Акції технологічних компаній забуксували на біржі. Після різкого зростання вартості на початку 2020 року та серії масштабних IPO, розробники софту та хмарних рішень послідовно втрачають у ціні. Наскільки масштабною є проблема і чому вчорашні стартап-зірки на кшталт GitLab не можуть закріпитися на ринку.
Forbes Ukraine випустив новий номер журналу. Придбати його з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням. У журналі: перший список найкращих роботодавців для ветеранів, список перспективних молодих українців «30 до 30», 40 компаній, які вийшли на іноземні ринки під час війни, історії Марії Берлінської, Всеволода Кожемяки та загалом майже два десятки текстів.
З початку року на фондовому ринку почався «розпродаж десятиліття» в технологічному секторі, пише Bloomberg. Великі інвестори – здебільшого гедж-фонди – розпродають акції розробників ПЗ та заходять у сектори, що зростуть на тлі подальших послаблень коронавірусних обмежень: промисловості, енергетики, авіації, банкінгу. Технологічний індекс Nasdaq Composite у середу закрився з падінням у 3,3 процентних пункти – це найгірший результат починаючи з лютого 2021 року.
Чи дійсно все так погано? Індекс Nasdaq Emerging Cloud, складений авторитетним фондом Bessemer Ventures Partners, показує негативний річний результат. Акції цього портфоліо, в який входить Adobe, Zoom, Cloudflare, Box та ще кілька десятків компаній, подешевшали на 12,4%. За той же період NASDAQ додав 17,8%, S&P 500 – 26,1%, Dow Jones – 19,8%.
Окремі приклади ще драматичніші. Сервіс для спільної роботи над кодом GitLab з моменту розміщення на біржі втратив у ціні приблизно 35%. Усього ж із понад 50 техно-компаній, які стали публічними безпосередньо або через процедуру SPAC у 2021 році, лише одна втратила в ціні менше 20% від пікових показників. Понад 20 бізнесів упали у капіталізації вдвічі, підраховує CNBC.
Американський банк J.P. Morgan у середині грудня 2021 року випустив інвестиційну записку, у якій запропонував переглянути прогноз зростання капіталізації низки софтверних компаній. Головна причина занепокоєння – підвищення ставок із боку ФРС.
Після грудневого засідання представників Федерального резерву, ці побоювання стали ще чіткішими – США мають намір якомога оперативніше згорнути програму підтримки економіки через зростаючу інфляцію, пише FT. Перше підвищення облікової ставки може відбутися вже у березні, тоді має завершитись програма викупу активів. Усього ФРС очікує підвищити облікову ставку тричі у 2022 році.
Глава ФРС Джером Павелл. У середині грудня 2021 року резерв визнав довгостроковою проблемою і перейшов до агресивних заходів щодо її упокорення
Коли гроші подорожчають, компанії, які оцінюються за мультиплікатором понад 20 до ануалізованого виторгу, опиняться у зоні підвищеного ризику. Якщо 20X – нова межа індустрії, це може потягнути за собою низку зіркових бізнесів, попереджає видання TechCrunch. Наприклад, під загрозою вартість маркетплейсу Shopify та компанії Zscaler, яка займається кібербезпекою.
Як пише у своєму блозі партнер фонду Altimeter Capital Джеймі Болл, особливо драматичними видалися останні кілька тижнів – публічні компанії оцінюють все консервативніше.
Як змінюються мультиплікатори технологічних компаній? Вказано співвідношення Enterprise Value (ринкова вартість з урахуванням боргів та грошового запасу) до прогнозованого виторгу.
Незабаром ці настрої можуть перейти на ринок приватних інвестицій, який все ще перебуває у стані буму. За 2021 рік у світ зʼявилося майже 400 нових «єдинорогів» – утричі більше, ніж роком раніше. Грошовий потік все ще не вичерпався — так, 5 січня стартап Miro залучив $400 млн і підняв свою оцінку на 2300% до $17,5 млрд.
У середині грудня Forbes писав про стартап Airbyte, який займається агрегацією та обробкою великих даних, і залучив раунд на $150 млн, коли оцінка склала $1,5 млрд, а ануалізований річний виторг менше $1 млн. «Якщо ми продовжимо спостерігати, як публічні оцінки йдуть вниз, а приватні – вгору, хтось рано чи пізно виявиться дуже неправим», – попереджає TechCrunch.


26 вересня на Форумі «Енергія бізнесу» Forbes збирає регуляторів і лідерів бізнесу. Мета заходу — обговорити проблеми і знайти рішення, які дозволять зробити українську енергетику дешевою, рясною та стійкою. Встигніть купити квиток!
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.