообіцяла виготовити 5000 вантажівок, а до 2025-го – 27 000.
Засновник Volta Trucks Карл-Магнус Норден зробив для комерційних автомобілів те, що Ілон Маск зробив для Tesla, – перевів їх на «зелене» паливо і змінив дизайн. Особливість його вантажівки в тому, що водій сидить по центру, а не ліворуч, і дивиться у гігантське панорамне вікно.
Ankorstore. Маркетплейс для брендів в Instagram
Магазини можуть купувати господарські товари, посуд, корм для тварин, ароматні свічки та канцтовари не напряму у виробників, а через Ankostore. Маленьким магазинам, у тому числі тим, які продають товари через соціальні мережі, легше замовляти через Ankorstore, ніж напряму в брендів. Наприклад, не треба купувати сотні товарів одночасно – перше мінімальне замовлення можна зробити лише на €100 євро. Стартап уже співпрацює з 15 000 продавцями та 2000 брендами.
За рік штат компанії виріс на 598% – до 300 працівників. Загальний обсяг інвестицій – $134 млн. Зараз Ankorstore працює у восьми країнах – Франції, Іспанії, Австрії, Німеччині, Бельгії, Нідерландах, Швейцарії та Люксембурзі.
The Stryze Group. Агрегатор маленьких бізнесів
Заснований у 2020 році німецький агрегатор Stryze залучив $100 млн і виріс на 538% цього року – тепер у компанії працює 51 спеціаліст.
Stryze купує маленькі бренди в сфері електронної комерції і перетворює їх на успішні бізнеси. У портфоліо компанії 20 брендів. Це продавці килимків для йоги, кавових капсул, професійних ножиць для перукарів.
Чому росте The Stryze Group?
Компанія співпрацює не лише з маленькими бізнесами, а й з інфлюенсерами, акторами та спортсменами, які хочуть вивести на ринок власний продукт чи бренд. Stryze допомагає їм розвинути бізнес-модель, запустити рекламу та вийти на новий ринок.
Helsing. Військовий стартап, в який інвестував СЕО Spotify
Британсько-німецький стартап Helsing розробляє сервіс на основі штучного інтелекту, який збирає дані із CCTV камер. Ці дані допоможуть країнам підготуватися до кібератак чи військових нападів.
За рік стартап виріс на 450% – до 70 людей. Усього він залучив $113 млн інвестицій – майже всю суму інвестував один із засновників Spotify Деніел Ек. Зараз стартап оцінюють у €400 млн. Helsing обіцяє захистити демократію в Німеччині, Великій Британії та Франції.
Gorillas. Єдинорог, що доставляє продукти
Німецький Gorillas доставляє продукти першої необхідності. Клієнти платять близько $2 за доставку і можуть замовити понад 2000 предметів першої необхідності. Компанія має власні склади в Німеччині, Великій Британії та Нідерландах.
У стартапі працюють 2407 людей – 431%-й ріст. Заснований у 2020 році, стартап швидко став єдинорогом, отримавши гроші відомих інвесторів – Coatue Management, DST Global і Tencent. Усього компанія залучила $1,3 млрд. Її оцінка – більше $2 млрд.
Незважаючи на досягнення, цей рік для компанії був складним – співробітники протестували проти неї, звинувачуючи в звільненнях без попередження та поганому ставленні до водіїв і працівників складів. Щоб заспокоїти водіїв, які обіцяють утворити профспілку, Gorillas пообіцяла виплатити їм бонусів на $1 млн.
Razor Group. Купує ритейлерів на Amazon
Німецький Razor купує маленькі бізнеси, які торгують на Amazon, і допомагає їм стати успішними компаніями. За рік стартап виріс на 430% і тепер наймає 318 людей.
За рік виторг компанії склав $400 млн. Зараз стартап співпрацює з 80 продавцями. З 2020-го інвестори вклали у Razor $750 млн.
SellerX. Ще один агрегатор брендів на Amazon
Німецький SellerX робить те саме, що й Razor, але поки що не доріс до його обсягів. За рік компанія виросла на 425% – до 168 людей. Усього стартап залучив $500 млн з оцінкою $1 млрд. За два роки SellerX купив 40 брендів на Amazon.
Основне завдання агрегаторів на зразок SellerX чи Razor – зменшити залежність маленьких бізнесів від Amazon. Стартапи допомагають їм зі стратегією, фінансуванням та виходом на нові ринки.
Britishvolt. Виробник батарей для електромобілів
Цього року британський стартап отримав дозвіл на будівництво гігафабрики за $4 млрд в Англії. Усього Britishvolt залучив понад $200 млн інвестицій і виріс на 391% – до 108 людей.
Батареї компанії поки що на стадії прототипу, але вже наступного року Britishvolt планує вийти на біржу в Лондоні.
Чому росте Britishvolt?
Britishvolt працює на ринку, який значно виріс за минулий рік і буде зростати далі, оскільки традиційні компанії, такі як General Motors і Ford, починають цікавитися електромобілями.
Обсяг глобального ринку акумуляторів для електрокарів у 2021 році становив $27 млрд, а в 2028-му, за даними Fortune Business Insights, виросте до $154 млрд.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.