Категорія
Компанії
Дата

Музична пауза. Як намагаються вижити організатори розважальних заходів

Криза стала тестом на стійкість для тисяч компаній. У цій рубриці Forbes показує, як підприємці, що опинилися під ударом, шукають шлях до спасіння та змінюють бізнес-процеси

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

Серед найбільш постраждалих від карантину – індустрія масових розважальних заходів, що виходить із карантину однією з останніх. Гравці, які працюють на цьому ринку ємністю близько $180–200 млн на рік, б’ють на сполох. У травні вони провели у 25 українських містах акцію відчаю «Стоп культурний карантин», запаливши понад п’ять тисяч прожекторів, спрямованих у небо.

Карантин обійдеться компаніям у мільйони гривень збитків, які вони зможуть покрити лише після того, як ринок відновиться. Але це буде, за оптимістичним прогнозом, лише за рік-два.

Поки що креативна індустрія намагається вижити: бізнес тестує нові формати і змінює бізнес-процеси, щоб мінімізувати витрати.

Музична пауза. Як намагаються вижити організатори розважальних заходів /Фото 1

Дмитро Сидоренко, засновник фестивалю Atlas Weekend

ПРО ATLAS WEEKEND ТА ІНШІ БІЗНЕСИ

«Щороку ми проводимо кілька сотень івентів. Це і фестиваль, і концерти на кілька тисяч людей, і тури груп чи артистів по Україні та за кордоном. 90% моїх фінансів та часу йде на масштабний фестиваль Atlas Weekend. Над цим проєктом працює майже 10 000 людей, але тільки близько 60 осіб постійні. Решта – фрилансери. Він мав відбутися влітку, але ми перенесли його на 2021 рік через вірус.

45–50% витрат фестивалю покривають спонсори, майже стільки ж – продаж квитків. І лише кілька відсотків іде з інших послуг. Уклубах спонсорська частина на рівні 10–15%, інше – квитки та додаткові послуги. У концертах спонсорів майже не буває.

Маржинальність концертно-фестивального бізнесу в середньому – 10–15%».

ПРО ЗМІНИ

«Перенести на 80% готовий Atlas Weekend з найменшими втратами не так легко. Переносимо програму, намагаючись не змінювати час виступів артистів, щоб менше було відмов від квитків.

Креативимо над осінньо-зимовим Atlas Weekend у приміщенні на 20000–30000 гостей із двома-трьома сценами. Це новий формат, ми раніше в холодну пору року його не проводили. Фестиваль обійдеться орієнтовно в $1–2 млн. Проєкт ще сирий, бо невідомо, коли для нас закінчиться карантин.

Плануємо запустити невелику онлайн-історію у колаборації з партнерами в дати цьогорічного літнього фестивалю. Йдеться про віртуальні музичні концерти. Це короткий проєкт. Він дасть змогу тільки окупити витрати на зарплати та зберегти команду. На прибутки не розраховуємо, сподіваємося хоча б вийти в нуль».

ПРО ЗБИТКИ

«Втрат у передплатах за виступи артистів немає, бо форс-мажорна ситуація світового масштабу. Але все одно в нас десятки мільйонів гривень збитків. Це гроші, які вже пішли на рекламну кампанію та зарплати. Втрати повернемо лише за рік-два».

ПРО КРИЗУ

«Криза збалансує ринок. Його покинуть промоутери та квиткові оператори, які демпінгують. Таке було 2014 року, коли компанії не змогли повернути кошти за скасовані концерти. Результат – люди ще близько двох років боялися завчасно купувати квитки. Це погано для бізнесу, бо він залишається без грошей за попередньо продані квитки. А вони йдуть на передплати реклами та оренду приміщень.

Людей залякали вірусом. Вони боятимуться ходити на великі заходи.

прес-служба Ірини Горової

Ірина Горова, співвласниця MOZGI Group та продюсерка MOZGI Entertainment. «Глядачі охочіше купують квитки на живий концерт виконавця і ще не готові платити за онлайн-концерти. Нова модель життєздатна, проте запрацює пізніше. Особливо, коли з’являться оцифровані артисти й персонажі. Якщо раптом почнеться друга хвиля вірусу, її допрацюють та впровадять» Фото прес-служба Ірини Горової

У 2014 році ринок зменшився у три-п’ять разів, але тоді криза дала можливість українським артистам вийти з тіні російського шоу-бізнесу. Цього разу ринок може скоротитися в 1,5 раза».

ПІСЛЯ КАРАНТИНУ

«Перші івенти з усіма обмеженнями не будуть рентабельними, бо зали, згідно з правилами, будуть заповнені лише на 30%. А витрати залишаються ті самі.

Сезон великих концертів – весна/осінь – ми пропускаємо. Навіть якщо карантин знімуть у червні-липні. У найближчі пів року масштабних заходів не буде ще й через імовірність другої хвилі карантину.

Ведемо переговори з топартистами щодо проведення двох-трьох концертів на день у сидячих залах. Деякі погоджуються, бо концерти дають 90% їхнього заробітку».

Facebook

Дмитро Феліксов. Фото Facebook

Дмитро Феліксов, співзасновник квиткового оператора Concert.ua

ПРО CONCERT.UA

«Concert.ua – це маркетплейс, де зустрічаються глядачі та організатори івентів. 70% квитків продається онлайн, близько 20% – у роздрібних точках і ще 10% купують корпоративні клієнти.

На сайті розміщено до 2000 подій. Найбільше коштів отримуємо від продажу квитків на події з понад 1000 осіб. Маржинальність такого бізнесу становить 13%. Виторг складається з комісійних від організатора події та сервісного збору під час купівлі квитків. У 2019 році продали таких 1,4 млн».

ПРО ЗМІНИ

«У перших два місяці карантину зосередилися на службі підтримки. Посилили інструменти, які нам показують згадування у соцмережах і запити клієнтів. Змінили структуру відповідей, зважаючи на найчастіші питання щодо перенесення концертів та повернення коштів. Це дає змогу скоротити час на отримання відповіді та підвищити ефективність роботи за меншої кількості працівників.

Плануємо повністю автоматизувати всі процеси, а половину роздрібних точок замінити терміналами.

Підписали контракт зі стрімінговим сервісом. Будемо запускати онлайн-події для бізнес-клієнтів, яким потрібно провести презентацію, семінар чи тренінг. Але організаторів онлайн-концертів не виключаємо. Плануємо зайняти нішу не лише на українському ринку, а й за кордоном».

ПРО ЗБИТКИ

«Наші збитки – це операційні витрати на функціонування компанії. За попередніми підрахунками, у період карантину це десь 1 млн грн щомісяця. Але, оскільки ми оптимізувалися, вони можуть бути й меншими.

У нас закрилася роздрібна мережа, нам дали «канікули» орендодавці приміщень. Ми скоротили персонал, а частині працівників виплачуємо 30–50% зарплати. Відмовилися від одного з офісів. Квитки на перенесені концерти повернули лише 2% клієнтів.

DR

Олександр Соколов, генеральний директор Pro-Consulting. «Квитковий оператор продаватиме квитки незалежно від того, чи івент проходить наживо чи в режимі онлайн. Основний ризик для них у тому, що організатори великих подій задля мінімізації витрат можуть продавати квитки самостійно». Фото DR

Зобов’язання перед клієнтами та партнерами ми в змозі виконувати до вересня, але, якщо карантин триватиме, будемо діяти по ситуації. Фінансувати простій нераціонально.

При позитивному виході з карантину нам потрібно від шести до 12 місяців для покриття збитків».

ПРО КРИЗУ

«Українські підприємці живучі, але нам потрібна чіткість. Нинішні пом’якшення для нас не вихід, бо великих подій не зробиш. Але, якщо в червні скасують обмеження, то вже у липні-серпні очікуємо перші івенти в Одесі. В інших великих містах події розпочнуться з вересня-жовтня.

Фінансово ринок почне відновлюватися за рік, оскільки попит зменшиться на 50%, а пропозиція – на 30–40%».

Опубліковано у другому номері журналу Forbes (липень-серпень 2020)

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні