З серпня минулого року 227 заправок мережі AMIC Energy арештовані в межах розслідування Бюро економічної безпеки (БЕБ). Слідчі стверджують, що компанія ухилялася від сплати податків і виводила прибутки до Росії. AMIC, попри арешт, так-сяк працює. Які перспективи у бізнесу АМІС та розслідування БЕБ
Суд арештував мережу заправок AMIC у серпні 2022-го у межах досудового розслідування БЕБ. Слідчі підозрюють компанію в ухиленні від сплати податків на 270 млн грн та виведенні понад 1 млрд грн дивідендів на користь росіян. Арешт не зупинив діяльність однієї з найбільших мереж АЗС: майже 90% автозаправних комплексів продовжують працювати. Хоча компанія не може похвалитися вдалим роком: продажі пального у 2022-му скоротились удвічі, виторг впав на чверть.
«Арешт не перешкоджає веденню господарської діяльності підприємства, він тільки не дозволяє продавати активи, ми й не збираємося цього робити», – каже генеральний директор АМІС Energy в Україні Аудрис Стропус і стверджує, що компанія утримала довоєнну частку на паливному ринку.
Російське минуле і незрозуміле сьогодення АМIC
Мережа AMIC – спадкоємиця російського «Лукойла». У 2015-му «Лукойл» продав 240 АЗС і шість нафтобаз в Україні австрійській AMIC Energy Management GMBH. Вартість угоди, за словами президента «Лукойла» Вагіта Алекперова, становила $300 млн. Рік тому Forbes оцінював мережу AMIC Energy в $170 млн.
Австрійська компанія була заснована за два роки до закриття угоди. Австрійська компанія була заснована за два роки до закриття угоди. Українську філію очолив Роберт Новек – виходець із європейських структур Lukoil. У 2015 році AMIC почала ребрендинг АЗС «Лукойл-Україна».
Кінцеві бенефіціари AMIC «АМІК Україна» – громадяни Австрії Клезл Йоханнес і Майєр Гюнтер.
Про те, що австрійська компанія – лише прикриття для «Лукойла», писали тоді Liga.net і Deutsche Welle.
Так вважають і українські правоохоронці. Фактичними власниками компанії є громадяни РФ, йдеться у серпневому релізі БЕБ. Хоча за пів року слідчим не вдалося завершити розслідування і передати справу до суду.
З 2017 року «АМІК Україна» очолює литовець Аудрис Стропус. В Україну він переїхав із Польщі, де керував польською мережею АЗС AMIC. До того Стропус керував паливною компанією Lietuvos kuras, яку було викуплено «Лукойлом» і реорганізовано в Lukoil Baltija R. Після купівлі Lietuvos kuras він обіймав посаду голови ради директорів Lukoil Balita R., а також президента Lukoil Polska.
На початку 2016-го «Лукойл» продав AMIC Energy свої мережі у Литві та Латвії. У Литві заміна власника мережі теж викликала запитання в ЗМІ та уряді. Проте урядова Комісія з національної безпеки Литви визначила, що угода AMIC Energy та «Лукойла» не загрожує інтересам нацбезпеки країни, розповідав Стропус в інтервʼю Liga.net у вересні минулого року.
Робота під арештом
З 227 заправок мережі працюють 197, решта – в тимчасовій окупації чи зруйновані, каже Forbes Стропус.
14 січня AMIC подала позов до ЄСПЛ проти Росії. Серед іншого AMIC звинувачує Росію у знищенні своїх заправок та використанні захоплених і вцілілих АЗС для забезпечення армії РФ пальним. Орієнтовна сума збитків – 300 млн грн, каже Стропус.
БЕБ VS бізнес
У вересні суд арештував корправа Brocard за ініціативою БЕБ. На початку 2022-го у мережу входило 100 парфумерно-косметичних магазинів. Попри спроби правоохоронців передати корправа дистриб’ютора Brocard до АРМА, зараз працюють 77 магазинів.
У липні за ініціативою БЕБ арештували майно преміумресторанів Bulldozer Group. Ресторани групи «Риба пила» й «Ішак» продовжують працювати.
А ось після арешту майна виробника напівфабрикатів, ймовірно, ТМ «Єрмоліно», детективи передали активи до Агентства з розшуку та менеджменту активів (АРМА).
У 2021-му «АМІК Україна» входила у першу п’ятірку за реалізацією пального. У воєнному 2022-му обсяги продажів компанії впали вдвічі, до близько 180 000 т, проте компанія змогла зберегти частку на паливному ринку 7%, за власною оцінкою. Конкуренти оцінюють долю АМIC скромніше – 4%.
Звинувачення БЕБ у звʼязках з Росією боляче вдарили по продажах AMIC, вона втратила багато корпоративних клієнтів, розповідав Forbes топменеджер великої мережі АЗС у приватній розмові в кінці минулого року. Падіння продажів не повʼязані зі звинуваченнями у звʼязках з РФ, запевняє Стропус. Причини, за його словами, такі самі, як і у всього ринку: падіння економіки через повномасштабне вторгнення РФ, відʼїзд за кордон мільйонів українців.
Проте паливний ринок впав лише на чверть. Імпорт пального у 2022-му знизився до 7,3 млн т з 9,7 млн т, за даними Консалтингової групи «А-95». З березня Україна не має власного виробництва пального, тож динаміка споживання практично відповідає імпорту.
За перші шість місяців 2022 року виручка ОККО зросла на 64% – до 32,8 млрд грн. За ті ж пів року WOG вдалося збільшити виторг на 18%.
З жовтня продажі мережі вийшли на довоєнний рівень, стверджує Стропус. «Допомогли» російські обстріли енергетичної інфраструктури, що призвели до частих відключень світла по всій країні. 84% заправок AMIC були обладнані генераторами й працювали безперебійно. У той час лише ОККО, WOG та Socar мали порівняний рівень автономних заправок.
Виторг AMIC у 2022 році – 8,5 млрд грн, що на 23,5% менше, ніж у 2021-му. Прибуток за рік компанія ще не підрахувала, за словами Стропуса. За перші пів року 2022-го AMIC отримала 1 млрд грн збитку проти 390 млн грн прибутку за шість місяців 2021-го.
Попри арешт і падіння виторгу, компанія у 2023-му планує інвестувати у мережу. Принаймні €5–7 млн піде тільки на відбудову зруйнованих Росією заправок, каже Стропус. У планах – відновлення АЗС у Херсоні, Бородянці.
Перспективи справи БЕБ
БЕБ інкримінує AMIC ухилення від сплати податків на понад 270 млн грн та виведення 1 млрд грн у 2016–2021 роках на користь російських компаній. AMIC відкидає звинувачення і готова доводити свою правоту в суді, каже Стропус. Аудійована фінзвітність компанії підтверджує відсутність виплат дивідендів за 2018–2020 роки. Фінзвітності за попередні роки немає у відкритому доступі.
«Справа не передається до суду майже пів року, це не може не хвилювати», – каже член антикорупційного комітету Ради Ярослав Юрчишин. Слідчі БЕБ відмовилися відповісти на запитання Forbes, пояснюючи це таємницею слідства. «Кожна зачіпка може зашкодити справі», – сказали у пресслужбі БЕБ.
Подібні кримінальні справи, за статтями «ухилення від сплати податків» і «легалізація майна», рідко доходять до суду, каже Станіслав Борис, радник з питань безпеки бізнесу Juscutum. Чому? Слідству треба представити суду свідчення учасників і документи, що підтверджують схему. «Але навіть цих доказів, які надзвичайно складно зібрати, може не вистачити для вироку про винуватість», – каже юрист.
Раніше досудове розслідування подібної справи могло тривати 18 місяців, каже Борис. Але на час воєнного стану Верховна Рада зняла це обмеження. «У сьогоднішніх реаліях ця історія може тривати доволі довго», – вважає він.
У суді справу також можуть слухати роками, каже Борис. Традиційно силовики сподіваються, що в ході судового розгляду компанія визнає провину, компенсує фінансову шкоду і справу закриють.
Після публікації в статті уточнені посада Роберта Новека, дані щодо ребрендингу та частки автономності АЗС AMIC.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.