Пандемія сильно підкосила бізнес торгових центрів, але відвідувачі швидко повернулися. Чому? Пояснює СЕО Arricano Real Estate /Фото з особистого архіву
Категорія
Компанії
Дата

Пандемія сильно підкосила бізнес торгових центрів, але відвідувачі швидко повернулися. Чому? Пояснює СЕО Arricano Real Estate

Анна Чуботіна, CEO Arricano. Фото з особистого архіву

Київський ринок торговельної нерухомості близький до насичення. Станом на перше півріччя 2021 року на тисячу мешканців Києва було трохи більше 660 кв м торгових площ, підрахували в «Українській торговій гільдії». У Варшаві – 925 кв м, у Празі – більше 700. У 2022-му буде більше. На другий квартал заплановано відкриття Ocean Mall, загальною площею 110 000 кв м. А також декілька менших ТРЦ — Lake Plaza на Оболоні, New Way на Троєщині, Olympic Park на Позняках

У регіонах України такої насиченості торговими центрами немає. Але тут свої складнощі – небагаті споживачі. До того ж, їхній добробут падає. За даними Держстату, у 2021 році зростання витрат українців було вищим за зростання доходів. Пандемія додала викликів. За карантинних обмежень торгово-розважальні центри закривали на кілька тижнів або обмежували потік відвідувачів.

Як галузь пережила 2021 рік? Forbes поговорив із генеральним директором компанії Arricano Real Estate Анною Чуботіною. Arricano — один із найбільших в Україні операторів торговельно-розважальних центрів. У її портфелі — чотири ТРЦ у Києві, Запоріжжі та Кривому Розі загальною площею понад 180 000 кв м. До того ж, 49,9% у столичному ТРЦ Sky Mall, яким компанія не управляє через корпоративний конфлікт.

Інтерв'ю скорочено та відредаговано для ясності.

Про ситуацію на ринку торговельної нерухомості

Вакантність у торгових центрах по Києву – 4-8%, а орендні ставки зросли до рівня 2019 року. Споживчий попит у 2021 році не знизився. Незважаючи на covid-обмеження, повернення відвідувачів до торгових центрів цього року було швидшим. У 2020 році наші доходи скоротилися на 13% у доларах. У 2021-му, незважаючи на те, що діяли обмеження, галузь спрацювала краще. І рік ми закінчили краще: на середину 2021-го в нас було зростання доходу +19% рік до року в доларах.

Обіги орендарів у 2021 році не лише досягли обігів у 2019-му, а й перевищили їх. Особливо в категорії «спорт» та у деяких fashion-орендарів. Ми побачили, що відновлюється сегмент розваг. У тому числі кінотеатри. Зросла конверсія, середній чек та товарообіги. Візит став більш цільовим. Споживач приходить у торговий центр із чіткою метою.

Анна Чуботіна, CEO Arricano /Фото з особистого архіву

Анна Чуботіна, CEO Arricano Фото з особистого архіву

Про роль ТРЦ у боротьбі з епідемією Covid-19

Торгові центри України взяли на себе функції провайдера вакцинації. Ми, об'єднавшись навколо наших профільних асоціацій, вирішили відстоювати інтереси галузі, бо ситуація була складною.

Ми розуміли, що торгові центри зможуть відвідувати лише клієнти із сертифікатами про щеплення. І стало очевидним, що держава не встигає провести масштабну вакцинацію, щоб у нас було достатньо відвідувачів. Тому наша компанія розгорнула в торгових центрах пункти щеплення. Наприклад, у Запоріжжі, у жовтні-листопаді, у нашому торговому центрі було вакциновано близько 10% усіх прищеплених в області.

Чому в роки пандемії «вистрілили» ТРЦ районного масштабу?

Споживачі на момент запровадження обмежень перестали виїжджати за межі свого проживання. З одного боку, це було пов'язано і з певним страхом, і зі складнощами логістики, і з небажанням кудись їхати. А з іншого боку, з тим, що до свого торгового центру ти відчуваєш максимальну довіру і тобі там комфортно, спокійно.

Тому наш «РайON» у Києві – торговий центр, який протягом цих двох років постійно показував позитивну динаміку відвідуваності. Минулого року, в певні періоди, він зростав до 20% рік до року. Водночас інші проєкти могли демонструвати падіння відвідуваності на 10-15% рік до року.

Про менеджмент в умовах невизначеності

Останніми роками ми скоротилися горизонти планування. Від обмежень до обмежень. На 2022-й ми знову затвердили річний бізнес-план. Але стали настільки гнучкими, що будь-якої миті готові вносити зміни. 2020-го ми працювали віддалено, але повернулися до офісу, як тільки змогли це зробити. Я вважаю, що робота в офісі ефективніша. Щоб зберігався командний дух, потрібно знаходитися разом.

У нас є кілька днів на місяць, коли співробітники можуть працювати віддалено, а решту часу ми працюємо або в офісі, або в торгових центрах. Останнє дуже важливо: ми краще бачимо, як працюють орендарі, краще розуміємо бізнес.

Про новий торгово-розважальний комплекс Lukianivka

Відкриття Lukianivka заплановано на 2023 рік. Торгова площа – близько 47 тис кв м. Я дуже розраховую, що ми встигнемо в ці терміни.

Будівельні роботи йдуть активно. В одній частині торговий центр вже зашивається по периметру сендвіч-панелями, збудовано паркінг та другий рівень – саме там і заплановано кінотеатр та розважальну зону. Цього року ми плануємо розпочати переговори із операторами. Але якірні орендарі були готові підписуватись уже вчора. Є три орендарі, які хотіли б відкритись у цьому торговому центрі.

Ми будемо посилювати фудкорт, зону розваг. І збільшувати їхню частку у складі торгового центру. Тут є цікавий момент. З одного боку останні кілька років, під час пандемії, фудкорт і взагалі розважальний сегмент відчували складності більші, ніж решта операторів. А з іншого, саме фудкорти та розваги – це той елемент, який дозволяє торговим центрам відходити від онлайну. Тому їхня частка та їхня важливість для таких проєктів, як наші, буде тільки зростати.

Матеріали по темі