Категорія
Новини
Дата

За десять років частка українців, які купують питну воду виросла в 3,5 рази. Як зростає цей бізнес

2 хв читання

Дніпро в цвіту. Українці дедалі менше довіряють воді з крана, 70% якої надходить з Дніпра. /Getty Images

Дніпро в цвіту. Українці дедалі менше довіряють воді з крана, 70% якої надходить з Дніпра. Фото Getty Images

Дедалі більше українців купують питну воду. Це ринок обсягом 6 млрд грн 

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Компанія Ecosoft, яка експортує фільтри для очищення води до більш як 60 країн, у 2017 році почала продавати воду на розлив з диспенсерів та автоматів із вбудованими фільтрами. Тепер їх встановлено у 13 торгових мережах. Продажі через цей канал зросли у 2020‑му на 100%, їхня частка у бізнесі – близько 5%.

Вода з автомату коштує 1,5 грн за літр. Пропозиція недорогої води збільшила обсяг ринку, вважає CEO та співвласник Ecosoft Андрій Мітченко.

Частка українців, що купують воду, зросла у 2011–2020 роках, за даними Держстату, з 2% до 7%. Обсяг ринку збільшився за цей період на 80%, до 2,2 млрд л, констатує СЕО виробника мінеральних вод і безалкогольних напоїв «Карпатська джерельна» Нікіта Невестюк. Найбільші темпи приросту, за даними Держстату, в Києві, де частка покупців води зросла втричі, до 24%. Крім жителів столиці найбільше воду купують мешканці Донецької та Херсонської областей.

Бутильована вода перетворюється на товар першої необхідності, каже комерційний директор виробника води та дитячого харчування «Еконія» Марта Драп’ята. Її обирають не лише для пиття, а й для приготування їжі, говорить Олексій Костильов, СЕО сервісу доставки води «Живе джерело». За його даними, у 2011‑му лише 30% покупців використовували покупну воду для приготування їжі. Тепер їхня частка зросла до 70%.

Українці, за даними European Federation of Bottled Water, п’ють удвічі менше бутильованої води, ніж мешканці країн ЄС, де її споживання на душу населення дорівнює 118 л на рік. Проте щороку споживання покупної води в Україні зростає на 6–7%, каже Анатолій Гордєєв, маркетинг‑директор IDS Borjomi Ukraine («Моршинська», «Аляска», «Боржомі»).

Одна з причин росту споживання – недовіра до води з крану, 70% якої надходить з Дніпра. За даними Рахункової палати, це 7,4 млрд кубометрів на рік. У 2019‑му лише в межах Києва у Дніпро скинули 723,2 млн кубометрів стічних вод, констатує Державна екологічна інспекція. З усіх стічних вод до 40% були забрудненими, каже голова інспекції Андрій Мальований. 

Це стимулює компанії до розвитку. У серпні 2018‑го IDS Borjomi Ukraine, доля якої на ринку, за даними Pro‑Consulting, перевищує 40%, вивела на ринок питну воду для малюків з перших днів життя. У квітні 2021‑го «Карпатська джерельна» запустила виробництво води в 19‑літрових бутлях, а потім разом із партнером – сервіс доставки води. У Києві, за даними Костильова, проникнення послуги доставки води зросло до 33%, в інших містах‑мільйонниках – до 20%. «Бізнес зростає за рахунок домогосподарств, – зауважує він. – Насичення в офісах уже давно на достатньо високому рівні».

За 10 років кількість гравців на ринку обсягом 6 млрд грн скоротилася, каже Нівірастюк. «Зростає конкуренція за якість, – говорить він. – Гравці стають технологічнішими, а їхні маркетингові кампанії масштабнішими». Скоро виробництвом води займеться новачок. Dragon Capital Томаша Фіали купив у IDS Borjomi Ukraine Трускавецький завод мінеральних вод. 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд