Зібравши нещодавно $130 млн інвестицій за оцінки приблизно $1,5 млрд, безкоштовний фоторедактор Ованнеса Авояна швидко перетворюється на Photoshop для покоління TikTok та Instagram
Коли Ованнес Авоян ріс у Радянській Вірменії на початку 1980-х, він мріяв вступити до державної школи мистецтв. На вступному іспиті абітурієнти мали представити натюрморт із вазою. Малюнок Авояна приймальну комісію не вразив.
Після відмови він обрав іншу творчу стезю – компʼютерні науки. Зосередився на штучному інтелекті першого покоління й машинному навчанні.
Таке його рішення окупилося сторицею. Впродовж наступних 30 років Авоян створив і продав три стартапи ПЗ. Він розбагатів і став одним із лідерів молодої й активної техногалузі у Вірменії.
Любов до мистецтва в нього не зникла, і він заохочував творчі пориви своїх дітей. Одного разу в 2011-му його 11-річна донька Зара прийшла до нього пригнічена. На своїй сторінці в соцмережі вона виставила власний малюнок й отримала неприємні коментарі. Вона хотіла завʼязати з мистецтвом.
«Критика похитнула її впевненість. Донька зібралася здатися, – розповідає 56-річний Авоян. – Це нагадало мені мою ситуацію, коли я покинув мистецтво заради іншої карʼєри, через те що не отримав необхідної підтримки».
Тому він створив застосунок, який пропонував кілька інструментів для вдосконалення малюнків його доньки. «Я хотів дати їй позитивну атмосферу й ресурси, щоб розвинути її творчий талант».
Десять років по тому прояв батьківської турботи Авояна перетворився на сан-франциський Picsart, один із найпопулярніших у світі застосунків. Цей додаток для створення і редагування фото завантажили понад 1 млрд разів у 180 країнах. Застосунок, який народився у Вірменії й спочатку мав лише англомовну версію, тепер доступний 28 мовами.
Щомісяця понад 150 млн користувачів, переважно у віці до 35, використовують його, щоб внести понад мільярд корективів у фото й відео, що призначені для соціальних медіа, інтернет-магазинів і цифрової реклами.
Picsart працює за моделлю фріміум, пропонуючи основний набір інструментів безкоштовно, а більш потужну версію – за $4,66 на місяць. У застосунку є трохи реклами, але Picsart не збирає дані і не пропонує таргетовану рекламу. Наразі у 2021-му виторг перевищив $100 млн.
Компанія збирається розширятися. 26 серпня Авоян оголосив про те, що його стартап із 800 працівниками зібрав $130 млн у раунді інвестицій Серії С. Раунд очолив Softbank, а Sequoia, GSquared, Tribe Capital, Graph Ventures і Siguler Guff & Company приєдналися до нього.
Близькі до угоди джерела розповіли, що оцінка вартості компанії після цієї інвестиції складає приблизно $1,5 млрд. Авоян не розкриває інформацію про власну частку в компанії, але залишається її найбільшим акціонером.
«Picsart дуже схожий на WhatsApp. Це світове надбання й універсальна платформа, якою користуються всюди, – каже Майк Вернал, партнер у Sequoia і колишній віцепрезидент з продукту й інженерії у Facebook. – І обидва ці застосунки викликали резонанс у світі до того, як стали популярними в США».
Picsart знайшов свою нішу в двох найбільш впливових трендах у світі технологій – у соціальних медіа і цифровій торгівлі. Коли соціальні медіа й смартфони перетворюють усіх на видавців, сотні мільйонів людей покладаються на Picsart у питанні дизайну.
Створений передусім для смартфонів і простий у використанні, Picsart розробив інструменти на основі штучного інтелекту та Java, щоб будь-хто міг редагувати й вдосконалювати фото й відео так само просто, як використовувати фільтр в Instagram.
«Широкому спектру бізнесів у всьому світі сподобався цей застосунок, що трапляється нечасто, – каже Ларрі Ешбрук із G Squared. – Молодше покоління вже деякий час активно користувалося ним, а тепер він на озброєнні у творців і в професійному середовищі».
Митці й аматори використовують Picsart для ретушування й стилізації постів у TikTok, Instagram, Snap, YouTube і Facebook. За кілька свайпів можна змінити світло, додати кольори, стікери й анімацію. Також можна прибрати зморшки, червоні очі, прищі, а також сантиметри на талії.
Але Picsart – це не тільки інструмент для створення привабливих селфі. Коли через COVID незалежні бізнеси, ресторани й місцеві магазини перейшли в мережу, підприємці стали покладатися на Picsart, який допомагає надати їхнім продуктам вигляд, як на глянцевих обкладинках журналів. Це вкрай важливо для успіху на таких маркетплейсах, як Shopify, Etsy, eBay, Depop і Doordash, а також на вебсайтах, у блогах, е-поштовому маркетингу і в рекламі в соцмережах.
«Сьогодні люди надають перевагу інструментам на смартфонах, – каже Вернал із Sequoias. – Користувачі фотографують продукти і можуть швиденько прибрати фон, ретушувати знімок і запостити на своєму сайті».
Простота у використанні Picsart – це те, чого Авоян хотів досягти ще в 2011-му, коли створив перший фоторедактор для доньки. «Надто багато людей прирівнює хорошу техніку до креативності, – каже Авоян. – Наша технологія підсилює техніку кожного й може бути рушійною силою креативності».
Авоян народився у 1965-му у Єревані, Вірменія, де його виховувала мама, викладачка медицини й провідний патологоанатом. Комуністична Вірменія була стабільною, передбачуваною, нудною. Найкращою карʼєрою, окрім високої посади в Комуністичній партії, була наука. Після відмови в школі мистецтв Авоян пішов маминими стопами – вирішив отримати докторський ступінь із компʼютерних наук в Американському університеті у Вірменії.
1992-го сталася революція. Радянська стабільність хутко зникла. На зміну їй прийшли війна та хаос молодого капіталізму. Науковці стали підприємцями. У 1996-му Авоян, якому тоді було 30, покинув навчання на здобуття докторського ступеня, щоб запустити Cedit. Цю компанію послуг програмного забезпечення він за чотири роки продав Lycos, одній із перших пошукових систем, за кілька мільйонів доларів.
У 2005-му він запустив фірму програмного забезпечення для R&D й інкубатор під назвою Sourcio. Далі був Monitis, сервіс моніторингу вебсайтів, який TeamViewer/GFI Software купив за $4 млн у 2011-му. Того ж року він запустив Picsart.
Попри те що переключився на стартапи, Авоян не припинив викладати у Американському університеті. Там він залучив двох колишніх студентів Артавазда Меграбяна і Мікаеля Варданяна, щоб перетворити Picsart на бізнес. Так як айфони були рідкістю для Вірменії й більшість інженерів програмували на Java, застосунок вони запустили на Android.
Це стало для них випадковою удачею. Тоді ринок фоторедакторів був не такий переповнений для операційної системи Android, тому вони швидко отримали доступ до величезної міжнародної бази користувачів.
Авоян із командою використали лайфхаки для розвитку застосунку, як-то: оновлювали його опівночі щопʼятниці, щоб Picsart залишався у списку обраних застосунків для Android. Додавали нові інструменти й функції щотижня, щоб підігрівати інтерес користувачів і давати їм привід регулярно відкривати застосунок.
Із розвитком Picsart Авоян використав свої звʼязки зі світом освіти й науки, щоб щороку брати до компанії 200 інтернів-компʼютерників. «Це найбільш фінансово вигідний спосіб наймання, а вони вчаться нових навичок. Усі у виграші», – каже підприємець. Ця програма все ще працює в його компанії й сьогодні.
Свої додаткові $130 млн від венчурного капіталу Авоян пустить на те, щоб найняти ще талановитих інженерів, які займуться розробкою більшої кількості функцій на основі штучного інтелекту. Не можна ж відставати від конкурентів на ринку, де тісняться сотні маленьких дизайнерських застосунків, дорогезні стартапи, як-от Canva і, звісно, лідер ринку Adobe із його $12,85 млрд продажів у 2020-му.
Авоян каже, що хоче зберегти незалежність і думає про IPO впродовж наступних 12–18 місяців.Наразі він планує вдосконалити маркетинг і рекламу, щоб прискорити зростання застосунку, про який дізнавалися переважно через «сарафанне» радіо.
У майбутньому Авоян, ймовірно, створить команду корпоративних продажів, щоб Picsart перейшов із малого бізнесу на великі корпорації, пропонуючи інструменти для дизайну, публікацій і колаборації, що схожі на продукти від Dropbox і Airtable. У цих двох стартапів цільовою аудиторією колись були споживачі, але з того часу вони виросли і стали працювати з великими фірмами.
Авоян перевіз штаб-квартиру Picsart до Сан-Франциско в 2015-му, після того як Sequoia вперше інвестувала в стартап, але більшість команди інженерів залишається у Вірменії. Так, талант там дешевший, але Авоян вважає репутацію аутсайдера, яку має країна, потужною перевагою. «Люди тут вміють виживати й викручуватися, а ще вони завжди кидають виклик статусу-кво, – розповідає Авоян. – Всі ми пережили революцію».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.