Категорія
Компанії
Дата

Спроба номер три? Таксі-сервіс Uklon міцно закріпився в Україні і намагається захопити Азербайджан. Що його там чекає, крім великих конкурентів

Спроба номер три? Таксі-сервіс Uklon міцно закріпився в Україні і намагається захопити Азербайджан. Що його там чекає, крім великих конкурентів /Shutterstock

Shutterstock

Навесні 2023-го український агрегатор таксі Uklon запустився у Баку. Це не перша спроба фаундерів розпочати експансію. Що вони робитимуть інакше цього разу і які шанси на успіх

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

«Вільне місце є завжди», – каже співзасновник та операційний директор Uklon Сергій Смусь. Його формула експансії: все залежить від того, з якою стратегією, з якими грошима і у якому партнерстві йти на нові ринки.

Запущений в Україні у березні 2010-го Uklon стабільно тримається у трійці найбільших таксі-сервісів. На другий рік повномасштабної війни українці йдуть ніс у ніс із естонським Bolt і залишили позаду американський Uber, свідчать дані дашборду monobank.

Два роки тому Uklon був у тридцядці найуспішніших технокомпаній із оцінкою $50–100 млн, за версією Forbes. Проте масштабувати успіхи далі домашнього ринку не вдавалося – спроби розвиватися у Грузії й Молдові закінчилися нічим. У азербайджанському Баку на Uklon чекають 5 млн потенційних замовлень на місяць й знайомі конкуренти – Bolt і зросійщена версія Uber. Як має на практиці працювати стратегія Смуся?

Як Uklon зробив роботу над помилками

Перший крок за межі України – запуск сервісу Uklon у Тбілісі у 2017-му. Роботу згорнули вже наступного року. Та вихід у Грузію Смусь за сплановану спробу експансії не вважає.

Кофаундери Uklon – Смусь, Дмитро й Вікторія Дубровські та Віталій Дятленко – виростили свій додаток із IT-компанії Evos. Вона розробляє програмне забезпечення для диспетчерських служб таксі і працювала, серед іншого, на грузинському ринку. Ідея була в тому, щоб запустити власний таксі-сервіс і через нього просувати IT-бізнес, каже Смусь. Гіпотеза не спрацювала. «Ми взагалі не були до цього готові – ні технічно, ні фінансово», – продовжує він.

Старт у Молдові наприкінці 2021-го навпаки ретельно готувався. Uklon зареєстрував дочірню компанію та знайшов місцевого партнера. Він за міноритарну частку мав допомогти розібратися із нюансами законодавства. «Ми заходили туди цілеспрямовано і показували дуже класний результат у грудні-січні», – стверджує Смусь.

Перевірити, чи втримався б Uklon у зарегульованому Євросоюзі, поки неможливо – компанія згорнула закордонний бізнес через російську агресію. Втримати основний домашній ринок було важливіше.

Проте знову йти на інші ринки стартап наважився на третій місяць війни, каже Смусь. Скільки коштував запуск у Баку, він не розкриває, додаючи, що експансію роблять на свої. Що інакше цього разу?

Спроба номер три? Таксі-сервіс Uklon міцно закріпився в Україні і намагається захопити Азербайджан. Що його там чекає, крім великих конкурентів /Фото 1

Сергій Смусь, Віталій Дятленко, Вікторія Дубровська, Дмитро Дубровський

У травні 2023 року стало відомо, що Uklon залучив у команду Тараса Потічного. Він перезапускав в Україні Bolt у 2018-му та налагоджував експансію іншому зірковому стартапу – сервісу доставки медикаментів Liki24.com. Завдання Потічного в Uklon – аналогічна.

Інша новація – українці запустилися у Баку із місцевим партнером Umico. Це азербайджанський супердодаток, у якому поєднаний маркетплейс, кешбек-сервіс і необанк. Засновник стартапу – вихідець із Білорусі Ігор Бичек, який переїхав до Азербайджану, пропрацювавши два десятиліття у білоруському МТБанку. З 2020-го Umico – частина інвестиційного холдингу PASHA Holding з фокусом на банкінгу, нерухомості та технологіях.

Деталі партнерства Смусь не розкриває, посилаючись на NDA. Суть – ділитися аудиторією. Користувачі Umico зможуть використовувати накопичені бонуси в додатку Uklon, а нові клієнти таксі-сервісу – скачати ще й супердодаток. Смусь не виключає, що у майбутньому Uklon з’явиться й у самому продукті Umico. Що на кону?

Як відновлюється бізнес Uklon в Україні

На травень 2023 року Uklon працював у 27 українських містах. Із довоєнної географії поки на паузі – тимчасово окупований Маріуполь.

Із початку повномасштабного вторгнення український ринок таксі просів на 10–20%, оцінював керівник напряму райд-хейлінгу Bolt в Україні Сергій Павлик. Це пропорційно кількості користувачів, які виїхали з країни. У грошах падіння більше через інфляцію та курсові коливання, вважає Смусь.

Попри це, показники Uklon у Києві відновилися до 93% від довоєнних. Херсон у процесі відновлення, Миколаїв вже вийшов на рівень мирних часів, показники у Львові, Ужгороді, Івано-Франківську, Тернополі, Вінниці перевищили їх.

Uklon не розкриває абсолютних цифр виторгу. Українська юрособа ТОВ «Уклон Україна» у 2022-му отримала 676,5 млн грн виторгу, свідчать дані YouControl. Це втричі більше, ніж роком раніше.

Що чекає на українську технокомпанію в Азербайджані

Азербайджан більш ніж втричі менший за Україну – населення на кінець 2022-го виросло до 10,2 млн людей. Проте економіка на постпандемійному підйомі – ВВП країни минулоріч зріс на 4,6% – до майже $79 млрд, свідчать дані локального комітету статистики. Востаннє до цієї позначки показник, за даними Світового банку, наближався у 2014-му.

Uklon цілить у столицю, а точніше у Бакинську агломерацію, що охоплює навколишні міста. Це понад 5 млн поїздок на місяць, оцінює Смусь. Й зростати є куди. За останній рік Bolt наростив кількість замовлень на 46%, водіїв побільшало на 39%, каже керівник напряму райд-хейлінгу компанії в Азербайджані Наім Азізов. Наразі естонський сервіс працює у семи містах й планує запуститися ще у кількох до кінця 2023-го.

з особистого архіву

Тарас Потічний відповідає в Uklon за експансію Фото з особистого архіву

Другий суперник – результат «розлучення» російського «Яндексу» з Uber. В Азербайджані під американським брендом оперувало створене у 2018-му спільне підприємство. Uber остаточно позбавився залишків російських активів у квітні 2023-го, продавши 28,98% компанії за $702,5 млн. За кілька місяців до цього для азербайджанських користувачів запустили окремий додаток Uber Azerbaijan. Паралельно в країні працює інший таксі-бренд «Яндексу» Yango.

«Буде цікаво поконкурувати із «Яндексом» теж, бо в Україні, слава Богу, не встигли», – посміхається Смусь. З українського ринку росіяни офіційно пішли, ледве запустившись. Але додаток принаймні кілька років підпільно працював, попри накладені у 2017-му санкції РНБО.

Який технологічний клімат у Азербайджані? Цифрові послуги – на ранньому етапі розвитку, каже Азізов, але є потенціал для зростання. Щоб прискорити диджиталізацію, влада запустила кілька податкових програм для IT-бізнесу. Компанії на 10 років звільняються від сплати ПДВ, протягом трьох років мають нульову ставку зарплатних податків.

З мінусів – клановість і корупція. «Дуже високий рівень хабарництва та відкатів, мінімум 20% кешем», – розповідає про негативний досвід CEO української кібербезпекової компанії Wardens Team Ярослав Колеснік. У минулорічному Індексі сприйняття корупції від Transparency International Азербайджан впав на 157-ме місце зі 180. Україна піднялася на 116-те.

Uklon більше за податкові пільги приваблює нерозвинена інфраструктура. Через проблеми з паркуванням, велотранспортом тощо люди частіше користуються таксі, пояснює логіку Смусь. Це один із критеріїв для вибору наступних ринків.

У червні 2023-го стартап готується запуститися ще в одній країні, старт у третій вже готуватиме Потічний. Географія поки засекречена. Серед привабливих напрямків – Східна Європа, пострадянські країни та Африка.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні