Скільки коштує геноцид. Європейські санкції за Бучу болючі, але недостатні, щоб знекровити економіку Росії. Розбір /Ілюстрація Shutterstock / Анна Наконечна
Категорія
Картина дня
Дата

Скільки коштує геноцид. Європейські санкції за Бучу болючі, але недостатні, щоб знекровити економіку Росії. Розбір

Ілюстрація Shutterstock / Анна Наконечна

Євросоюз підготував черговий пакет санкцій проти Росії. Від нього очікували енергетичного ембарго, але поки отримали напівміри. Як вони можуть підкосити економіку Росії

⚡️Даруємо 700 грн знижки на річну підписку на сайт Forbes. Діє з промокодом 700 до 28.04 Оформлюйте зараз за цим посиланням

Після публікації доказів катувань та розстрілів російською армією сотень українських мирних жителів у Бучі, європейські політики заговорили про новий пакет жорстких санкцій. Financial Times і Bloomberg з посиланням на авторитетні джерела в ЄС писали, що Союз має розглянути енергетичне ембарго для Росії. Якби європейські політики заборонили купувати російську нафту, газ та вугілля, то РФ втратила б $135 млрд, або чверть усього експортного виторгу.

Але реальні дії Євросоюзу поки не дуже наблизились до справді «жорстких». 5 квітня голова Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн заявила, що ЄС ухвалить пʼятий пакет санкцій проти РФ. Серед суттєвих обмежень: 

  • ЄС заборонить імпорт російського вугілля, який коштуватиме РФ €4 млрд на рік. Відмовиться від російської сировини зокрема, деревини, насіння, морепродуктів та алкоголю на €5,5 млрд. 
  • Російським вантажівкам заборонять вʼїзд до країн ЄС, а суднам – заходити у європейські порти. Транспортним компаніям із РФ та Білорусі заборонять працювати в ЄС. Виняток діятиме для перевезення вантажів з енергоносіями, продуктами харчування та ліками.
  • ЄС заборонить експорт до РФ напівпровідників, суперкомп’ютерів, технологій для СПГ та іншого електричного та транспортного обладнання. Вартість цього пакету оцінюється у €10 млрд на рік.
  • ЄС заборонить операції з державним ВТБ та ще трьома російськими банками, які вже відключені від системи SWIFT.

Нафти і газу у списку не було. ЄС обговорює додаткові санкції на нафтовий імпорт з РФ, заявила Урсула фон дер Ляєн. Forbes проаналізував, наскільки болючим може бути новий пакет санкцій Євросоюзу.

Транспорт

«Вводиться майже повна торговельна ізоляція окупанта, який все ще міг працювати на європейських ринках», – говорить міністр інфраструктури Олександр Кубраков.

Ключове слово «майже». Закриття доступу до портів ЄС для російських суден та суден, які перебувають у російському управління, надзвичайно ускладнюють торгівлю та судноплавство з російським агресором, але не припиняють її. 

Головная лазівка для російських морських операторів – можливість перевезення вантажів з енергоносіями (окрім вугілля), продуктами харчування (зерно) та ліками. «Це основа російського експорту, із якого фінансується війна в Україні», – говорить директор Центра транспортних стратегій (ЦТС) Сергій Вовк. Основний флот під російським прапором, який ходить між РФ та ЄС, це нафтові танкери, додає гендиректор судоходної компанії ZIM Ukraine Андрій Кузьменко. Якщо їм зроблять виняток, говорить він, то ефект від санкцій впаде приблизно на 80%.

Також залишається невизначеною можливість європейських компаній заходити в російські порти. «Якби вони закрили прохід в обидва боки тоді це повна блокада», – каже заступник міністра інфраструктури Мустафа Найєм. Зараз – напівміри. 

Скільки коштує геноцид. Європейські санкції за Бучу болючі, але недостатні, щоб знекровити економіку Росії. Розбір /Фото 1

Основні статті російського експорту до ЄС

Ще одне питання – контроль дотримання санкцій. Російські пароплави можуть і прапори поміняти на ліберійські – це не дуже складно, – каже Кузьменко. Або домовляться про доставку вантажів із російських портів в Європу з китайскими, або індійськими судновласниками. 

Найефективніші санкції – заборона на розвантаження будь-яких вантажів, які прийшли з російських портів. Неважливо на якому судні та під яким прапором, говорить Кузьменко.

Схожа ситуація із забороною в’їзду до ЄС російських вантажівок. На квітень 2021 року в РФ зареєстровано 1,4 млн вантажівок, 630 000 вантажоперевізників та логістичних компаній. «Вони можуть перевозити вантажі транспортними компаніями третіх країн», – говорить Сергій Вовк з ЦТС. Також російські транспортні компанії можуть зареєструвати свої дочірні підприємства в інших країнах світу, щоб продовжувати перевезення між ЄС і РФ. 

Найефективніше було б повністю заборонити перевезення вантажів між ЄС та Росією, говорить Вовк. Але поки це роблять активісти та волонтери в європейських країнах, коли почали перекривати кордони для вантажівок РФ та Білорусі. 

Це повна блокада російських транспортників, але не блокада Росії, резюмує Найєм. Тепер весь російський вантажопотік вивозитимуть закордонні компанії. Якщо Росія введе дзеркальні санкції до європейських компаній, це сильно ускладнить їм логістику, пояснює ексміністр інфраструктури Владислав Криклій. «Я дуже чекаю, що Росія на це піде, – додає Найєм. – Для них це постріл собі в голову».  

Технології

Російська суперкомп’ютерна індустрія знаходиться на підйомі, але в повній залежності від іноземних комплектуючих. В останньому рейтингу TOP500, який оцінює головні суперкомп’ютери світу, російські пристрої вперше зайняли 7 позицій. Це дев’яте місце у світі, стільки ж у Південної Кореї.

Найпотужніший із них «Червоненкіс» від «Яндексу», вартістю майже $10 млн, посів 19 позицію. Він побудований на процесорах британської AMD та графічних прискорювачах американської NVIDIA. 

Інші російські апарати активно використовують процесори від Intel, яка 6 квітня теж оголосила про повний вихід із російського ринку. Так само зробили європейські виробники промислових чипів – Bosch, NXP, and X-Fab. Це, наприклад, частково зупинило виробництво на «АвтоВАЗі».

Суперкомпʼютери використовують для дослідницьких розрахунків, моделювання, а також тренування штучного інтелекту. Від них залежить конкурентність ключових російських технологічних компаній — Яндексу, Сбербанку, державного Ростеху.

Нідерланди – один із головних гравців європейського напівпровідникового та електронного виробництва. У 2021 році з цієї країни у Росію експортували електроніки на €101 млн. 

Це значна, але не критична частка. Усього в 2020 році Росія імпортувала діодів, транзисторів та іншого напівпровідникового обладнання на $440 млн, а також інтегральних схем на $1,25 млрд, свідчать найбільш актуальні дані бази Comtrade. РФ купує всього 0,1% від світового виробництва чіпів, бо майже не має власного високоточного виробництва.

«Вони будуть страждати згодом, але не в найближчі місяці. Це не миттєвий удар», – говорив Reuters про обмеження поставок електроніки Вільям Рейх, експерт Центру стратегічних міжнародних досліджень. 

Щоб протриматись довше, російська влада 10 березня заборонила вивозити із країни раніше імпортоване високоточне обладнання, а 30 березня дозволила «паралельний імпорт». Це дозволить ввозити товари без згоди правовласника. Увесь ринок інформаційних та телекомунікаційних технологій Росії оцінюють у $50,3 млрд, світовий – у $4,47 трлн.

€10 млрд втраченого експорту, про які казала Урсула фон дер Ляєн, найімовірніше, будуть сфокусовані навколо транспортного сектору. Тільки Нідерланди продали у Росію обладнання для транспорту та зберігання на €801 млн. Для Німеччини транспорт – це третя стаття експорту до Росії на €3,3 млрд, а майже 70% цієї суми складають автомобілі та деталі до них. Німецькі автовиробники, зокрема Volkswagen, за даними російських «Вєдомостєй» планують поновити роботу своїх заводів у РФ вже влітку. Раніше вони зупинялись саме через нестачу імпортних компонентів.

Вугілля

Вугілля – четвертий експортний товар Росії за обсягами виторгу після нафти, нафтопродуктів та газу. Його продаж у 2021 році, за даними Росстату, приніс росіянам $17,6 млрд – 3,6% від загальної вартості російського експорту. 

До країн Євросоюзу РФ в 2021 році продала вугілля на $3,5 млрд. Щоправда сукупний експорт енергоносіїв до ЄС з країни склав $135,5 млрд. Найбільший імпортер російських енергоносіїв, Китай, імпортував вугілля на $3,9 млрд.

Загалом Євросоюз купує у Росії близько 45% від усього імпортованого вугілля, пише Reuters з посиланням на дані Єврокомісії. Основні споживачі – Нідерланди, Польща та Німеччина.

Скільки коштує геноцид. Європейські санкції за Бучу болючі, але недостатні, щоб знекровити економіку Росії. Розбір /Фото 2

Банки

ЄС заборонить будь-які транзакції з чотирма російськими банками, що займають 23% банківського ринку РФ, заявила Фон дер Ляєн. Про які саме фінустанови йдеться — наразі невідомо. Голова Єврокомісії назвала лише ВТБ та уточнила, що усі банки із нового санкційного списку раніше було «повністю відрізано» від європейських фінансових ринків.

На початку березня ЄС відключив сім російських банків (ВТБ, «Откритіє», «Новікомбанк», «Промсвязьбанк», «Росія», «Совкомбанк», «Внешэкономбанк») від міжнародної системи розрахунків SWIFT, що дійсно майже унеможливило для них проведення будь-яких операцій, окрім внутрішньоросійських.

Втім певні лазівки залишалися. «Підтверджувати та проводити транзакції можна і без SWIFT, але це важко», – каже фінансовий аналітик Іван Угляниця. Зараз, додає він, ЄС остаточно заблокував вказані фінустанови. Станом на 1 березня у РФ працювало 330 банків, нагадує експерт CASE Україна Євген Дубогриз. Угляниця вважає, що останні фінансові санкції загалом дублюють вже існуючі обмеження.

До санкційного списку ЄС досі не потрапили одні з найбільших у РФ «Сбербанк» та «Газпромбанк». Перший обслуговує контракти на поставки до Європи «Роснафти», другий – «Газпрому». За даними джерел The Wall Street Journal, у середу, 6 квітня, про додаткові санкції проти «Сбербанку» оголосять США. Нові обмеження, ймовірно, включатимуть блокування активів та рахунків у американській юрисдикції.

Автори: Михайло Сапітон, Сергій Шевчук, Денис Кацило, Дмитро Уляницький, Володимир Ланда, Віктор Кіщак

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні