Логотипи з сайтів компаній. Ілюстрація Анна Наконечна
Категорія
Компанії
Дата

Сусід із потенціалом. Rozetka, Zakaz, Uklon розпочали експансію до Молдови. Які можливості для українського бізнесу на ринку розміром з Київ

4 хв читання

Логотипи з сайтів компаній. Ілюстрація Анна Наконечна

Маленькі розміри ринку не заважають експансії українського бізнесу до Молдови. Які там можливості?

⚡️ Хто, на вашу думку, заслуговує на звання «Підприємець року 2024»? Дізнайтесь більше про кожного з кандидатів та проголосуйте за посиланням. Ваш голос визначить переможця номінації «Вибір аудиторії».

Розгорнувши в Україні найбільшу мережу «однодоларових» магазинів, полтавська компанія «Аврора» готується до експансії. Міжнародний дебют відбудеться у Молдові. Неочевидний вибір? «Багато українських бізнесів недооцінюють цю країну», – каже старший партнер Horizon Capital Василе Тофан. Його фонд улітку купив частку в «Аврорі».

Останнім часом Молдова дуже популярна серед українських підприємців. У цій країні, за даними українського посольства, зареєстровано понад 130 компаній за участю українського капіталу, зокрема близько 40 представництв. «Багато українських компаній працюють через дочірні фірми та відділення, відкриті в інших країнах, – каже посол України Марко Шевченко. – Реальна кількість компаній з українським корінням може бути значно більшою».

З кінця 2019 року в домені md працюють маркетплейс Rozetka та сервіс доставки продуктів Zakaz. За пʼять років «Нова пошта» відкрила у Молдові понад 20 відділень. Опановують сусідній ринок українські шляховики. Єдиний поки що закордонний проєкт «Автомагістраль-Південь» – реконструкція дороги Кишинів – Джурджулешти (85 км) коштом ЄБРР. Вартість контракту – €30 млн.

Чим українських підприємців приваблює ринок розміром із Київ

Молдова з населенням 2,6 млн людей входить до топ-20 торгових партнерів України. За 11 місяців 2021 року експортовано українських товарів на $785 млн – на 15% більше, ніж за весь 2020 рік. Це дорівнює українському експорту до 66-мільйонної Франції і вдвічі більше, ніж постачається до 18-мільйонного Казахстану. «Ринок для українських компаній зрозумілий, близький і відносно обʼємний», – говорить Тофан.

«Географічна близькість прибирає безліч логістичних проблем із переміщенням техніки, обладнання та персоналу», – каже СЕО «Автомагістраль-Південь» Микола Тимофєєв. Компанія планує завершити проєкт у 2022 році, аби далі рушити до країн ЄС.

У рейтингу легкості ведення бізнесу Doing Business у 2020 році Україна посіла 64-те місце, Молдова – 48-ме

Маршрут до Європи через Молдову прокладає український сервіс замовлення таксі Uklon. Компанія запустилася у Кишиневі 6 грудня 2021 року. «Країна близька нам за духом, при цьому інші менталітет, мова, юридична та податкова системи, – каже співзасновник та операційний директор Uklon Сергій Смусь. – Гарна нагода відточити свій плейбук для масштабування в інших країнах». Інвестиції в запуск він оцінює більш ніж у $1 млн.

Через невеликі розміри ціна помилки набагато менша, упевнений Смусь. Основна складність – неквапливий бюрократичний апарат. На реєстрацію компанії витрачено більше часу, ніж розраховували. Зворотний бік – підготовлений та мотивований персонал. На руку сервісу – погана інфраструктура й недороге таксі. «Це стимулює користуватися нашими послугами», – говорить Смусь.

Головний конкурент, російський «Яндекс», займає близько 70% ринку. Його розмір Смусь оцінює у 800 000 – 1 млн замовлень на місяць за середнього чеку $3. Uklon розраховує зайняти частку до 25% протягом року, а на операційний прибуток вийти до кінця 2022-го. Компанія сподівається окупити інвестиції протягом трьох – пʼяти років. До кінця 2024 року Uklon розраховує запуститися у 10 країнах. Смусь рекомендує заходити на новий ринок із сильними місцевими партнерами. «Це дуже допомагає, – каже він. – Партнери знають специфіку, дають майданчики для популяризації бренда, інвестують у колаборацію».

Інфографіка Леонід Лукашенко

Інфографіка Леонід Лукашенко

За два роки у Молдові Zakaz набив ґулі та завоював місцевий ринок, стверджує СЕО стартапу Андрій Курський. На новий ринок заходили у партнерстві з ритейлером METRO. Спочатку доправляли товари з одного гіпермаркету, нині з трьох. Zakaz забезпечує реалізацію всіх товарів METRO, зокрема й замовлених через сайт metro.zakaz.md. Ритейлер надав операційні площі, окремі каси і товар для доставки. Продукти возять кілька десятків курʼєрів на власних автомобілях.

Кількість замовлень подвоюється щороку, каже Курський. У 2021 році компанія виконала для METRO понад 50 000 доставок. Середній чек, за даними сервісу, у Молдові – $65,9, в Україні – $65,5, в Узбекистані – $28,1. Маржинальність – до 20%. «Продажі продуктів харчування онлайн становлять 0,5%, – розповідає Курський. – Є куди зростати». Zakaz розширює доставку на нову мережу.

«Для нас Молдова – добрий стартовий крок, – каже Курський. – Цілком європеїзоване населення, привчене до використання онлайн-сервісів. В Узбекистані, наприклад, ще сильні традиційні методи закупівлі – ринки та базари».

У рейтингу легкості ведення бізнесу Doing Business у 2020 році Україна посіла 64-те місце, Молдова – 48-ме. «Це не суперскладна країна щодо ведення бізнесу, – каже Тофан. – Ми дуже задоволені інвестиціями у Молдові». Під час продажу частки у виновиробнику Purcari Horizon примножив вкладення втричі.

Плани «Аврори» не обмежуються Молдовою, каже Тофан. Наступними закордонними ринками мають стати Румунія та Балкани. На його думку, український бізнес недооцінює великий ринок Румунії, що швидко зростає, і Молдова може виявитися гарною точкою старту. «Одна мова, третина молдаван мають румунські паспорти, – каже Тофан. – Фактично це одне культурне та інформаційне поле».

2020 року ВВП на душу населення Румунії перевищив аналогічний показник в Україні в 3,4 раза, Україна експортує туди товарів на $1 млрд – майже вчетверо менше, ніж у Польщу. «Багато хто дивиться на Молдову як на тримільйонний ринок, – каже Тофан. – Але разом із сусідньою Румунією йдеться про 23 млн споживачів». Найбільший потенціал Тофан бачить в агропромисловому та споживчому секторі Румунії, а також туризмі.

Менш як за два роки інтернет-магазин косметики MAKEUP став лідером онлайн-продажів на молдавському ринку. «Ми випередили наш стандартний показник на інших ринках удвічі», – говорить засновник MAKEUP Сергій Волобуєв. Співробітники молдавського офісу обслуговують і румунський сайт.

Мінус молдавського ринку, за словами Волобуєва, – високі ставки оренди складів/офісів. «У Польщі оренда торгової нерухомості у хороших ТЦ істотно дешевша, ніж у Києві, – каже він. – А у такій порівняно небагатій країні, як Молдова, все навпаки». У Молдові, за словами Шевченка, діє вимога виділяти 50% полиць у магазинах для продукції молдавських виробників.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд