11 квітня паливні мережі Avias, ANP, Sentosa, які входять до групи «Приват», знизили ціни на пальне одразу на 3 грн/л. Що спричинило та які перспективи має мережа Ігоря Коломойського та Геннадія Боголюбова
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
З початку року мережа «Привату» Ігоря Коломойського та Геннадія Боголюбова тримали ціни на найвищому рівні в Україні – 53–50 грн/л бензину та дизпального. «Вище, ніж у них, ціни були тільки у преміум-мережі Socar», – каже директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн. «Приват» не мав достатньо ресурсу, оскільки не зміг швидко переорієнтуватись на імпорт з Європи, каже власник мережі АЗС Prime Дмитро Льоушкін.
11 квітня мережа «Привату» знизила ціни на пальне одразу на 3 грн, до 47 грн за літр бензину А-95 і дизпального. За один день приватівські АЗС з преміумсегменту перейшли в середній, де знаходились останні роки перед війною.
«До війни вони, навпаки, тримали найнижчі ціни на ринку серед національних мереж, це була їхня фішка, – каже аналітик консалтингової компанії «НафтоРинок» Олександр Сіренко. – Вони були прайс-мейкером ринку, решта підлаштовувались під їхні ціни. Зараз такого вже немає».
У довоєнному 2021-му група «Приват» займала перше місце на ринку як за кількістю заправок, так і за об’ємами продажу пального у роздріб, каже в інтерв’ю Forbes СЕО ОККО Василь Даниляк. У 2022-му частка «Привату» на роздрібному ринку знизилась на 3 п.п., до 11%, за даними «Консалтингової групи «А-95».
Загалом ринок просів на 35%, «Приват» втратив близько 40% продажів, каже Сіренко. Клієнтів переманили конкуренти зі співставними цінами, але якіснішим сервісом. За обʼємами реалізації у 2022-му групу випередили ОККО та WOG, які зайняли 18% та 13% ринку відповідно.
У 2023-му середні добові продажі однієї заправки групи «Приват» впали приблизно на 30%, до 1000 л у порівнянні з 2022-м (1400-1500 л), за оцінкою «Консалтингової групи «А-95». Для прикладу: одна заправка ОККО продає на добу 8000–10 000 л.
До війни мережа «Привату» теж була неефективною, але це компенсувалось вертикальною інтеграцією: «Укрнафта» видобувала нафту, Кременчуцький НПЗ її переробляв на пальне, яке продавалось на АЗС групи. «Ці напівдержавні компанії дотували низькі ціни в мережі», – каже Куюн.
Завдяки «Укрнафті» та Кременчуцькому НПЗ заправки «Привату» мали перевагу навіть перед постачальниками російського та білоруського пального, каже Сіренко.
У листопаді «Укрнафта» та Кременчуцький НПЗ були відчужені на користь держави. Тепер «Приват» змушений працювати, як і решта ринку, на імпортному пальному, каже Куюн.
«Приват» імпортує пальне з Греції та Туреччини, каже Сіренко. У березні Туреччина збільшила імпорт російського пального до семирічного максимуму, пише Bloomberg. Частина російського пального також перевалюється з російських на грецькі танкери поблизу узбережжя Греції, що дозволяє обходити санкції ЄС проти російських нафтопродуктів.
Проте факт імпорту з цих країн не може свідчити про те, що «Приват» імпортує російське пальне, каже Куюн. На кінець березня дисконт на пальне російського походження 100–200 $/т, каже віцепрезидент ОККО Юрій Кучабський.
«Приват» включився у конкуренцію
«Різке зниження цін означає, що мережі групи «Приват» нарешті включились в конкуренцію за клієнта», – каже Куюн.
Поточних цін «Привату» може виявитись замало, щоб компенсувати відставання. Потрібні потужний маркетинг, упізнаваність та довіра до бренду, смачна кава та хот-доги. «На заправках цієї мережі навіть магазинів нема, а туалети на вулиці», – говорить Льоушкін.
Мережа «Привату» потребує інвестицій у модернізацію. Оновлення однієї станції – це від $200 000 інвестицій, каже Куюн. Тобто на всю мережу треба від $200 млн без жодних гарантій, що ці інвестиції окупляться, додає він.
Для ще більшого демпінгу «Приват» не має ресурсів без «Укрнафти» і Кременчуцького НПЗ, каже Олександр Мельничук, директор зі стратегічного маркетингу та інновацій «БРСМ-Нафта».
Альтернатива – продаж мережі конкурентам чи оренда, каже Куюн. «Там немає що купувати, хіба що місце», – каже співвласник столичної мережі автозаправок KLO Ігор Чернявський. «Сітка нерівномірна, хаотична, магазинів немає», – додає він.
Велика маржинальність на українському ринку пального поки що дозволяє «Привату» залишатись на плаву, незважаючи на падіння продажів, каже Льоушкін із мережі АЗС Prime. Дизпальне на кордоні коштує 35–36 грн, на заправці – 47 грн/л, за даними консалтингової групи «А-95».
Після публікації статті додані середні добові продажі на заправках «Приват» у 2022-му, за оцінкою за оцінкою «Консалтингової групи «А-95».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.