Криза стала тестом для тисяч компаній. У цій рубриці Forbes розповідає, як компанії, що опинилися під ударом, шукають шляхи до порятунку і змінюють бізнес-процеси
Світ зупинився. І готельний бізнес разом з ним. Управителі п’ятизіркових готелів затягли паски. Головне питання в їхньому бізнесі – чи буде друга хвиля карантинів? Як поведуть себе уряди європейських країн, Азія, США?
Переорієнтуватися на місцевий ринок – не вихід, внутрішній попит ніколи не заповнить номери найдорожчих готелів Києва. Готельєри не очікують, що бізнес‑подорожі почнуть відновлюватися раніше, ніж улітку 2021‑го, і то якщо тоді вже розгорнеться масова вакцинація від COVID‑19. А значить, попереду скрутний рік.
Єлизавета Юрушева, управителька Fairmont Grand Hotel Kyiv і бутик‑готелю Riviera House
Обидва готелі орієнтовані на корпоративний сектор. Серед клієнтів переважають бізнес‑мандрівники, що живуть на дві країни: з понеділка по п’ятницю їхній дім – Київ. Інше джерело доходу– заходи, Fairmont Grand Hotel вони приносили 40% виторгу.
ПРО КАРАНТИН
2014‑го ми втратили російський ринок (46% клієнтів), але переорієнтували бізнес на Європу і 2018‑го досягли непоганого заповнення, 53%. Розраховували, що 2020‑го бізнес зросте на третину, і хоча звикли до криз, коронавірус застав нас зненацька. Готелі заповнені на 20%, а всі великі заходи перенесені на невизначений термін.
До кризи в Fairmont Grand Hotel Kyiv працювали 409 людей, половину довелося скоротити. Керівники не потрапили під скорочення, але тепер вони не тільки координують роботу, а й займаються операційною діяльністю.
Після карантину розгорнулася боротьба за локального клієнта. У ресторанах і SPA‑центрі 40% відвідувачів – нові. Майже щовихідних відбуваються заходи на 10–20 гостей із середнім чеком €150 на людину. Це, звичайно, слабка заміна діловим івентам: там середній чек – €30, але аудиторія– 200–500 учасників.
Якщо карантин повториться восени, скоротити штат ми більше не можемо – впаде сервіс. Є надія на закон про гральний бізнес, який я чекаю з 2012 року. Відкриття казино збільшить наповненість готелю на 30% і допоможе утриматися на плаву при форс‑мажорі.
ПРО ЗМІНИ
Єдина країна, де коронавірус не вдарив по вартості номерів,– Туреччина. Їхня бізнес‑модель орієнтована на туризм, а люди під час карантину скучили за курортами. Демпінг– це не вихід із ситуації, оскільки потім виникає додаткова проблема з підвищенням цін. Нам залишалося тільки чекати, терпіти й урізати витрати на бізнес‑процеси. Їх нам вдалося зменшити на 60%.
Ніхто в готельному світі не знає, що буде далі. Навіть під час кризи 2008 року ситуація була стабільніша. Тоді компанії, скорочуючи бюджети, вибирали чотиризіркові готелі, і тільки топменеджмент зупинявся в люксових. Тепер незрозуміло, чи будуть вони взагалі витрачати гроші на готелі, оскільки йдуть розмови про віртуальну роботу.
Навіть якщо вУкраїні не буде другої хвилі карантину, її можуть ввести інші країни. Як клієнти до нас прилетять? Китайський ринок, який займав 10%, повністю закрився. Головні якорі – Англія, Німеччина іСША. З цих країн до нас прибувають 35% пожильців.
ЩО ДАЛІ
Потрібно готуватися до 10–20% річного заповнення, сподіваюся, наші готелі вийдуть у нуль. Ринок реанімується в червні 2021‑го, якщо з’явиться масова вакцина проти вірусу.
У нас запас міцності до нового року. Задумалися про створення фінансової подушки у вигляді антикризового фонду. З 2021 року будемо направляти туди 3–5% виторгу на подібні до карантину обставини.
Це дасть змогу готелю працювати пів року без операційної діяльності й бути менш вразливим до криз. Раніше 5% виручки відкладали на реновацію готелів. Автоматизація знищує родзинку люксових готелів – емоцію. Вона скоріше підходить для три‑ і чотиризіркових готелів. У цьому сегменті буде тренд на формат Holiday Inn Express, де мінімізований контакт з людьми.
Наталія Чистякова, директор департаменту оцінки та консалтингу Colliers International
«Ключова проблема п’ятизіркових готелів в тому, що 70% їхніх відвідувачів – бізнесмени з‑за кордону. На місцевий ринок надії немає через низьку купівельну спроможність, щоб вийти на окупність, потрібно мінімум 60% номерного фонду. Допомогти може відкриття казино: якщо зайдуть великі ігрові оператори, прибутковість готелів навіть може перевищити докризову»
Олександр Буй, генеральний директор готелю Premier Palace Hotel Kyiv
Готелі мережі працюють у 11 містах. Основні джерела доходу – бізнес‑подорожі, заходи, туризм. 70% дають корпоративні клієнти, бізнес‑мандрівники з Європи, Азії та США.
ПРО КАРАНТИН
Заповнення готелів під час карантину не перевищувало 10%. Дохід на доступний номер зменшився на 85%. Деякі готелі закрили. Нині заповненість на рівні від 15% до 60% залежно від міста та номерного фонду готелю.
Знижувати ціни ще більше сенсу немає: додаткового попиту унаслідок цього не з’явиться. Найважливіший актив люксового готелю – гарний персонал. Найсильніше скоротили штат у Києві – на 30%. Частину співробітників перевели на літо в новий готель в Одесі. Ввели погодинну оплату для покоївок та офіціантів – тепер їхня зарплата залежить від завантаженості. Якщо карантин відновиться, доведеться скоротити штат до 40–50%.
Партнери пішли нам на поступки: сервісні компанії знизили ціни на 70% або перенесли оплату за обслуговування. Ми теж зняли орендну плату з орендарів на період карантину.
ПРО ЗМІНИ
Ввели гнучку політику скасувань. Якщо відвідувач повідомляв у заявці, що впродовж шести місяців не зможе відвідати готель, бронь скасовувалася автоматично, а гроші поверталися. Більшість відвідувачів спочатку переносили бронь, але коли ситуація погіршилася, скасовували.
Тестуємо сheck‑in/check-out через онлайн‑додаток. Коли цей бізнес‑процес налагодимо, готель зможе зробити всі операції безконтактними. Гість зможе в’їхати і виїхати, минаючи рецепцію. Це не дуже приємне явище для люкс‑готелів: холодний роботизований сервіс не для п’яти зірок, але карантин показав, що цей функціонал потрібен.
Запускаємо нові напрями і посилюємо сервіс – наприклад, доставку їжі з ресторанів готелю.
ЩО ДАЛІ
Найбільше постраждав номерний фонд і заходи. Сезон завжди починався у вересні, нині кількість запитів від бізнес‑делегацій на осінь дорівнює нулю.
Попит на конференції низький. Бізнесу це поки нецікаво, компанії перейшли на онлайн‑формат роботи. Інша проблема – обмеження. Якщо дотримуватися всіх карантинних норм, у нашій найбільшій залі можна провести івент на 60 осіб.
Ситуація цілком відрізняється від криз 2008 і 2014 років. Швидше відновлюються готелі до 100 номерів у містах з високою бізнес‑активністю– Києві, Дніпрі, Харкові.
Якщо в жовтні заповнення сягне 30%, це буде серйозний прорив. Ми очікуємо, що виторг номерного фонда за підсумками 2020 року впаде на 60%. Глобальні готельєри сподіваються повернутися на рівень 2019 року тільки 2022‑го.
Андрій Леда, директор Nobilis Hotel (Львів)
«Поки не з’являться гості, немає сенсу витрачати гроші на перетягування клієнта. Нині єдиний вихід – скорочення витрат. Ми бачимо зростання: в червні – липні заповненість готелю була на рівні 10%, у серпні – 20%. Гості вже готові до подорожей»
Опубліковано в третьому номері журналу Forbes (вересень 2020)
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.