Засновниця Epic Systems Джуді Фолкнер збудувала імперію, яка стала піонером – а потім і лідером – електронних медичних карток. Десятиліттями їй вдавалося значно випереджати своїх конкурентів, але тепер, коли пандемія активізує гонитву за диджиталізацію сфери охорони здоровʼя, трон під нею нарешті починає хитатися
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Переможна мелодія у виконанні духових інструментів розноситься чималою територією (445 га) компанії Epic Systems у Вероні, Вісконсин, тихому передмісті одразу за Медісоном. Надворі лютий 2020-го і, окрім як у Китаї і на кількох злощасних круїзних лайнерах, навколо можна помітити лише невеликі ознаки майбутньої пандемії коронавірусу, що невдовзі охопить світ. В Epic все йде як завжди: знайомі звуки барокового весільного маршу наповнюють коридори, що змушує 10 700 працівників компанії з розробки програмного забезпечення (ПЗ) відірватися від роботи. За сигналом звучить оголошення про нового клієнта: AdventHealth (Флорида) планує запровадити електронну систему медичних карток у своїх 37 лікарнях.
Для повного встановлення програмного забезпечення знадобиться понад три роки і обійдеться приблизно в $650 млн без урахування поточного обслуговування, на яке щорічно йтимуть мільйони. «Для багатьох наших клієнтів це довготривалі відносини», – каже в рідкісному інтервʼю засновниця і гендиректорка Epic Джуді Фолкнер. Ідея весільної теми до неї прийшла, коли кількадесят років тому вона була в лікарні Mayo Clinic, де почула, що колискова вмикається після народження нового немовляти. Вона каже, що новий клієнт «не подібний на немовля, а радше на новий союз, весілля».
Дійсно, керівники лікарень часто виявляють більшу відданість Epic, ніж більшість американців своїм шлюбам. У середньому клієнт Epic користується їхнім ПЗ десять років, а Фолкнер каже, що жодна стаціонарна лікарня-клієнт не відмовлялася від їхніх послуг, хіба що у разі поглинання. Частково причина цього в тому, що відмовитися дуже складно.
ПЗ Epic зберігає відомості про кожен крок пацієнта: від запису на прийом до безпосереднього перебування в лікарні або операційній; коли лікар робить записи про алергії або результати рентген-обстеження; і далі до розрахунку і повторних прийомів. Це приватна система, яка відома своєю непривітністю до чужаків. Продукт компанії, як правило, називають електронною медичною карткою, та він охоплює значно більше, від управління циклом доходів (RCM) до засобів для утримання клієнтів і аналітики даних.
Особливо популярними продукти Epic є серед великих навчальних медичних центрів і дитячих лікарень, таких як Клівлендська лікарня, Лікарня Джона Гопкінса і Бостонська дитяча лікарня. 564 клієнти компанії представляють приблизно 2400 лікарень у всьому світі і 225 мільйонів пацієнтів у США, що складає дві третини населення країни. Все це дало компанії $3,3 млрд у 2020-му, навіть попри $500 млн, за оцінкою Фолкнер, втрачених доходів на безкоштовне ПЗ для ковідних потреб, серед яких інструменти для контролю інфікування і розширення для мобільних лікарень. «Здавалось неправильним заробляти на ковіді», – каже вона.
Для її успіху знадобилися десятки років. Від самого заснування Epic у 1979 році 77-річна Форлкнер навідріз відмовлялася від сторонніх інвесторів, «вовків» з Волл-стріт і поглинань. У 2007-му продажі компанії склали всього $500 млн. Десять років потому їхній дохід досяг позначки в $1 млрд, а щорічне зростання відтоді складає 15%. Компанія надзвичайно прибуткова: згідно з оцінкою EBIDTA, у них понад 30% потоку живих грошей і ніякого боргу. Forbes оцінює частку Фолкнер в компанії, яка складає 47%, в $6 млрд, що робить її другою найбагатшою жінкою в Америці, яка сама досягла свого успіху. Співробітники і майже дюжина інших співзасновників та початкових інвесторів тримають інші 53%.
У 2019 році Epic обслуговували 39% від більше ніж 880 000 лікарняних ліжок у США, зазначає IT-фірма дослідження сфери охорони здоровʼя KLAS Research. Решту ринку розділяють між собою публічна компанія Cerner, массачусетська компанія Meditech і кілька інших фірм, серед яких Allscripts і CPSI. Перевага Epic на ринку зробила їх центром уваги всієї індустрії; критики і конкуренти звинувачують їх у тому, що вони закрита мережа і це ускладнює обмін даними із іншими системами. Фолкнер стверджує, що вони діляться даними, але конфіденційність пацієнтів на першому місці.
Найсильніша сторона Epic, їхня ментальність «ми побудували все самі з нуля», може стати їхнім найбільшим недоліком у постковідному світі. Пандемія навʼязує швидкі зміни системі охорони здоровʼя США. Лікарі й інші спеціалісти сфери охорони здоровʼя швидко опанували нові технології за останній рік, коли пацієнти раптово виявили сильне бажання триматися якомога далі від лікарень.
Венчурні капіталісти вже давно оббивали пороги Epic ще до пандемії. Зрештою, прихильність компанії до великих систем і дуже дорогих установок ПЗ здаються застарілими в еру хмарних сховищ і дешевих, усюдисущих мобільних застосунків. Аж ось незадовго до локдауну уряд США ухвалив нові федеральні правила конфіденційності даних, які дали пацієнтам право розпоряджатися власною медичною інформацією. Потенційно це може завдати непоправної шкоди олігополії Epic і Cerner у сфері медичних даних.
«Нині ми перебуваємо центрі феноменального вихору змін», – каже Джон Ґласер, колишній виконавчий директор Cerner, який тепер читає лекції в Гарвардській медичній школі. Це не означає, що електронні медкартки зникнуть, каже він, а радше що більше спритних і кмітливих стартапів зʼявиться на ринку. Як всесвітня павутина і смартфони зруйнували нібито непохитну монополію Microsoft на ПК 90-х, ця нова ера може так само загрожувати Фолкнер. Та є одна величезна різниця. Риторика Кремнієвої долини «рухайся швидко і все ламай» не підходить для сфери охорони здоровʼя. «Не можна сказати лікарю, що помилки – то не страшно, – каже Ґласер. – Помилки неприпустимі. Вони можуть нести за собою смерть».
Фолкнер було до вподоби розвʼязувати складні задачі ще з дитинства, яке пройшло неподалік Геддонфілду, Нью-Джерсі, у 1950-х. У 7-му класі вчитель математики писав їм задачі на дошці і відтоді математика і логіка захопили її. Вона вивчала математику в Коледжі Дікінсон у Карлайлі, Пенсильванія, і влаштувалася на літню роботу на факультеті фізики елементарних частинок Університету Рочестера, де вона познайомилась із компʼютерним програмуванням і Fortran (давня мова кодування, винайдена IBM). «Мені завжди подобалося робити щось із глини, – каже Фолкнер. – А компʼютер був глиною розуму. Це була справа не фізична, а розумова.»
У 1965 році почала докторантуру в молодій програмі компʼютерних наук Університету Вісконсину. У Медісоні вона познайомилась із психіатром і викладачем Ворнером Слеком, який викладав перший у своєму роді курс присвячений компʼютерам у медицині. За кілька років Слек представив Фолкнер Джону Ґрайсту, тодішньому голові резидентури в лікарні і теперішньому почесному викладачу Університету Вісконсину, який намагався знайти найкращий спосіб складання розкладу для лікарів на чергуванні. У 1969-му Фолкнер розробила систему, в яку секретар може внести дані й отримати розклад на цілий рік за 18 секунд – і це коштувало всього лише $5.
Фолкнер закінчила докторантуру, але не дисертацію («Я ніяк не могла обрати тему дисертації», – розповідає вона), і на початку 70-х почала працювати на групу лікарів в Університеті Вісконсину, розробляючи базу даних для зберігання інформації про пацієнтів протягом тривалого часу. Знадобиться ще кілька років (і довгих умовлянь колег) перш ніж Фолкнер буде готова започаткувати власну софт-компанію. «Це здавалося якимось жартом відкривати власну компанію, – пригадує вона. – Як це взагалі робиться?»
У 1979 році Фолкнер і Ґрайст позичили у друзів і родини – а також взяли кредити під заставу власних осель, – щоб нашкребти капітал для запуску Human Services Computing (потім компанію перейменували на Epic), яку спершу оцінили в $70 000 (приблизно $270 000 на сьогоднішні гроші). У Фолкнер було шість чи сім колег-помічників, але від самого початку це було шоу Джуді; компанія була її ідеєю і вона була її першим президентом. Спершу вони працювали вечорами і ночами у підвалі в Медісоні. Всі свої оригінальні коди для Data General Eclipse Фолкнер написала на 16-бітному мінікомпʼютері, який був розміром з холодильник.
Кілька років по тому у Ґрайста виник конфлікт із Фолкнер з приводу напряму, в якому рухатиметься компанія. Ґрайст каже, що він вийшов із ради директорів Epic у 1983-му, але все ще має невелику кількість акцій. «Частина мого конфлікту з нею звучала приблизно так: ʼТа ж на Бога, чому б нам просто не залучити венчурний капітал і не розвиватися швидше?ʼ – розповідає Ґрайст. – А вона мені каже: ʼНі, ми цього не зробимо, бо так втратимо контрольʼ. Такою була її політика. Вона жила згідно із нею і довела її ефективність. Вона мала рацію.»
Перші два десятиліття у Epic було повільне, але впевнене зростання; їхній продукт розвивався щороку і це уможливлювало залучення низки нових клієнтів. Наприкінці 80-х компанія додала програму для виписування рахунків; на початку 90-х вони розробили графічний інтерфейс користувача для амбулаторних клінік. Окрім зосередженості Фолкнер на клієнтах, у Epic була ще одна перевага: ефективний компʼютерний код. «Він не досконалий, але достатньо надійний», – запевняє Фолкнер.
У 2004 році компанія підписала свою найбільшу угоду: трирічний проєкт із Kaiser Permanente, який обійдеться гіганту індустрії охорони здоровʼя у $4 млрд. Частка Epic буде приблизно $400 млн. «[Epic] гарантує цей фактор безпеки, тобто, якщо ти обираєш їх, то вони дійсно встановлять все і вчасно. Це неймовірна перевага», – каже Джордж Галворсон, який був на той час гендиректором Kaiser Permanente.
За рік після підписання угоди із Kaiser Epic переїхали у нову корпоративну будівлю, яку часто порівнюють із Disney World. У штаб-квартирі знаходиться одна із найбільших у світі підземних глядацьких зал, загальний хол у стилі Гоґвортсу, ліфт у пекло, величезний будиночок на дереві і безліч інших чудернацьких та фантастичних будівель і скульптур серед хвилястих схилів півдня Вісконсину. Фолкнер відома тим, що на щорічних зборах із клієнтами вона одягає різноманітні костюми, від Люсіль Болл до Капелюшника з «Аліси у Дивосвіті». Це дещо суперечить її власній характеристиці себе як зубрилки, яка ховається від сторонніх очей. «Інтроверти можуть поводитись як екстраверти, – пояснює вона. – А от екстравертам такий обмін ролями не до снаги.»
В компанії висока плинність кадрів. Щороку Epic наймають близько 2 000 працівників, яким потрібно скласти серію тестів на профпридатність, які оцінюють навички кодування, логіку і тому подібне. Девіз компанії «Роби добро. Розважайся. Заробляй.», а культура вирізняється динамічністю і гіперконкурентністю. Та навіть працівникам Epic уривається терпець: в компанії був бунт, коли працівників спробували змусити повернутися на робочі місця в розпал пандемії минулого серпня. Після кількох історій про це у місцевій пресі компанія дала задній хід.
AdventHealth, Флорида, які підписали угоду із Epic у допандемічному світі на $650 млн, стане найбільшим віддаленим налаштуванням і встановленням для компанії. Завдавши нищівного удару Cerner і Athenahealth, гендиректор Террі Шо вирішив, що для його 5,5 млн пацієнтів буде краще перейти на Epic, ніж використовувати поєднання електронних медичних карток від трьох компаній і розраховувати на комунікацію між ними. Хоч такий перехід не з дешевих, каже він, але в подальшому він заощадить їм гроші на обслуговуванні. Система Epic «має щупальця, які охоплюють неймовірні мережі звʼязків», додає він. «Ви справді можете допомогти людині отримати потрібні послуги у будь-який час.»
Проте щупальця Epic розтягуються до певної межі і, схоже, це частина задуму компанії. Дуже просто, скажімо, лікарні поділитися інформацією про пацієнта з раком зі сторонньою клінікою, яка робить хіміотрапію, але тільки якщо обидві установи використовують ПЗ від Epic. Якщо клініка хіміотерапії використовує ПЗ від великого конкурента, то вона вірогідно теж зможе отримати доступ до медкартки пацієнта. Та якщо клініка вирішить поекспериментувати із дешевшим застосунком від третьої сторони, то тут вже виникнуть проблеми. Epic працює із застосунками для сфери охорони здоровʼя лише в окремих випадках.
Гіки називають це «інтероперабельність» – здатність різних ПЗ, по суті, спілкуватись між собою – і проблема із нею зʼявилась у січні 2020-го під час дебатів про нові федеральні правила. Передача медичних карток третім сторонам – навіть за запитом самого пацієнта – може становити «серйозну загрозу конфіденційності пацієнтів», сказали Epic у своїй заяві в той час.
Майже всі інші технокомпанії, серед яких Cerner, Apple, Microsoft і Google, не погодились із цим, зазначивши, що позиція Epic шкодить пацієнтам і гальмує інновації. Навіть федеральні чиновники вдалися до прихованих докорів на адресу компанії Фолкнер. «Негідні дії певних гравців приватного сектору, які використовують конфіденційність, хай яка вона важлива, як привід тримати дані пацієнтів у заручниках, є ганьбою для індустрії», – заявила Сіма Верма, колишня директорка центрів Medicare і Medicaid, на конференції. В результаті федеральна влада заборонила Epic або іншим компаніям перешкоджати доступу до медичних даних.
Техногіганти більше десяти років намагалися розробити свої ПЗ для даних сфери охорони здоровʼя. Google, приміром, в останні кілька місяців пробували і зазнали невдачі із запуском записів на базі інтернету даних про здоровʼя. HealthVault від Microsoft теж прогоріли. Apple намагалися вимірювати серцеві ритми за допомогою своїх годинників, але такий план забракували лікарі. Amazon зазнали краху із Haven, спільний проєкт із Berkshire Hathaway і JPMorgan Chase, який повинен був суттєво знизити витрати роботодавців на охорону здоровʼя.
Де гіганти провалилися, маленькі люди можуть перемогти. Із новими федеральними правилами, які вступлять в силу у наступні кілька років, суттєва кількість венчурних капіталістів тепер робить великі ставки на те, що одна із багатьох маленьких вискочок скине Epic з їхнього пʼєдесталу. Венчурні інвестиції в IT-системи для сфери охорони здоровʼя досягли небачених масштабів у 2020 році – понад $3,6 млрд, що на 51% більше в порівнянні із 2019 роком, зазначає CB Insights. «Я ще ніколи в історії охорони здоровʼя США не бачила такого вибуху інновацій і потоку інвестицій в диджиталізацію системи охорони здоровʼя, – зізнається Міссі Краснер, колишня виконавча директорка в Google Health і Amazon, яка нещодавно приєдналася до проєкту в Нью-Йорку Redesign Health. – Ковід безумовно зробив інтероперабельність знову привабливою.»
Фолкнер каже, що її зовсім не хвилює збільшення кількості гравців з Кремнієвої долини на полі охорони здоровʼя. «Я гадаю, що в результаті цього всього кілька з них досягнуть успіху. А більшість зазнає невдачі, – пояснює вона. – Це ж не ми, а системи охорони здоровʼя, повинні відповідати на прохання пацієнтів відправити їхні дані туди чи сюди.»
Нові федеральні правила стосуються індивідуальних медкарток, але індустрія швидко рухається в напрямі збору великої кількості даних. І саме на цьому багато хто, і Epic не виняток, хоче зіграти. Ці великі, анонімні набори медичних даних можна використовувати для всього, від винайдення ліків до виявлення нових національних трендів здоровʼя, і на них можна заробити великі гроші. У 2019 році Epic розкрив велику ініціативу під назвою Cosmos, за якою вони прагнуть зібрати понад 100 мільйонів карток пацієнтів без зазначення даних, за якими можна встановити особу пацієнта.
Попри те, що до 80-річчя їй залишилося трохи більше двох років, Фолкнер каже, що не планує йти на пенсію. Вона ще не назвала свого наступника, а ніхто з її дітей не працює в Epic. Фолкнер забезпечила компанії лише недалеке майбутнє, так як компанія ніколи не стане публічною. Вона розділила свої акції на частки із правом голосу, які не можна продати і які вона помістила у траст, що контролюють члени родини і працівники. Свої частки, що не мають права голосу, вона залишає фонду Roots & Wings, який заснувала разом із чоловіком і який займається питанням розвитку дитячого мозку і реформою кримінального правосуддя (вона підписала Клятву дарування у 2015-му).
«Мені подобається моя робота і я планую її виконувати доти, доки це добре у мене виходить і від мене є користь», – розповідає вона. Її непокоїть те, що трапляється із людьми на пенсії, адже вона прочитала, що в середньому люди помирають за два роки після виходу на пенсію. «Схоже, що вони втрачають відчуття призначення; коли вони прокидаються зранку, то питають себе ʼНавіщо я сьогодні прокинувся? Яким буде мій день?ʼ. Я ж прокидаюся і думаю: ʼЯк же я сьогодні все встигну?ʼ»
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.