Якому бізнесу та коли потрібно вводити у штат позицію операційного директора? Чим відрізняються та якими бувають СОО, які його функціональні обов’язки, розповідає незалежна СОО та бізнес-тренерка Наталя Тадеєва.
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
СОО (Chief Operating Officer), або операційний директор, – не обов’язкова штатна одиниця. СОО потрібен компаніям зі щоденним операційним циклом для контролю та вдосконалення процесів. Уявімо молодий, але вже потужний стартап із планами експансії на ринки Південно-Східної Азії. Йому однозначно потрібен СОО, але не тільки для оптимізації операцій. Потрібна людина, яка розуміє місцеву культуру, легко будує відносини з урядовцями та адаптується до динамічних змін на ринках.
Такий операційний директор повинен бути майстром у взаємодії глобальної стратегії з практичною реалізацією на місцях, керуючи компанією на ринках країн, що розвиваються.
Діапазон здібностей, якими має володіти той чи інший операційний директор, широкий настільки, наскільки багато існує варіантів діяльності та розвитку бізнесу.
Компетенції СОО: малі, середні та великі компанії
Роль СОО чітко адаптується до масштабу та складності бізнесу. Незалежно від розміру, здатність бути навігатором та лідером часто торує бізнесу шлях до успіху. По суті він є маяком, який вказує шлях та попереджає про небезпеку.
Далі – три типи СОО залежно від розміру компаній.
Надійний навігатор
Таке визначення підійде для СОО малих підприємств. Як приклад – невеличка броварня крафтового пива.
Малі підприємства часто працюють з обмеженими ресурсами, тому операційний директор повинен бути майстром у досягненні більшого з меншого або, як кажуть, має варити «кашу з сокири».
Цей менеджер-провідник повинен бути гнучким та практичним лідером. Він тримає руку на пульсі, відстежуючи щоденні операції. Але й береться за роботу власноруч – переконатися, що кожна пляшка пива виробляється, фасується і доставляється вчасно й за адресою.
Операційний маестро
Для середнього підприємства, як-от виробнича корпорація з численними філіями, операційний директор виконує роль «операційного маестро». Уявіть диригента, який має підтримувати гармонію між усіма учасниками великого оркестру.
Щоб середня компанія зростала та була прибутковою, її СОО має постійно оптимізувати процеси, управляти ланцюгами постачання та детально контролювати ключові показники продуктивності (KPI). Він не просто керує операціями, а оптимізує їх для досягнення максимальної ефективності.
Тактичний капітан
У світі великих корпорацій з глобальною присутністю операційний директор перетворюється на «тактичного капітана». У мультинаціональній корпорації з різноманітними бізнес-одиницями СОО робить більше, ніж просто керує повсякденними операціями.
Він стає ключовим стратегічним партнером для CEO і сприяє узгодженню операцій із загальними бізнес-цілями компанії, керує тактикою. Це вимагає від нього керівництва командою досвідчених фахівців, слідкування за тенденціями на ринку та ухвалення рішень, які впливають на напрям розвитку компанії, а також забезпечують стабільність бізнесу.
Як зрозуміти, що бізнесу потрібен СОО
Уявіть CEO як капітана корабля, що прямує штормовими водами. Хвилі стають дуже бурхливими, а навантаження – надто великим, загрожуючи перекинути корабель. Стає очевидним: команді потрібен досвідчений старпом, або СОО. А бізнес потребує вивільнення ресурсу СЕО для стратегічних довгострокових завдань.
Ознаки, що компанія потребує СОО такі.
Надмірне робоче навантаження
Часто СЕО завантажений повсякденними операціями – від управління командами до розвʼязання адміністративних питань. Він стає перешкодою для швидкого ухвалення рішень, а його час стає обмеженим. Це схоже на ситуацію, коли капітан корабля одночасно намагається керувати кораблем, піднімати та прибирати вітрила, а також готувати їжу для команди.
Втрачені можливості
Компанія постійно втрачає можливості для розширення або повільно реагує на зміни на ринку. CEO дійшов висновку, що у нього бракує ресурсів для вивчення потенційних ринків для експансії, технологій або придбань. Це ніби ви подорожуєте морем, сповненим невідомих островів, на яких багато цікавого і перспективного, але у вас немає часу зупинитися на якомусь із них.
Падіння ефективності
У компанії збільшуються витрати, ускладнюються повсякденні процедури, рівень задоволення клієнтів зменшується. CEO розуміє необхідність спростити та оптимізувати операції, що аналогічно вимагає від кваліфікованого корабельного майстра виправити течію судна та відновити його повноцінну справність.
Відсутність лідерства
У компанії бракує лідерства на всіх рівнях. CEO розуміє, що він не може бути одночасно в усіх місцях. Йому потрібна допомога, щоб визначати напрям, забезпечувати наставництво та мати право на ухвалення рішень.
Це як старший помічник капітана на судні, який може взяти керування судном у момент, коли той сконцентрований на інших справах: прокладає новий маршрут, розвʼязує невідкладні проблеми або банально відпочиває.
У цих бурхливих водах операційний директор виходить на передній план, надаючи стабільність і задаючи напрям компанії. Це дозволяє CEO сконцентруватися на розробці курсу для майбутнього компанії.
Biggest game changers
Історія має приклади СОО, що не просто змінили компанії, а й стали game changers.
Тім Кук та Apple Inc.
Зараз важко уявити собі часи, коли американський техногігант Apple був на межі банкрутства. Саме тоді легендарний Стів Джобс повернувся до компанії на посаду CEO. Поряд із Джобсом тоді був Тім Кук, який фактично виконував обовʼязки COO. Це вже пізніше його було призначено на посаду CEO.
Період Кука в ролі COO Apple був так само важливим для траєкторії розвитку компанії, як і його пізніша робота на посаді гендиректора. Він – майстер з побудови ефективних ланцюгів постачання. Саме Кук забезпечив найвищу точність і якість виготовлення та постачання продуктів Apple. Наприклад, смартфонів iPhone, котрі і досі не мають аналогів у галузі.
Фактично його внесок в операційну відмінність Apple разом із технологічним генієм Джобса став початком подальшого відродження компанії та її глобального панування в галузі технологій на всесвітньому рівні.
Шеріл Сандберг та Facebook (Meta)
Призначення Шеріл Сандберг на посаду СОО у Facebook сприяло значному повороту в історії соціальних мереж. Вона була відповідальною не лише за операційне управління, а й за переосмислення моделі прибутку компанії та поліпшення досвіду користувачів.
Шеріл Сандберг вплинула на збільшення бази користувачів Facebook та започаткування таргетованої реклами. Саме вона скерувала розширення компанії на міжнародні ринки.
Її креативне керівництво докорінно змінило ландшафт онлайн-реклами, перетворивши Facebook з платформи соціальної мережі на цифрового рекламного гіганта та big data.
Роз Брюер та Starbucks
Уявіть собі кавову імперію, яка присутня в усьому світі та постійно вдосконалюється. У ролі COO Starbucks Роз Брюер стратегічно розширювала та впроваджувала інновації компанії. За неї Starbucks пройшов цифрову трансформацію, поліпшив дизайн роздрібних магазинів та впровадив новітні рішення в меню.
Завдяки впливу Брюер Starbucks став присутній не лише в офлайн-, а й в онлайн-середовищі, збільшив присутність у країнах по всьому світу і закріпив своє становище лідера галузі кави.
Ці СОО є яскравими прикладами впливу на розвиток компанії операційного директора в будь-якій галузі, новому чи вже робочому ринку, в малій чи великій організації. У бізнес-світі СОО – диригент, який організовує процеси, що визначають успіх і сприяють прогресу.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.