Чарлі Джейвіс, Frank /з особистого архіву
Категорія
Інновації
Дата

Fake it until you make it? JPMorgan витратив $175 млн на фінтех-стартап, а потім подав до суду на засновницю через 4 млн фейкових клієнтів. Повчальна історія від Forbes

Чарлі Джейвіс, засновниця фінтех-стартапу Frank Фото з особистого архіву

Фінтех-стартап Frank здавався таким перспективним, що його вирішив купити фінансовий гігант JPMorgan Chase. Тепер же засновниця стартапу і всесвітньо відомий банк подали одне на одного до суду.

Forbes Україна випустив новий номер друкованого журналу. В ньому майже два десятки ексклюзивних матеріалів. Придбати журнал з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням.

Позов №1

JPMorgan Chase подає до суду на 30-річну засновницю фінтех-стартапу Frank, який банк купив за $175 млн. Дівчину звинувачують у тому, що вона підробила інформацію про масштаби операцій і успіх її компанії, створивши величезний список фейкових користувачів. Усе нібито для того, щоб переконати фінансового гіганта купити її стартап.

Frank, який заснувала його колишня гендиректорка Чарлі Джейвіс у 2016-му, пропонує програму для молодих американців, які шукають кредити на навчання. Програма допомагає із написанням і вдосконаленням заявки на кредит. Її амбітна мета створити «Amazon для вищої освіти» підкупила мільярдера Марка Рована, провідного інвестора Frank, та венчурні фірми Aleph, Chegg, Reach Capital, Gingerbread Capital і SWAT Equity Partners.

У позові сказано, що Джейвіс під час пітчингу перед JPMC у 2021-му надала неправдиву інформацію. Вона стверджувала, що понад 4 млн користувачів використали інструмент Frank для подання документів на федеральну допомогу.

Коли під час юридичних перевірок JPMC попросив про підтвердження заявлених даних, Джейвіс нібито створила величезний список «фейкових користувачів. У списку були імена, адреси, дати народження та інша особиста інформація 4,265 млн «студентів», яких насправді не існувало».

По суті, написано у позові, у Frank на той час було менше 300 000 користувацьких акаунтів.

«Спершу Джейвіс не хотіла виконувати запит JPMC, посилаючись на конфіденційність, – веде далі позивач у заяві до суду. – Після того як JPMC наполіг, Джейвіс вирішила створити кілька мільйонів користувачів Frank із повітря». До позову додали скріншоти презентації, яку Джейвіс показала JPMC; скріни відображають зростання Frank і дані про понад 4 млн користувачів.

Позов №2

Того ж тижня, коли JPMC подав свій позов проти Джейвіс, вона подала власний позов проти JPMC. Колишня гендиректорка Frank у своєму позові звинувачує банк у тому, що той минулої весни «провів серію безпідставних розслідувань її поведінки».

Згодом, йдеться у позові, установа «сфабрикувала причину для розірвання ділових відносин» і «зробила все, щоб вижити міс Джейвіс із JPMorgan». Все це заради того, щоб не виплачувати мільйони доларів, які жінка заробила.

В межах зазначених розслідувань, стверджується у позові засновниці, JPMC «безпідставно звинуватив міс Джейвіс у неправомірній поведінці» до і після покупки Frank.

«Після того як JPMC поквапився купити перспективний бізнес Чарлі, банк зрозумів, що не може обійти чинні закони про конфіденційність даних студентів, сам вдався до неправомірної поведінки і спробував відкараскатися від угоди, – написав у листі Forbes адвокат Джейвіс Алекс Спіро. – Чарлі поінформувала відповідні органи, а потім подала до суду. Позов JPMC – це ніщо інше, ніж прикриття».

Деталі так званої афери Frank

Головний директор зі зростання Frank Олівʼє Амар теж згадується у позові JPMC. В ньому стверджується, що Джейвіс і Амар спершу попросили головного інженера стартапу створити список фейкових клієнтів. Коли той відмовився, Джейвіс «звернулася до викладача науки про дані», щоб той допоміг.

Використовуючи дані людей, які вже почали використовувати Frank, викладач створив 4,265 млн фейкових акаунтів і підтвердив їх справжність через стороннього підрядника. За це він отримав $18 000, стверджує JPMC і додає скріншоти рахунків викладача.

Позивач заявляє, що Джейвіс зробила усе можливе, щоб документи про ці транзакції було знищено або змінено. Амар же витратив $105 000, щоб купити окремий набір даних 4,5 млн студентів у фірми ASL Marketing.

Джеймі Дімон, JPMorgan Chase /Getty Images

Джеймі Дімон, головний виконавчий директор JPMorgan Chase. JPMC подає до суду на 30-річну засновницю фінтех-стартапу Frank, який банк купив за $175 млн. Дівчину звинувачують у тому, що вона підробила інформацію про масштаби операцій і успіх її компанії, створивши величезний список фейкових користувачів Фото Getty Images

Тривога, яку ніхто не почув?

Ще у 2020-му представники обох партій у Конгресі висловлювали занепокоєння через Frank і намагалися зупинити діяльність стартапу. Компанії закидали підозри в обмані студентів заради збору даних, які фірма потім продасть рекламникам за кругленьку суму.

У 2019-му Джейвіс потрапила до списку «30 до 30» за версією Forbes у розділі «Фінанси». В інтервʼю Forbes вона сказала, що її стартап допоміг 300 000 студентів подати заявки на федеральну підтримку.

А два роки по тому в оголошенні про покупку стартапу банком JPMC вона написала, що компанія «обслуговує понад 5 млн студентів понад 6000 коледжів». (На запитання про найскладнішу перешкоду на шляху компанії Джейвіс відповіла однозначно: «Збільшення масштабів операцій».)

Коли JPMC купив Frank у вересні 2021-го, то найняв Джейвіс, Амара та інших працівників стартапу.

За даними профілю Джейвіс у LinkedIn, з моменту покупки Frank дівчина була керуючою директоркою в JP Morgan і відповідала за продукти для студентів. В межах злиття вона отримала майже $10 млн, а також, у разі успішної роботи, могла отримати додаткові $20 млн бонусу.

Амар, якого зробили у банку виконавчим директором рішень для студентів, отримав близько $5 млн і домовився про бонус за успішну роботу у майбутньому – $3 млн.

«Незвично жахливі результати»

Після підписання угоди про покупку JPMC попросив у Frank список користувачів, щоб банк міг розпочати маркетингову кампанію своїх продуктів і послуг серед студентів. У позові сказано, що Джейвіс з Амаром віддали банку дані, які вони купили у ASL Marketing та Enformion, ще одного стороннього підрядника.

Коли JPMC розіслав тестові маркетингові листи 400 000 користувачів Frank, то результат «був жахливий», стверджує позов. Лише близько чверті листів дійшло до адресатів, і тільки 1% з них було відкрито.

Такі незвично погані результати кампанії змусили JPMC переглянути те, що було відомо про Frank. Ця перевірка виявила, заявляє позивач, списки фейкових користувачів.

«У всіх аспектах спілкування із JPMC Джейвіс мала вибір: розкрити правду про свій стартап і прийняти справжню цінність Frank або обманом роздути цінність стартапу і отримати з цього зиск, – написано у позові. – Джейвіс кожного разу обирала обман, що підтверджують докази».

У власному позові проти JPMC Джейвіс говорить, що банк не зміг «використати її знання і можливості Frank для того, щоб привабити молоду аудиторію у банк». Натомість фінустанова вдалася до «погано продуманого бізнес-плану», який спирався на «давніх клієнтів Frank».

«Від самого початку JPMC невдало розпорядився своєю інвестицією, а потім вирішив дати задню, замість того, щоб докласти більше зусиль», – сказала у позові Джейвіс.

Амара звільнили у жовтні, а Джейвіс – у листопаді. За даними профілів LinkedIn, кілька колишніх працівників Frank все ще працює у JPMC.

Коли Forbes у 2019-му запитав Джейвіс про найгіршу пораду, яку їй колись давали, її відповідь була така: «Бути терплячою». 

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий випуск Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні