Окупанти знищили «Мрію» – найбільший в світі транспортний літак. Скільки дійсно коштує його відновлення і що для цього потрібно
Категорія
Картина дня
Дата

Окупанти знищили «Мрію» – найбільший в світі транспортний літак. Скільки дійсно коштує його відновлення і що для цього потрібно

2 хв читання

У кінці лютого в результаті повітряної атаки російських військ на аеропорт Гостомель під Києвом було знищено один із найбільших та найпотужніших літаків у світі Ан-225 «Мрія». Що потрібно для відновлення «Мрії» та скільки це коштує? 

Створена в кінці 1980-х конструкторським бюро видатного українського авіаконструктора Олега Антонова «Мрія» – візитна картка України і найбільший літак у світі за всю історію. Його злітна вага 640 тонн. Це найважчий вантажний літак, який коли-небудь піднімався у повітря. Йому немає рівних і з вантажопідйомності. Найближчий конкурент із серійних літаків – американський Boeing 747-8F, який підіймає у повітря 143 тонни вантажу. Що на 100 тонн менше, ніж можливості «Мрії».

Перш за все літак створювали для транспортування на космодром радянського орбітального космічного корабля «Буран». У кінці 1990-х «Мрію» модернізували під виконання комерційних перевезень. До атаки в Гостомелі «Мрія» існувала в єдиному екземплярі та експлуатувалася авіакомпанією «Авіалінії Антонова».

Наразі неможливо компетентно оцінити глибину задіяних внаслідок атаки пошкоджень, оскільки до літака немає доступу. Судячи з фотографій, що потрапили в мережу, відновити «Мрію» буде дуже важко – майже неможливо. Але це не означає, що український велетень більше не зʼявиться в небі.

«Антонов» має другу «Мрію», готову на 60%. Ще з радянських часів залишилися центроплан, фюзеляж, частини хвостового оперення, крило. Планувалося добудувати літак на заводі «Антонов» за наявності фінансування. У 2016 році повідомлялося, що китайська компанія Airspace Industry Corporation of China збирається викупити другу «Мрію», а пізніше налагодити серійне виробництво в Китаї. Однак домовленості обмежилися підписаними меморандумами про наміри.

Практично повністю готовий планер дозволяє розглядати варіанти добудови другої «Мрії». Кілька років тому йшлося про необхідну суму в $120–130 млн. Запуск серійного виробництва оцінювався в суму близько $4 млрд. Зараз Укроборонпром оцінює витрати на будівництво нової «Мрії» в понад $3 млрд упродовж понад пʼять років. Насправді добудова другої «Мрії» обійдеться в $250–300 млн. 

Які є складнощі? Унікальними є пілотажна система та система управління двигунами, які потрібно буде розробляти з нуля. Є проблема з двигунами Д-18. «Мотор Січ» давно їх зняв з виробництва, а новий такий двигун коштуватиме понад $20 млн. А їх потрібно шість. Це дуже дорого. Вихід – двигуни, які були у використані на літаках Ан-124 «Руслан». Певна їх кількість має бути в обмінному фонді «Антонова» та «Мотор Січ». Решту технологій цілком можливо замінити сучасними аналогами, і це коштує відносно невеликих грошей. Зовнішній вигляд «Мрії» практично не зміниться, але з погляду техніки та інженерії це буде зовсім інший літак – з новітнім обладнанням та двигунами.

Окупанти знищили «Мрію» – найбільший в світі транспортний літак. Скільки дійсно коштує його відновлення і що для цього потрібно /Фото 1

У кінці лютого в результаті повітряної атаки російських військ на аеропорт Гостомель під Києвом було знищено один із найбільших та найпотужніших літаків у світі Ан-225 «Мрія».

Окупанти знищили «Мрію» – найбільший в світі транспортний літак. Скільки дійсно коштує його відновлення і що для цього потрібно /Фото 2

У кінці лютого в результаті повітряної атаки російських військ на аеропорт Гостомель під Києвом було знищено один із найбільших та найпотужніших літаків у світі Ан-225 «Мрія».

Окупанти знищили «Мрію» – найбільший в світі транспортний літак. Скільки дійсно коштує його відновлення і що для цього потрібно /Фото 3

У кінці лютого в результаті повітряної атаки російських військ на аеропорт Гостомель під Києвом було знищено один із найбільших та найпотужніших літаків у світі Ан-225 «Мрія».

Попередній слайд
Наступний слайд

Інша справа, чи є в такому рішені економічна доцільність. Весь парк «Авіаліній Антонова» з урахуванням «Мрії» генерує близько $30 млн прибутку – з такими фінансовими показниками це неокупна інвестиція.

Чи можна збільшити обсяг замовлень? З огляду на величезні розміри, масу, витрати і те, що завантаження літака можливе лише через один носовий вантажолюк, літак обмежено використовується, порівняно з літаком Ан-124. В основному, це великогабаритні моновантажі, які не може возити «Руслан», а також якщо це великий вантажопотік від 150 тонн – стандартні вантажі або навалом. Існує не так багато вантажів, для перевезення яких необхідно залучати саме цей літак, тому до пандемії «Мрія» літала мало. При цьому літак має колосальні витрати палива та високі експлуатаційні витрати, тому замовники з типовим вантажем часто надавали перевагу більш економному «Руслану».

Тим не менш літак важливий як символ відродження українського авіабудування. Якщо буде воля держави та фінансування, другу «Мрію» можна відбудувати упродовж трьох-пʼяти років.

Мрія

Ан-225 «Мрія» – найбільший у світі транспортний літак. Перший політ Ан-225 здійснив у 1988 році, а з 1989 року він перебуває в експлуатації. Екіпаж – 6 осіб, розмах крил – 88 м, довжина – 84 м, висота – 18 м, порожня вага – 250 т, при повному завантаженні – 640 т, швидкість – 850 км/год, політ – 15 400 км, з вантажем 200 тонн – 4000 км, стеля – 12 км. За час експлуатації «Мрія» встановила майже 500 авіаційних рекордів, з них – 240 світових.

Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд