Іспанський стартап швидкої доставки Glovo веде переговори про покупку українського Zakaz, який возить продукти із супермаркетів. Сторони поки що не досягли згоди про умови, кажуть Forbes на умовах анонімності близькі до транзакції джерела. Видання AIN.UA оцінювало операцію у $60–80 млн. Чому вона може бути дешевшою
Коротка історія двох компаній
Glovo – іспанський єдиноріг зі сфери швидкої доставки. Через їхній додаток можна замовляти страви з ресторанів, темних кухонь, супермаркетів, аптек тощо. На рахунку компанії понад 10 млн активних клієнтів та $1,2 млрд інвестицій. В Україну Glovo зайшов у 2018 році, компанія займає перше місце у сегменті швидкої доставки і, крім операційної діяльності, будує тут центр розробки.
Zakaz.ua у 2010 році відкрив український підприємець Єгор Анчишкін. Суть сервісу – доставляти великі замовлення (до 40 кг) із супермаркетів у форматі «на вечір-завтра». Партнерами компанії виступають майже всі великі супермаркет-мережі, крім АТБ та проєктів Fozzy Group. Також Zakaz вийшов на ринки Молдови та Узбекистану.
На старті в компанію інвестували Олександр Ольшанський, Євгенія Дубінська, Денис Довгополий, Бас Годска та низка приватних інвесторів. Надалі контроль над проєктом викупив фонд Chernovetskiy Investment Group. З 2014 до 2019 року CIG Степана Черновецького інвестував у Zakaz.ua близько $15 млн і збільшив частку до 98,8%.
Після невдалої спроби масштабувати Zakaz у США, Анчишкін повністю полишив проєкт та залишився розвивати новий бізнес в Америці. В інтервʼю Forbes Степан Черновецький розповідав, що Zakaz – флагманський проєкт його фонду та оцінював оборот платформи у $80 млн у 2020 році. 2021-го показник має наблизитися до $130 млн.
У відповідь на запит Forbes представники Zakaz.ua та CIG спростували укладання угоди, але зазначили, що компанія відкрита до переговорів. На прохання Forbes Senior Investment Associate у SocialTech Олександр Мацюк розповідає, чому Zakaz має обійтися покупцеві дешевше, ніж $60–80 млн.
Конкурентне поле: як аналізувати M&A-стратегію Glovo
Glovo підняла останній раунд у березні 2021 року, його сума склала близько $528 млн. Тоді компанія не оголошувала нову оцінку, але платформа Dealroom оцінює стартап приблизно у $2,2 млрд.
Глобально компанія не вийшла на операційну прибутковість та спалює гроші на користь експансії та підкорення нових ринків. Золоте правило швидкозростаючих стартапів за таких умов – піднімати гроші на 12–16 місяців роботи. Можна припустити, що Glovo втрачає чистими близько $40 млн на місяць.
Водночас із початку 2021 року іспанці вже провели кілька поглинань. У травні купили за €170 млн підрозділи агрегатора Foodpanda в Румунії та Болгарії, у вересні поглинули два аналоги Zakaz – сервіси доставки із супермаркетів Lola Market (Іспанія) та Mercadao (Португалія). У двох останніх операціях сума транзакції не розкривалася.
Скільки можуть витратити в Україні? Швидше за все, від $30 до $40 млн, до того ж найімовірніше – ближче до нижньої планки. Чому не вдвічі дорожче, як повідомлялося раніше? Ціну Zakaz.ua для зовнішнього інвестора дисконтують кілька факторів.
Мало потенційних покупців
Zakaz поки що не масштабував бізнес глобально, він зосереджений в Україні. Крім Glovo, тут проєкт такого масштабу практично не має альтернативних покупців. У Rocket недостатньо капіталу, щоб поборотися з Glovo, Bolt швидше за зацікавлений у тому, щоб наздогнати лідерів ринку в категорії доставки з магазинів.
Якщо говорити про стратегічних покупців, то жодна ритейл-мережа не може поглинути такий стартап – із ним припинять співпрацювати інші контрагенти, що може дуже зашкодити бізнесу. Немає тут і боротьби інтернет-холдингів – наприклад, у Росії сервіс доставки з супермаркетів Instamart купив «Сбер», інвестувавши в компанію близько €160 млн. Він конкурує з екосистемою від Mail.ru та Yandex. На ринку, де Glovo – єдиний покупець, саме вони можуть диктувати ціну та купувати компанію за нижнім порогом оцінки.
Навряд чи за таких умов Glovo піде на те, щоб витратити свій грошовий резерв на два місяці. Україна – стратегічно важливий, але не настільки конкурентний ринок, де Glovo досі утримує лідерство. Більше побоювань викликатимуть інші географії, де агресивно поводяться конкуренти: естонський Bolt, фінський Wolt, російський Yandex, турецький Getir тощо.
Складна бізнес-модель
Агрегатори швидкої доставки на кшталт Glovo виживають завдяки високій частоті та щільності замовлень. Glovo вигідно, щоб користувачі часто замовляли, і для цього вони постійно розширюють пропозицію, додаючи нові категорії, такі як доставка ліків або швидка доставка продуктів зі своїх «темних магазинів».
У Zakaz.ua через специфіку бізнес-моделі немає високої частоти замовлень. Навіть активні користувачі навряд чи замовляють частіше за кілька разів на місяць. До того ж, структура логістики також відрізняється – у Glovo велосипеди та мопеди, у Zakaz.ua – габаритні автомобілі.
Zakaz.ua не рятує навіть порівняно високий середній чек – понад 1700 грн. Компанія бере 69–79 грн за доставку, але виставляє менш агресивні комісійні, в межах 5–10%. Більше не дозволяє маржинальність ритейл-бізнесу. Glovo, навіть за меншого середнього чеку, швидше за все заробляє такий же прибуток із замовлення, враховуючи комісії у 25–30% та порівнянну вартість доставки.
У бізнесі доставки технології коштують мало, головна цінність – операційна ефективність. Фахівці Glovo добре на цьому розуміються і могли б зробити аналогічний Zakaz продукт самотужки, хай і не такий якісний. Вони вже системно заступають на ринок доставки продуктів – у межах напряму Q-Commerce запускають «темні магазини» Glovo Express. Вони мають доставляти базові товари за 15–20 хвилин.
Що це означає для інвестора
У разі поглинання виручка Zakaz буде важливіша за оборот (GMV), яким хвалиться інвестор. Якщо враховувати, що 2021-го Zakaz зберіг колишні темпи зростання, то за суми угоди у $30–40 млн його могли купити за мультиплікатором приблизно 4–5 до виручки. Це цілком нормальна угода для України.
Інформація про темп фінансування Zakaz суперечлива. Згідно з Pitchbook, фонд CIG сукупно інвестував у проєкт $13,78 млн. Останній раунд – $10 млн, розбитих на два транші, – пройшов у середині 2020 року. Для CIG продаж за $30–40 млн означає як мінімум двократне повернення вкладеного. Це не захмарні показники, але добрий заробіток на непростому ринку. Хороша тому ілюстрація – Depositphotos, який власники оцінювали у $200 млн, а продали за $85 млн.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.