Vodafone офіційно купує у СКМ інтернет-провайдера Vega. Ахметов хоче вийти з телекому, а оператор – розвивати домашній інтернет /Фото Getty Images
Категорія
Головне
Дата

Vodafone офіційно купує у СКМ інтернет-провайдера Vega. Ахметов хоче вийти з телекому, а оператор – розвивати домашній інтернет

Getty Images

Рінат Ахметов продає один зі своїх активів – інтернет-провайдера Vega. Покупець – «Vodafone Україна» з майже 20 млн активних користувачів. Мобільний оператор будує власну мережу фіксованого інтернету. Що значить ця покупка для телекому

Антимонопольний комітет 19 серпня схвалив покупку: Vodafone придбав 99,99% компанії «Фарлеп-Інвест», яка працює під брендом Vega. Ні її учасники, ні комітет не коментують ціну. У 2019 році, коли вперше стало відомо про можливий продаж Vega, угода оцінювалася у близько 1 млрд грн, але відтоді компанія знизила виручку, тож підсумкова ціна угоди могла також знизитися. СКМ же купив Vega в 2005 році за 550 млн грн, за словами ексвласника компанії Андрія Адамовського.

За підсумком угоди Vega не буде поглинена, ліквідована або інтегрована у Vodafone – це буде самостійна дочірня компанія, каже Forbes CEO «Vodafone Україна» Ольга Устинова. Абоненти будуть отримувати послуги за поточними тарифами, як і отримували, а до кінця року зʼявляться нові тарифи для абонентів Vega і Vodafone, за словами Устинової.

Vodafone відмовився розкрити кількість абонентів Vega. Близько 60 000 користувачів — таку цифру називає топ менеджер одного з головних конкурентів Vega. Він не захотів, щоб його імʼя згадувалося в цій статті. Обсяг ринку послуг домашнього інтернету в 2020 році — 13,7 млрд грн, за даними Нацкомісії, що здійснює державне регулювання у сфері звʼязку (НКРЗІ).

Сьогодні СКМ вважає телекомунікації малоперспективними і вже у червні глава компанії Олег Попов говорив, що група має намір вийти з цієї сфери. «Там був колись потенціал, він і зараз є, але чи влаштовує цей потенціал наш апетит, я не впевнений, – сказав Попов «Економічній Правді». – Потенційно телекомунікації будуть першими на вихід». Якщо СКМ продасть Vega, у телекомі у них залишиться тільки «Укртелеком», який за перше півріччя 2021 року повідомив про прибуток 229 млн грн при виторзі 2,7 млрд.

Зараз ринок телеком-послуг знаходиться на плато і майже сформований, вважає Олександр Глущенко, колишній радник глави Нацради з питань телебачення і радіомовлення з 15-річним стажем. Споживач уже визначився з постачальником інтернету, і потрібно серйозно вкластися, аби розраховувати на успіх у цій сфері. Станом на серпень 2020 року, 6,6 млн українців підписали договір з операторами фіксованого звʼязку, за даними НКРЗІ. Протягом наступних пʼяти років кількість абонентів зросте на 10%, за оцінкою Дениса Захаренко, директора з розвитку масового сегменту «Укртелекому». «У грошах зростання середнього рахунку буде відповідати національному індексу споживчих цін, – говорить він. – Можна припустити, що ринок домашнього інтернету за пʼять років зросте у гривнях на 65%».

СКМ продає Vega, щоб вийти з непріоритетної сфери, але не ясно, чому Vodafone купує саме Vega, а не, наприклад, більш великого провайдера «Воля», каже Глущенко. «У Vega не ті масштаби, – говорить експерт. – Це як купувати ятки, щоб врешті побудувати супермаркет. Навіщо?» Збиток юрособи Vega у 2020 році – 53,4 млн грн за виручки близько 512 млн грн; у компанії працюють 740 осіб, за даними «Спарк-Інтерфакс.

Vega – не якась особлива компанія і, можливо, Vodafone купує її, тому що тільки з ними вийшло домовитися про ціну, каже Петро Чернишов, колишній президент мобільного оператора «Київстар». «Vodafone не хочуть платити багато», – додав він.

Якщо Vodafone має намір йти у послуги домашнього інтернету, то це має сенс робити, тільки продаючи пакет «три в одному», говорить Чернишов: мобільний звʼязок, домашній інтернет та інтернет-телебачення. Такі послуги надає «Київстар», і ця покупка – це спроба Vodafone кинути виклик своєму прямому конкуренту, за його словами.

Суто мобільний оператор – пережитки минулого, погоджується Глущенко. Світовий тренд – це комплекс послуг. Наприклад, французька Orange і португальська MEO теж проводять домашній інтернет. Навіщо їм це? Що більше сервісів абонент може отримати в одному місці, то складніше йому змінити провайдера, говорить Глущенко. «В Україні це є поки тільки у «Київстару», а Vodafone і lifecell нічим не можуть відповісти», – говорить він.

На домашньому інтернеті «Київстар» заробив 502,5 млн грн у 2020 році – це 2% від загальної виручки, згідно з фінзвітами компанії. Цей оператор теж починав з покупки телеком-компаній. «На початку щось купили, потім самі будували», – згадує Чернишов.

Сьогодні Vodafone на етапі покупок і самі поки не будують, хоч і розглядають такий сценарій. Генеральний директор оператора Ольга Устинова говорила у листопаді 2020 року, що Vodafone буде «серйозно інвестувати» в цей бізнес. «Не виключаємо використання гібридної моделі: будівництво власних грінфілдів і покупку компаній, – сказала тоді Устинова «Інтерфакс-Україна». – Акцент на будівництві власної мережі».

Ринок перенасичений, тому будувати довго і дорого, та й ніде взяти абонентів, говорить Глущенко. Кількість абонентів – величина стабільна, ці люди вже визначилися з оператором домашнього інтернету, тож переманити їх дорожче і складніше, ніж просто взяти ці бази у конкурентів, купивши їх, за словами експерта.

Істотно на ринку після угоди нічого не зміниться, вважають експерти, опитані Forbes. «Якщо є будинок, де стоїть інтернет від «Київстару», то швидше за все там немає інтернету Vega, і навпаки, – говорить Чернишов. – Навіть нормальної конкуренції не вийде». Єдині потерпілі – дрібні компанії, додав він. Глущенко передбачає, що ринок буде розвиватися, просто всі його гравці рано чи пізно опиняться у якогось мобільного оператора.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Рейтинг зарплат | 15 найкомфортніших банків