Категорія
Інновації
Дата

Twitter на війні. Як Росія використовує соцмережу, щоб розганяти фейки на західну аудиторію

4 хв читання

Російська пропаганда у Twitter повністю провалилася в українському сегменті мережі, проте більш-менш ефективно працює на західну аудиторію. Лише в акаунтів російського уряду 7 млн підписників і понад 35 млн ретвітів. Чому Twitter дозволяє просувати фейки про війну

Новий номер Forbes Ukraine: 202 найбільші приватні компанії та 303 ефективних СЕО. Замовляйте та отримуйте два журнали за ціною одного! 

У 2020 році у Twitter було зареєстровано 89% світових лідерів. Соцмережа має чималий влив на суспільне життя — вона стала рупором як благодійності, так і пропаганди. Наприклад, Сергій Притула завдяки коментуванню фіналу Євробачення в Twitter зібрав 5,5 млн грн для української армії. Паралельно під час конкурсу активізувалися боти, які поширювали російські наративи про «українських нацистів» та заклики дискваліфікувати Kalush за політичні висловлювання. 

Через великий відсоток акаунтів чиновників Twitter критикують за просування політичних гасел. У 2021 році в блозі платформи опублікували статтю зі звітом про роботу її алгоритмів. Виявилося, що мережа просуває контент «правих» політиків набагато частіше, ніж «лівих». Так само алгоритми поширюють у рекомендаціях більше контенту від ЗМІ з «правим ухилом». Чому це відбувається, у Twitter не знають.

Twitter у російсько-українській війні

З початку війни Twitter видалив понад 75 000 акаунтів, які поширювали дезінформацію про російське вторгнення, а також заборонив понад 100 ботів, які просували проросійський хештег #IStandWithPutin. Проте, як виявилося, безуспішно

Російську пропаганду можна класифікувати за фронтами, на які вона працює:

  • російський
  • український
  • іноземний (з особливим акцентом на країни Заходу)  

Із першим фронтом російська влада не має проблем, з українським зазнала невдачі. На міжнародному – є певні успіхи. Це було особливо помітно під час перемоги України на Євробаченні. Багато ботів, які позиціонують себе як користувачів з Європи, активно просували наративи Кремля. При цьому вони були підписані на проросійські акаунти в Twitter, зокрема Russia Today.

Twitter на війні. Як Росія використовує соцмережу, щоб розганяти фейки на західну аудиторію /Фото 1

Хоча Twitter має не найбільшу кількість користувачів порівняно з іншими соцмережами, він став ключовою платформою для продукування та поширення фейкових новин щодо вторгнення. Журналісти The Conversation дослідили активність 75 офіційних акаунтів російського уряду. Загалом у них понад 7 млн підписників і понад 35 млн ретвітів. З 25 лютого по 3 березня 2022 року ці акаунти запостили 1157 твітів, серед яких приблизно три чверті були присвячені фейкам про вторгнення в Україну та спробам його виправдати.

Вплив пропаганди в російсько-українській війні вивчали також і в The Economist. На основі досліджень британської аналітичної фірми casm Technology вони проаналізували 3,7 млн твітів із 7756 акаунтів на предмет проросійської пропаганди та географічного спрямування. Їх ідентифікували за хештегами #IStandWithPutin або #ISstandWithRussia. Виявилося, що пропаганда ефективно працює у Індії та Туреччині, а найбільша активність сумнівних акаунтів спостерігалася в перші 12 днів вторгнення. 56% з них досі активно поширюють пропаганду.

Twitter на війні. Як Росія використовує соцмережу, щоб розганяти фейки на західну аудиторію /Фото 2

Джерело: The Economist

The Economist також проаналізували смисли та формулювання у твітах. Вони виявили багато акаунтів, які, на відміну від ботів, пишуть оригінальні замітки з різними формулюваннями. Можна припустити, що це реальні люди, яким платить Росія чи її союзники. Це тривожні дзвіночки, адже завдяки країнам, які поширюють російські наративи, окупанти можуть тиснути на західних політиків з метою зняти або послабити санкції.

Окрім відкритої пропаганди, у Twitter вдосталь лідерів думок, які називають себе російськими лібералами, просуваючи при цьому радянський міф про «братні народи» та приреченість українців на спільний з росіянами інформаційний простір. Серед таких блогерів можна виділити Максима Каца, який намагається повністю перекласти провину росіян за вторгнення в Україну особисто на президента Путіна й має хитку позицію щодо визнання Криму українським. 

Цензура та ботоферми

Twitter активно підтримує свободу слова, тож там можна просувати різні ідеї: від тредів про культуру до відкритої пропаганди та підтасовки фактів. Відсутність цензури дає зелене світло маргінальним групам, які поширюють ненависть за національною, етнічною, політичною чи релігійною ознаками. Тому в Twitter легко можна знайти пропагандистські акаунти на кшталт «Сводки Новороссии». 

Щоби поширювати пропаганду, в мережі розгортають ботферми – армії з фейковими аккаунтами, які відпрацьовують завдання, поставлені політичними кураторами. Зазвичай боти – це або закриті акаунти з мінімальною кількістю підписників чи без них, або ті, у чиїх назвах є велика кількість цифр. Керує ботнетом бот-майстер. За його допомогою поширюють фейкові «трендові» новини, які можуть впливати на настрої населення. 

Сьогодні головне завдання ботів – дискредитувати українську армію та владу.  

Особливість Twitter у тому, що його алгоритми показують те, що хоче бачити користувач. Прихильникам «руського міра» у стрічці ніколи не покажуть твіти з геноцидом українців у Бучі або Маріуполі. Таким чином, багато людей не бачать реальної картини, хоча й мають доступ до правдивої інформації. 

Про те, що алгоритми намагаються вгадати ваші вподобання, говорить й Ілон Маск, який уклав угоду на купівлю Twitterа вартістю приблизно $44 млрд. Він прагне змінити політику платформи, викорінити фейкові акаунти, зробити мережу більш безпечним середовищем та автентифікувати реальних людей. Хоча останнє може суперечити політиці платформи, яка дозволяє вести акаунти анонімно. 

Угода наразі тимчасово призупинена до отримання даних, що підтверджують розрахунки, де спам/підроблені акаунти дійсно становлять менше 5% користувачів. Сам підприємець стверджує, що фейковими можуть бути 50% і більше користувачів платформи. 

Twitter на війні. Як Росія використовує соцмережу, щоб розганяти фейки на західну аудиторію /Фото 3

Як користуватися Twitter у період інформаційних війн – три універсальні поради

  1. Мисліть критично. Завжди перевіряйте інформацію та стиль її подачі у декількох джерелах на предмет маніпулятивних формулювань та висновків. 
  2. Цікавтеся незрозумілими темами. Навіть найнадійніші джерела можуть помилятися або неправильно трактувати інформацію – незле самому розібратися в темі, яка вас хвилює. 
  3. Звертайте увагу на емоції. Інформація, яку ми отримуємо, може сіяти страх, агресію або, навпаки, піднімати настрій. Увага до різкої зміни емоцій допоможе не стати жертвою маніпуляцій та ІПСО.

Щоб Twitter вас не забанив, дотримуйтеся правил спільноти. Мережа не повідомляє, чому вас заблокували, але є декілька загальних правил, які допоможуть уникнути бану. 

  • Якщо ви нещодавно зареєструвалися, краще не ретвітити багато дописів, особливо з одного профілю. 
  • Намагайтеся не використовувати сторонні сервіси для акаунта в Twitter, це може з часом призвести до бану вашого профілю. 
  • Не розганяйте ненависть та не закликайте до насилля.
  • Намагайтеся не порушувати добову кількість дій, передбачених регламентом Twitter. Краще не відправляти більше 1000 особистих повідомлень і не робити понад 2400 твітів. 
Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд