За минулий тиждень Збройні сили України відвоювали у російських окупантів майже всю Харківську область. Від ворогів звільнили півсотні населених пунктів. Серед них міста Балаклія, Ізюм, Купʼянськ та ін. Як бізнес і волонтери повертають на деокуповані території нормальне життя.
⚡️ Лише 3 дні! Отримайте доступ до річної підписки Forbes Digital зі знижкою 40%. Промокод: MORNING. Оформлюйте підписку за посиланням.
У неділю, 11 вересня харківський регіональний директор мережі аптек «Подорожник» Максим Сімко поїхав у турне по щойно звільненим українськими військовими містам Купʼянськ, Ізюм та Балаклія. До небезпечної подорожі він удався, аби подивитися, що сталося з тамтешніми торгівельними точками «Подорожника». Компанія прагне їх найшвидше відкрити, каже Forbes CEO мережі Тарас Коляда.
На ще більш стрімкий старт роботи на деокупованій території націлена «Нова пошта». 11 вересня компанія відкрила мобільне відділення в Чугуєві, на наступний день – у Балаклії. До кінця тижня оператор готує до відкриття ще 12 відділень, на наступному – півтори десятки, розповіла Forbes директорка з управління репутацією групи компаній «Нова пошта» Олена Плахова. За її словами, оператор до кінця місяця планує відкрити ще 50 точок навіть у невеликих населених пунктах Харківської області.
Більшість відділень «Нової пошти» дуже пошкоджені та напівзруйновані, розповідає Плахова. Для їхнього відновлення компанія вже виділила 50 млн грн.
Цього тижня відновить роботу на звільненій Харківщині й Укрпошта, розповів Forbes її СЕО Ігор Смілянський. Він каже, що всі вихідні з місцевою владою та військовими обговорював плани відновлення роботи відділень. «Сьогодні [12.09] їдемо до перших чотирьох сіл», – розповідає Смілянський. Щодо пенсій компанія готується терміново доставити їх отримувачам у звільнених містах та селах, написав топменеджер на своїй сторінці у Facebook. На першому етапі доставляти та видавати пенсії будуть мобільні відділення, де працюватимуть співробітники з Харкова. Місцевих допустять до роботи тільки після спеціальної перевірки. «Тих, хто добровільно отримав російські паспорти, в нашій команді не буде!», – категорично повідомляє Смілянський.
Також розмірковують про перевірку місцевих співробітників на деокупованій території Харківщини й у державному Ощадбанку, – розповів Forbes голова правління фінустанови Сергій Наумов. За його словами, банк вже почав підготовку до відновлення роботи відділень в області та намагатиметься зробити це в найкоротші строки. «Наразі з’ясовуємо інформацію щодо фізичної цілісності будівель відділень, банкоматів та іншого банківського обладнання», – каже він. Це потрібно не лише для відновлення роботи, а й для документування збитків, завданих агресором. Щоб їх компенсувати, Ощад звертатиметься до міжнародних інстанцій.
Починати роботу банк планує, використовуючи мобільне відділення, обладнане на базі автомобілів КрАЗ. З 2015 року «автовідділення» вже працювало на лінії розмежування у Луганській та Донецькій областях. Зараз фінустанова визначає оптимальні маршрути руху цього банку на колесах.
Кроки до нормального життя
Доставити гроші не деокуповані території – пів справи: поки що на них можна мало чого купити. «Магазини не працюють, продукти харчування фактично взяти ніде, вода є лише технічна», – каже Forbes керівник фонду «Шлях України» Віталій Дмитрюк. Доступ до їжі – одна з найбільших проблем людей у звільнених селах та містах.
«Шлях України» 12 вересня привіз 20 т гуманітарної допомоги до Балаклії, де, за його оцінками лишилося близько 7000 людей. «Я навіть не встиг помітити, як допомога розійшлася, – розводить руками Дмитрюк, – того, що ми привезли, вистачило не всім». За його оцінкою, для налагодження стабільного постачання потрібно близько двох тижнів. На Харківщині ще триває зачистка території, там поки залишаються ДРГ та російські військові, що відстали. Волонтери пересуваються звільненою територією зі зброєю й у супроводі військових.
Після повного звільнення та зачистки для відкриття продуктових магазинів може знадобитися близько місяця, розповідає Forbes керівник управління по корпоративним комунікаціям АТБ Сергій Демченко. Але це за умови, якщо торговельна точка не була зруйнована і магазин придатний до роботи. Поки АТБ не мав змоги потрапити до своїх обʼєктів, їх ще мають обстежити та розмінувати військові.
Чекають розмінування і в «Укрнафті» та WOG. У першої компанії сім АЗС у звільнених районах Харківщини, у другої – дві. «Ми плануємо відновити роботу своїх станцій там, де це можливо, як тільки військові нададуть можливість оцінити, в якому стані знаходяться АЗС», – каже Forbes на умовах анонімності топменеджер WOG.
Що стосується мобільного звʼязку, то 12 вересня «Київстар» вже відновив звʼязок у Балаклії та Вишневому Харківської області, розповідає Forbes директор з розвитку телеком-мережі оператора Володимир Кабаненко.
Швидкість відновлення в інших населених пунктах залежить від термінів отримання дозволів допуску до об`єктів, каже він. І якщо масштаби руйнувань невеликі, то роботи йдуть жваво, розповідає представник «Київстар». Він наводить приклад Чернігова та області, які було звільнено від окупантів на початку квітня. За кілька тижнів 98% базових станцій оператора працювали у звичному режимі, розповідає Кабаненко. Хоча, за його словами, майже половина з них під час окупації дуже постраждала.
Турне Максима Сімко з «Подорожника» пройшло не дуже вдало, в Ізюм та Балаклію він не потрапив. Цивільних туди ще не пускають. Прорвався менеджер лише в Купʼянськ. Там аптеки нібито вцілили.
У Балаклію поки не зміг дістатися і голова правління «Укрзалізниці» Олександр Камишін. Весь понеділок 12 вересня він провів у дорозі, намагаючись потрапити до цього важливого залізничного вузла. Проте на шляху багато мінувань і підірваних колій, розповів він Forbes. «Обсяг роботи на тижні, але ми хочемо його виконати за дні, а інколи за години», – каже Камишін. План залізничника – максимально швидко відновити залізничне сполучення із звільненими містами.
«Сьогодні (13.09) будемо знов намагатись доїхати до Балаклеї. Не вийде, спробуємо завтра, і доти, доки не доїдемо, – впевнений Камишін. – Далі будемо рухатись в інші населені пункти і поступово запускати рух поїздів».
Telegram-канал Forbes, ультимативний гід у світі українського бізнесу. Приєднатись
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.