Кріс Бейкер, СЕО SoftServe. /Колаж Анна Наконечна
Категорія
Лідерство
Дата

Давайте фідбек і хваліться успіхами. Що українцям варто перейняти від американців у бізнесі? Колонка СЕО SoftServe Кріса Бейкера

4 хв читання

Кріс Бейкер, СЕО SoftServe. Фото Колаж Анна Наконечна

Уже протягом восьми років американець Кріс Бейкер займає посаду СЕО у IT-компанії SoftServe. У колонці для Forbes він ділиться поглядом на українську бізнес-культуру та чого ми можемо навчитись одне в одного

Результат попри все

Орієнтованість на результат та працьовитість – одні з найяскравіших рис українських підприємців і підприємиць різного рівня. Я це помічаю в роботі з українськими колегами – засновниками SoftServe, менеджерами, керівниками різних напрямків чи технічними фахівцями. Відслідковування результатів, їхнього прогресу та вчасне виконання домовленостей, робота на повну є дуже важливими для українців і, я б сказав, єдино можливим способом співпраці з партнерами та клієнтами. Такий підхід цінують американці. Ми в цьому схожі. 

У липні 2023-го SoftServe святкував 30 років з часу заснування. Я приїхав до Львова відзначити цю дату з українськими колегами. Однієї ночі пролунала сирена, я спустився в бомбосховище і просидів там три години. Наступного ранку, коли я в розбитому стані прийшов до офісу, для моїх українських колег все було так, ніби нічого не трапилось – вони приходили на роботу в офіс, брали жваву участь у мітингах, готували ранкову каву й продовжували працювати. Склалось враження, що втомлені очі були лише у мене.

Попри новини, тривоги та виклики, зумовлені жахливою несправедливою війною, українці продовжують фокусуватись на результатах, цілях, дедлайнах. Тут, як на мене, схожість з американцями завершується. Не певен, чи хто-небудь у світі міг би далі думати про роботу й клієнтів в умовах повномасштабної війни, ховаючись від атак на свої міста і психологічно переживаючи трагедії та втрати чи не щодня. 

Відвідини України дають мені змогу глибше розуміти, через що проходять українці зараз і що означає бути українцем. Але також і вкотре впевнитись: унікальне поєднання в українцях інновативності, завзяття, єдності у спільній справі та орієнтованості на результат проявляються не лише у бізнесі, а й у війні.

Конкурентні переваги українців

Глобальні бізнеси, на загал, багато в чому є схожими. Український ІТ-бізнес багато років працює на глобальних ринках, з інтернаціональними корпораціями в різних галузях. Звісно, це впливає на стандарти роботи, підходи до формування корпоративної культури та бізнес-майндсету.

Але все ж в українців є кілька унікальних навичок та характеристик, які я помітив за роки спільної тісної роботи. Деякі з них відображають ментальні, культурні й навіть історичні особливості. Я виділю їх не просто з цікавості, а тому, що вважаю дуже потрібними саме зараз. Кризові періоди потребують креативності та нестандартності мислення, неабиякої самовіддачі, так само як і готовність до майбутнього, повного нових змін і викликів. 

  1. Ефективне управління ресурсами. Обмежені ресурси чи бюджети абсолютно не лякають українців. Вони вміють працювати у складних умовах і, що найважливіше, шукати шляхи, аби досягти в цих умовах максимально можливого результату. Американці ставили б собі за мету переконати керівництво у збільшенні бюджетів, до прикладу, а от українці думатимуть, як вийти з ситуації в інший спосіб: переплановувати ролі в команді, експериментувати, винаходити тощо.
  2. Працьовитість. Українці здатні виконувати великий обсяг роботи. Завжди є винятки, але в загальному я бачу українців саме такими. Коли такий підхід до роботи мають більшість працівників, у бізнесу очевидно є більше шансів досягти успіху. Ви готові підтримати свого роботодавця, коли потрібно. 
  3. Адаптивність. Це один з ключових робочих навиків майбутнього. Ми живемо в період постійних змін, нові технології чи відкриття в найближчому майбутньому форсуватимуть зміни ще більше. Вміння змінюватись і адаптуватися є й буде одним з тих, яке дозволить бізнесам та окремим професіоналам, лідерам вижити за будь-яких умов. Подивіться на ситуацію з генеративним ШІ – ми маємо унікальний інструмент, який може змінити багато в будь-якій сфері, зруйнувати стереотипи щодо унікальності людської креативності.
  4. Загартованість. Світ лише готується до турбулентного майбутнього – а Україна живе у режимі змін і стресових подій вже давно. Лише за останні 20 років у вас було дві революції, фінансова криза, анексія частини країни, пандемія та повномасштабне вторгнення. При цьому бізнеси й економіка продовжували працювати і досягати результатів, адже саме останні 10-15 років стали періодом буму ІТ-індустрії. Політичні та економічні обставини добре загартували українців, навчили бути ефективними попри все. Це є великою конкурентною перевагою. 

Говорити про себе

Єдине, на мою думку, чого українцям не вистачає, що варто вдосконалити чи перейняти від американців – вміння говорити про себе та ділитись своїми досягненнями. Можливо, навіть вміння себе хвалити. Українці фокусуються на своїх робочих завданнях та якості наданих сервісів і послуг, не очікуючи якогось особливого визнання за це. Так само комунікація про пророблену роботу на аудиторію, наприклад, колег, не відноситься до робочих завдань, але мала б.

Протягом останніх десяти років ми в SoftServe дуже багато працювали над впровадженням цієї культури внутрішньої й зовнішньої комунікації, адже для бізнесу це дуже важливо. А для великої корпорації – необхідно. Поділюсь тут кількома з напрямків.

  1. Зворотній зв’язок та спілкування на незручні теми всередині команд чи відділів. Це чудовий інструмент для покращення ефективності, якщо вміти його правильно використовувати. Ми не просто заохочуємо надавати фідбеки, а навчаємо це робити в екологічний спосіб – відкрито й конструктивно. Для цього ми розробили навчальні рішення для менеджерів та працівників: від ефективної комунікації, формування конструктивних фідбеків до розв’язування комплексних проблем чи конфліктів у командах тощо. 
  2. Комунікація про досягнення. Увага лідера завжди зосереджена там, де проблема. Як би це парадоксально не звучало – якщо ви добре працюєте і досягаєте поставлених цілей, це часто може опинятися поза увагою. Говорити про успіхи потрібно. На наших внутрішніх платформах менеджери напрямків публічно звітують про квартальні результати, команди розповідають про важливі досягнення на проектах, керівники відділів діляться результатами отримання міжнародних нагород. Така активність – частина їхньої роботи. Повірте, хвалитись добре зробленою роботою – не погана риса і не марнославство, принаймні в бізнес-середовищі. Така комунікація допомагає колегам чи командам краще розуміти одне одного та мотивує інших.
  3. Визнання працівників. Українці не очікують на визнання, але через якусь скромність не вміють насолоджуватись результатами своїх досягнень і розуміти їхню цінність. Досягнення є складовою вашого унікального професійного досвіду. А визнання за досягнення формує впевненість та зміцнює бренд професіонала, експерта чи лідера серед членів команди і в компанії загалом. У нашій компанії є щорічна нагорода SoftServe Awards. Ми висуваємо кандидатів, голосуємо та відзначаємо найефективніших колег і команди компанії. Цей проєкт – один з небагатьох, який ми не скасували через війну в Україні у 2022 році. Про досягнення говорити завжди актуально. 
Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд