Категорія
Свій бізнес
Дата

Розробіть стратегію участі. Як малим та середнім компаніям ефективно продавати на Prozorro? Шість порад від платформи

3 хв читання

прозорро, закупівлі, бізнес /колаж Анастасія Решетнік

Більшість учасників і замовників платформи Prozorro – представники МСБ Фото колаж Анастасія Решетнік

Малі та середні підприємства становлять більшість учасників публічних закупівель – за вісім місяців 2024-го їхня кількість сягнула понад 240 000, свідчать дані платформи Prozorro. Директор компанії Микола Ткаченко розповідає, як бізнесу використати потенціал системи.

Форум «Енергія бізнесу» у Києві вже 9 жовтня

Бізнес будує нову енергореальність, забезпечуючи незалежність в умовах блекаутів. 9 жовтня на форумі «Енергія бізнесу» обговоримо технології та інвестиції, що змінюють правила гри на енергоринку. Дізнайтеся, як адаптувати бізнес до майбутніх енергетичних викликів, за посиланням. 

У 2023 році в українських публічних закупівлях відбувся сплеск конкуренції – учасники на Prozorro почали користуватися електронним каталогом, де їм не потрібно щоразу готувати документи для кожної пропозиції. За час існування платформи кількість пропозицій зросла з 292 027 у 2016 році до 344 446 у 2024-му.

Як ефективно використати потенціал системи? Пропонуємо виконати шість кроків.

Вивчіть ринок та ходіть на ринкові консультації

Зʼясуйте, чи є попит на ваші товари та послуги, як часто їх закуповують, які вимоги висувають замовники. Для цього необхідно скористатися порталом Prozorro і знайти аналогічні закупівлі, які вже проводились.

У пошуку є код ДК 021:2015 – це спеціальний класифікатор з восьми цифр і контрольного числа. Наприклад, код для ультрапастеризованого молока – 15511210-8. Це допоможе швидше знаходити релевантні закупівлі та оформлювати підписку на них.

Деякі замовники перед закупівлею проводять ринкові консультації. Участь у них дозволяє вплинути на умови і технічні вимоги до предмета закупівлі. 

Спланувати участь у закупівлях можна у вкладці «Плани». Всі замовники, перш ніж проводити закупівлю, обовʼязково публікують план торгів: суму майбутньої закупівлі, який її вид (товар чи послуга) планує використати замовник та коли планує її проведення.

Зареєструйтеся в системі

Якщо ви виявили попит на свій продукт, наступний крок – реєстрація в системі Prozorro. Необхідно отримати електронний цифровий підпис, який використовуватиметься для подання пропозиції. Він має бути оформлений на керівника або особу, уповноважену представляти підприємство. Більшість публічних закупівель вимагають використання саме кваліфікованого електронного підпису, а не удосконаленого.

Знайти закупівлю можна на порталі Prozorro або на майданчику, де ви зареєстровані. Після реєстрації можна налаштувати підписку на розсилку актуальних закупівель за певними параметрами.

Прозорро

Кількість компаній МСБ серед учасників торгів на Prozorro.

Зазвичай замовники висувають кваліфікаційні вимоги до учасників, такі як досвід виконання аналогічних договорів, наявність персоналу та матеріально-технічної бази відповідно до предмета закупівлі.

Пропозиція подається в електронному вигляді та обовʼязково підписується електронним підписом. Більшість закупівель у Prozorro передбачає проведення аукціону на зниження. Аукціон відбувається у три раунди, під час яких учасник може знизити ціну своєї пропозиції не менше, ніж на крок аукціону, який зазначається в оголошенні про проведення закупівлі. Останнім робить ставку той учасник, який запропонував найнижчу ціну в попередньому раунді. Це дає йому перевагу, адже він може бачити ціни інших учасників.

Продумайте стратегію участі

Для перемоги в закупівлях важливо розробити стратегію. Для цього необхідно проаналізувати попередні закупівлі відповідного замовника, учасників та їхні цінові пропозиції. Такий аналіз можна провести на Prozorro або в модулі аналітики, де є вкладки «Картка учасника» та «Картка організатора».

Вибір стратегії залежить від специфіки вашого товару. Розпочати можна зі спрощених закупівель. Вони висувають менше вимог до учасників, ніж відкриті торги. Це своєрідний тест-драйв перед виходом на великі торги, що дозволяє ознайомитися з процесом, навчитися подавати пропозиції та брати участь в аукціонах.

Прозорро

Як змінювалася конкуренція на торгах у системі Prozorro.

 

Спробуйте Prozorro Market

В електронному каталозі Prozorro Market правила дещо відрізняються. Учасник проходить кваліфікацію один раз, а надалі лише подає цінові пропозиції. Ця платформа пропонує широкий перелік товарних категорій, таких як харчування, електроенергія, медичні засоби та ліки. Однак, перш ніж подавати пропозицію, варто переглянути доступні категорії товарів та умови кваліфікації.  

Зараз у Prozorro Market можна продавати лише товари, послуг і робіт там немає. Окрім того, через платформу купують зазвичай типові товари. Якщо ж учасник продає щось унікальне, то невисока ймовірність того, що така категорія товару опиниться в електронному каталозі.

Вихід на міжнародний ринок

Минулого року Світовий банк визнав систему Prozorro ефективним інструментом для закупівель за кошти міжнародних організацій. Щоб знайти такі закупівлі, можна використовувати фільтр «Донор» на порталі Prozorro. Варто враховувати, що кожен донор має свої правила участі, які детально описані в тендерній документації.

Оскільки зростає кількість інфраструктурних проєктів, фінансованих закордонними донорами, Prozorro запровадила модуль для закупівель за правилами міжнародних фінансових організацій. За рік існування «донорського» модуля відбулося понад 40 закупівель, зокрема за фінансування проєкту Агентством США з міжнародного розвитку (USAID), UKAid, Міжнародним банком реконструкції та розвитку, Міжнародним комітетом Червоного Хреста.

Будьте активним учасником закупівель 

У публічних закупівлях комунікація між потенційними учасниками та замовником – ключовий елемент, який визначає прозорість і відкритість процесу. У період уточнень (зазвичай це три робочі дні) учасники можуть звертатися до замовника по розʼяснення або внесення змін до умов тендера. Такий підхід забезпечує рівні умови для всіх учасників, адже кожне питання та відповідь публікуються у системі.

Замовник зобовʼязаний відповідати на звернення в установлені терміни, що гарантує отримання відповіді на ваше запитання. Якщо умови тендера видаються учасникові дискримінаційними, він має право подати скаргу до органа оскарження. Хоча подання скарги є платним, у разі часткового або повного задоволення скарги кошти буде повернено.

Вартість подання скарги в Антимонопольний комітет залежить від виду оскарження: 0,3% від стартової вартості предмета торгів (мінімум – 2000 грн, максимум – 85 000 грн) у разі оскарження умов тендера до завершення прийому пропозицій і 0,6% (мінімум – 3000 грн, максимум – 170 000 грн) у разі оскарження рішень замовника.

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд