Категорія
Свій бізнес
Дата

40% українських fashion-брендів помирають. Як не тільки вижити, але й заробити

4 хв читання

40% українських fashion-брендів помирають. Як не тільки вижити, але й заробити /Shutterstock

Shutterstock

Інструкція для підприємців-початківців, які хочуть вести бізнес в українській фешн-індустрії.

За останні чотири роки я бачила злети й падіння тисяч українських брендів взуття, одягу та аксесуарів. Із них 39% підприємств закрилися, змінили сферу діяльності або повернулися до того, чим займалися до рішення податися в fashion-галузь. Звідси питання: чи можна заробити, якщо ти – український бренд-початківець?

Історії молодих креативних підприємців до болю схожі одна на іншу. Ось типовий приклад: не знайшов відповідне вдягання для майбутнього події в мас-маркеті – пошив для себе в ательє і подумав, що й у інших буде на таке попит. Потім завів сторінку в Instagram, і все – бізнес готовий.

Але основні правила бізнесу в fashion такі самі, як і в інших нішах. Починати треба не з соцмереж, а з вивчення попиту та уподобань аудиторії.

Перше, що потрібно засвоїти дизайнерам-початківцям, – люди не купують плаття заради того, щоб купити плаття. Вони це роблять задля того, щоб задовольнити конкретний запит. Наприклад, щоб відповідати офісному дрес-коду, щоб здивувати кавалера на першому побаченні тощо. Усе це різні запити.

Коли дизайнер розуміє кінцеву проблему, яку він вирішить, створивши свій продукт, з'являється фокус, ніша й чітке розуміння, для кого твій бренд працює.

Друге животрепетне питання – скільки грошей потрібно для старту? Перша пошита річ для себе в ательє здається якіснішою, кращою, а іноді й дешевшою, ніж у магазині. Звичайно ж, швидкий підрахунок показує, що людина знайшла золоту жилу, здається, що саме так і буде в реальному fashion.

Першу колекцію, як правило, шиє на 30–50 одиниць. Зазвичай у розрахунки включають такі статті витрат:

  • вартість тканини;
  • вартість фурнітури;
  • вартість розробки лекал виробів;
  • відшиття тестових зразків;
  • вартість пошиття;
  • вартість упаковки (бирок, лейб, пакетів).

Дивлячись на собівартість витратних матеріалів, здається, що можна поставити 100%-ну націнку й спокійно заробляти. Але на ділі виявляється, що навіть якщо колекція продана, то прибутку майже не залишається, а задоволення від цього не таке масштабне, як очікувалося.

Про що забувають, коли рахують собівартість товару?

  1. Бізнес-план. Скільки потрібно вкласти? Скільки хочеться отримати? Які ресурси для цього є і які ще необхідні? На цьому етапі знадобиться хоча б початкова бізнес-освіта. Наприклад, є щорічні програми для підприємців креативних індустрій від Creative enterprise. Брати участь можна ще на етапі створення ідеї проекту.
  2. Логістика. В яку суму обійшлися поїздки за тканиною, візити до швейного цеху й пошуки потрібної фурнітури? Як здійснюватимуться відправки замовлень клієнтів? Хто за них платитиме? Адже 30–40 грн за доставку — це вже 3-4% від вартості виробу в 1000 грн. До речі, зараз Нова Пошта пропонує послугу фулфілмента – складу, зберігання й відправки товару бренда клієнту.
  3. Інтернет-еквайринг, або банк, з'їсть ще 1–2,5% від вартості товару. Ніби дрібниця, але копійка до копійки – і гривня вже не складається.
  4. Податки. Існує жарт, що український мікробізнес – це суцільна мінімізація податків, а якщо платити податки в повному обсязі з першого дня проекту, то прибутку не залишиться зовсім. І це було би смішно, якби не було так сумно. Початківці дизайнери найчастіше оформляють ФОП на другій групі, а це близько 1900 грн відрахувань на місяць на користь держави.
  5. Склад і/або виставковий зал. У нового бренду з Instagram ще немає лояльності клієнтів, тому, як правило, покупці хочуть помацати й приміряти речі. На старті можна домовитися з відповідним магазином або шоурумом у вашому місті про оренду або дружні візити з клієнтами для примірок (це може бути навіть безкоштовно). Також примірки та напрацювання бази клієнтів відбуваються на виставках-ярмарках, але тут точно доведеться платити організаторам.
  6. Пошити вироби – найпростіша складова частина при створенні нового українського бренду. А далі починається цікаве — просування. Маркетинговий бюджет.

Як правило, в первинному бізнес-плані витратами на маркетинг і не пахне. Але на старті fashion-бізнесу не доводиться розраховувати, що колекція буде сама себе продавати, а значить, потрібно закласти 20-35% на маркетинг.

Сюди увійдуть витрати на ведення соціальних мереж і таргетовану рекламу, на участь у виставках і ярмарках, на PR-акції, розіграші бренду й фотосесії. Must have для бренду – створити візуально привабливу картинку, а значить, будуть витрати на послуги моделі, візажиста, стиліста, фотографа, оренду студії.

У 2020 році клієнт купує товар очима.

А ще необхідно в собівартість колекції закласти залишки товару. Вони точно будуть, як і навчання та курси в цій сфері, аренда офісу чи вартість проведення часу в кафе, де працює креативний підприємець.

І нарешті, слід запитати себе: а якщо цю ж суму просто вкласти в банк під відсоток, що буде вигідніше?

Якщо все це підрахувати, виявляється, що не так вже й солодко бути власником українського fashion-брендц. На цьому етапі багато хто здається, адже виникає логічне запитання: де взяти гроші? І взагалі – чи є шанс заробити?

Виявляється є. Для цього необхідно зробити п'ять кроків:

  • вивчити діяльність конкурентів, їхні колекції, попит та продажу – так званий бенчмаркінг;
  • дізнатися потреби цільової аудиторії й запропонувати ринку те, що потрібно тут і зараз;
  • прорахувати масовість, щоб мінімізувати собівартість;
  • заплатити за отримання досвіду: консультації експертів зі сфери, курси, рекомендації швейних цехів. Зазвичай самостійно цей шлях проходити довше й дорожче;
  • постійно вдосконалювати кожен із циклів: продукт, просування, продаж.

Хочеться, щоб бізнес був «творчим», але підприємцю потрібна перш за все системність.

Перед входженням до fashion-бізнесу потрібно чесно запитати себе, хочеться реалізувати творчий потенціал чи все ж таки заробляти гроші? Якщо відповідь «заробляти», то це дуже цікавий, але довгий і тернистий шлях.

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд