Символ безжальної спільноти доблесних громадян, восени 2020 року «Спарта» атакувала український банківський ринок. Під слоганом «This is Sparta!» Альфа-Банк запустив проєкт власної цифрової трансформації. Мета – наздогнати найбільший у країні ПриватБанк і швидко зростаючий monobank. Засіб – півтори сотні «спартанців», які працюють над десятками нових IT-продуктів.
Новий номер Forbes Ukraine: 202 найбільші приватні компанії та 303 ефективних СЕО. Замовляйте та отримуйте два журнали за ціною одного!
«Ми запустили цифровий банк Sense SuperApp, – перераховує СЕО Альфа-Банку Рафал Ющак, 51. – Зробили повноцінну віддалену ідентифікацію через відеочат, технологію платежів в один дотик dragʼnʼdrop, перше цифрове медіа Now всередині додатку». Після старту в листопаді 2020-го у застосунку зʼявилося ще кілька функцій, включно з управлінням токенами (оцифрованими картами для привʼязки до смартфонів або годинників) і підписками на онлайн-сервіси.
«Спарта» – дітище Ющака, який до переїзду в Україну вивів Альфа-Банк Білорусь у трійку найбільших на своєму ринку, й директорки з розвитку роздрібного бізнесу Ольги Філіпенко, в активі якої партнерство білоруської «Альфи» з AliExpress. Підбором команди займається HR-директорка банку Марія Гаравська, за операційну частину відповідає Роберт Дзялак.
Командує «спартанцями» Андрій Гриценюк, який до призначення IT-директором Альфа-Банку обіймав аналогічну посаду у ПриватБанку. «Вони надихнули мене своїми ідеями», – пояснює він мотиви переходу.
Гриценюк прийшов в «Альфу» 1 вересня, і того самого дня стартував проєкт «Спарта». «Хто з нами хоче побудувати найкращий цифровий банк світу? – написав він у Facebook. – Обіцяю, буде неймовірно складно, але дуже цікаво!»
Банк оголосив про набір айтішників, маркетологів та бізнес-аналітиків. «Ми наробили багато галасу», – каже Гаравська. Конкурс був 10 осіб на одне місце. Відібрали 146 людей. Переважна більшість, або 60% команди, – айтішники. Решта – фахівці з банківських сервісів, ризиків та HR.
«Спарту» позиціонували як окрему групу для розв’язання стратегічних завдань, говорить Гриценюк, але за рік замислилися про приєднання до неї основного ІТ-підрозділу банку з 600 осіб. Набір персоналу триває і в «Спарту», і в основний ІТ-підрозділ.
У Райффайзен Банку теж працює 700 програмістів. За словами СЕО банку Олександра Писарука, в планах – найняти ще близько 100 фахівців. 450 розробників працюють у ПУМБ. У «Приваті» в підпорядкуванні Гриценюка було 2200 осіб.
Керувати розробниками Гаравській допомагає книжка «Як пасти котів» Генка Рейнвотера. «Айтішникові має бути цікаво й комфортно, – каже вона. – Це винахідники, які люблять бути першими».
Частина «спартанців» працює віддалено, частина – у коворкінгах Creative States у Києві та Дніпрі, решта – в «антиофісі», обладнаному у стилі великої квартири із зонами для зустрічей, переговорними, дитячою кімнатою, кухнею та фітнес-залом.
Щотижневі зустрічі команди проводяться у форматі стендапу. Коли стоїш, завдання розв’язуються швидше, пояснює Гаравська.
«Класичні менеджери перебувають над процесом, – говорить Гриценюк, який один день на місяць приділяє програмуванню. – А ми засукуємо рукави і робимо проєкти разом з командою».
Банк працює з 12 ІТ-компаніями за моделлю аутстафа і планує розширювати цю практику, каже він. Такий підхід, за його словами, дозволяє швидше запускати нові проєкти.
Бюджет «Спарти» не розкривається. Головні витрати – на персонал. У першій половині 2021 року зарплати в Альфа-Банку збільшилися порівняно з тим самим періодом 2020-го на 5,5%, до 1,3 млрд грн. Для порівняння: у ПриватБанку зарплати зросли на 7%, в Ощадбанку – на 9%, у ПУМБ – на 19%.
KPI для команди, за словами Гаравської, – це кількість проєктів, запущених вчасно, і бізнес-показники – наприклад, кількість активних клієнтів.
У першій половині 2021 року банк запустив 23 проєкти, говорить Гриценюк, на другу заплановано 35. Прискоритися дозволила методологія hybrid agile. Тепер кілька команд можуть працювати паралельно, кожна над своїм проєктом.
Команда Гриценюка однією з перших у країні використала застосунок «Дія» для віддаленої ідентифікації за ID-карткою або закордонним паспортом: близько 2000 клієнтів відкрили в лютому 2021-го рахунки в банку з використанням цієї функції. «Альфа» також надала можливість власникам iPhone підтягувати у свій додаток карту іншого банку і списувати з неї гроші.
Продажі цифрових кредитів (без походу до відділення) зросли в «Альфи» майже в 10 разів порівняно з 2020 роком, говорить Гриценюк. Час на отримання кредиту для нових клієнтів скоротився з години до 10 хвилин.
«Перші 100 000 користувачів Sense ми набрали менш ніж за місяць після запуску, 900 000 – за вісім місяців», – розповідає Гриценюк. Перший мільйон користувачів, за його прогнозом, буде на початку вересня, або за 10 місяців після старту.
Лідер за темпами зростання клієнтської бази, monobank, аби набрати перший мільйон клієнтів, витратив 18 місяців. Трепету перед «спартіатами» там не відчувають. «Головна перевага нового продукту – можливість побудувати всі процеси з нуля, – говорить CMO monobank Анатолій Рогальський. – Альфа-Банк не зміг скористатися цією перевагою». За його словами, деякі його колеги не змогли пройти реєстрацію в додатку «Альфи». А ті, кому це вдалося, скаржилися на проблеми з поповненням карти і складнощі для користувача.
Старша продуктова менеджерка ІТ-компанії Ciklum Ірина Василенко не змогла повною мірою оцінити функціональність нового додатка «Альфи». Василенко використала для свого тесту iPhone 12 Pro. «Вже на вході у мене виникли проблеми, – каже вона. – Застосунок дуже сирий». Кнопка авторизації перебувала поза основним екраном, а під час вибору типу зайнятості «підприємець» програма вимагала вказати роботодавця. «Після успішної реєстрації мені не вдалося увійти в додаток ані за допомогою Face ID, ані за допомогою пароля», – говорить вона.
Користувачі в Google Play оцінюють новий додаток «Альфи» невисоко – 2,7 бала з пʼяти можливих. У «Приват24» – 4,4 бала, у monobank – 4,9. У старого додатка Alfa-Mobile Ukraine оцінка вища – 4,6 бала, а кількість завантажень перевищує 1 млн.
«Додаток новий, і це нормально, що пишуть у першу чергу критичні зауваження, – каже представник банку. – Ми не розганяємо штучно позитивні коментарі». У нового додатка – 1200 коментарів, у старого – понад 60 000.
У серпні 2021-го «Спарта» організувала вечірку хейтерів. Керівники проєкту пообіцяли врахувати побажання найактивніших критиків у наступних оновленнях, які виходять раз на два-три тижні.
«Іноді я до ранку спілкуюся з клієнтами у месенджері, а потім народжуються нові фічі або оновлення», – розповідає Гриценюк.
Показником успішності додатку банк вважає не відгуки в Google Play або Apple Store, а кількість завантажень і активних користувачів. Sense SuperApp – на третьому місці за кількістю скачувань в Apple Store після «Приват24» і mono. Частка продажів у диджитал-каналах «Альфи», за даними банку, зросла впродовж року з 25% до 72%, загальний обсяг роздрібних кредитів – на 39%.
При цьому частка «Альфи» на ринку кредитування фізосіб знизилася з липня 2020 року на два процентних пункти, до 11%. Загальна кількість активних карт у банківській системі збільшилася на 13%, у «Альфи» – на 10%. Що пішло не так? Представник банку пояснює це консервативною політикою в період локдаунів, коли фокус змістився на підтримку чинних клієнтів, а не залучення нових.
Українські споживачі розпещені хорошим сервісом, залучити інноваційних клієнтів у традиційні банки непросто, каже Василенко. Потрібно вигадати таке, чого ще немає у конкурентів. Американські додатки, наприклад, дозволяють клієнтові бачити його кредитну історію і контролювати прибутковість за інвестиціями.
«З ексклюзивних пропозицій я б відзначив інтеграцію Sense SuperApp із «Київстаром», – каже співзасновник Sportbank Денис Саприкін. Цією функцією, за інформацією банку, скористалося понад 177 000 клієнтів. «Встановив Sense Supper App від Альфа-Банку і тепер переважну більшість операцій роблю самостійно – переказую гроші за своїми рахунками і шаблонами, міняю валюту, перевіряю статус рахунку «Київстару», – розповідає віцепрезидент Новокраматорського машинобудівного заводу Дмитро Скудар.
Нова зброя «Альфи» – карта Cameleon, продажі якої розпочалися у серпні. Банк обіцяє «нескінченний» пільговий період за картою: ставка за оплату покупок у кредит – усього лише 0,01% на місяць, а не близько 3%, як у «Приваті» чи mono. Обовʼязковий платіж за кредитом удвічі більший, ніж у конкурентів – 10% на місяць, а максимальний кредитний ліміт невеликий – 30 000 грн. Доступний кешбек за картою вдвічі більший, ніж у mono, – 1000 грн, і для нього можна обрати сім категорій товарів, а не дві. Цікаво? Спробуйте зареєструватися у Sense SuperApp.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.