Україна продовжує імпортувати російські нафтопродукти. Головна причина – російське пальне найдешевше на європейському ринку. Як український уряд планує це припинити та якими будуть наслідки для українського ринку та споживачів.
🎬 YouTube-проєкт Forbes Next про майбутніх зірок українського бізнесу. Новий випуск про школу програмування GoIT. Як вона будує мільярдну компанію на світчерах 👉 Дивіться за цим лінком
До повномасштабної війни Україна імпортувала 70% нафтопродуктів, що споживаються в країні. У 2021 році 42% дизелю імпортували з Білорусі, ще 30% – з Росії.
З 24 лютого прямі поставки з цих країн зупинені, але деякі трейдери обходять обмеження. Про те, як російський автогаз потрапляє в Україну, Forbes писав наприкінці січня.
Але в Україну і ЄС потрапляє і російський дизель. Пальне експортують в Туреччину, де його оформлюють як турецьке і далі постачають в країни ЄС в обхід ембарго, яке було запроваджене Європарламентом 5 грудня 2021-го, каже директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн. Таким же чином російський дизель потрапляє в Україну. Після запровадження у ЄС ембарго на російські нафтопродукти імпорт дизеля з РФ до Туреччини злетів, пише Bloomberg.
При цьому українське законодавство не забороняє завозити пальне зовсім без сертифіката походження, тобто невизначеного походження. Воно на 100% може бути російським.
Скільки з 24 лютого 2022-го року Україна імпортувала російського пального, невідомо. Проте тільки в лютому 20% всього імпорту або 100 000 дизпального невизначеного походження зайшли до України з Туреччини та Індії, каже Куюн. За поточними цінами вартість цього обʼєму близько $80 млн.
Уряд хоче заборонити російське пальне, але поки не все
«Маємо намір припинити маніпуляції з товаром невизначеного походження шляхом встановлення загороджувальної митної ставки», – каже Forbes заступник міністра економіки, торговий представник України Тарас Качка. Це питання буде вирішене протягом декількох тижнів, додає він.
Україна, за його словами, має право встановлювати мито будь-якого рівня на товари невизначеного походження. «У даному випадку ми не обмежені умовами міжнародного торгового права», – каже він.
Проте Качка поки відмовився називати рівень майбутнього мита. Також уряд поки не знає, що робити з російським дизелем, який заходить в Україну у вигляді європейського чи турецького міксу і має відповідний сертифікат походження. «Це питання ще треба вивчати», – каже Качка.
Міністерство енергетики України пропонує уряду встановити митну ставку на рівні 200%, каже Forbes співрозмовник у міністерстві. Нафтогазова асоціація пропонує 50% мита на пальне невідомого походження, повідомили Forbes у пресслужбі.
Найбільш вірогідний сценарій – запровадження мита 20–25% для російського автогазу і дизелю, каже Куюн. «За такого мита купувати російський дизель буде невигідно», – впевнений він. Мито у 20% зрівняє ціни російського та європейського пального, каже директор з маркетингу «БРСМ-Нафта» Олександр Мельничук.
«Зараз російський дизель найдешевший на європейському ринку», – каже він. У Росії простоює майже половина агрегатів та установок нафтопереробної промисловості, тому вони готові продавати пальне за безцінь, каже директор ПАТ «Укрнафта» Сергій Корецький.
Такого рівня мита мало, щоб зупинити поставки російського пального, каже аналітик консалтингової компанії «НафтоРинок» Олександр Сіренко. «Росія може ще більше знизити ціни, якщо їх пальне не купуватимуть, – каже Мельничук. – Тоді у трейдерів знову з’явиться спокуса купувати російський дешевий ресурс», – каже він.
Яким буде вплив на ринок і ціни
«Ми підтримаємо будь-яке рішення уряду, що унеможливить потрапляння на ринок російського чи білоруського нафтопродукту», – сказали Forbes у пресслужбі WOG.
Треба заборонити імпорт нафтопродуктів російського походження, вважає віцепрезидент ОККО Юрій Кучабський. Він пропонує мито на рівні 50% від вартості для товару непевного походження. Такої ж позиції дотримується і директор «Укрнафти» Сергій Корецький.
Щоб повністю закрити український ринок для пального з РФ, потрібен якісний контроль на кордоні, каже власник групи компаній UPG Володимир Петренко. Митниця має вимагати сертифікат походження, документ торговельно-промислової палати країни, в якій виготовлено пальне, і сертифікат заводу, вважає він.
«Мито 20–25% на російське пальне не вирішить проблему. Бо вже сьогодні різниця між російський і європейським пальним 30%», – каже Петренко.
Дисконт на пальне російського походження може бути 100–200 $/т, каже Кучабський з ОККО. «Після введення європейських санкцій цей дисконт росте», – каже він. Попри дисконт у закупці, в Україні це пальне продається за звичайною ціною, каже Корецький з «Укрнафти». «Всю додаткову маржу збирає гравець ринку, що дозволяє собі торгувати російським ресурсом», – додає він.
Загороджувальне мито на російський дизель підвищить ціни на українських АЗС на 10%, прогнозує Мельничук. «Думаю, споживач нас зрозуміє», – каже він.
Проблема наразі не стосується бензина, каже Куюн. «Ринок бензину менший, ми закриваємо свої потреби ресурсом з Європи. Там зрозумілі потоки», – каже він.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.