Війна та гроші. Як банкінг на відстані став рятівним колом корпоративного бізнесу 
Категорія
BrandVoice
Дата

Війна та гроші. Як банкінг на відстані став рятівним колом корпоративного бізнесу 

Довгі бюрократичні процеси в банківському обслуговуванні, здається, випарувались 24 лютого 2022 року. Малоповороткі процеси стали вирішуватись перевіркою голосу чи верифікацією кількох головних документів. Понад три місяці українські банки не просто злагоджено працюють, а застосовують ефективні інноваційні рішення в екстремальних умовах.

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

Що сталось?

З початком повномасштабного вторгнення бізнес зіткнувся з низкою проблем.

  • Команди, рятуючись, роз’їхались по різних географічних локаціях.
  • Обмеження доступу до документів та обладнання.
  • Неможливість фізичного відвідування банку.
  • Обмеження імпорту й експорту товарів, призупинення міжнародних контрактів, заборона торгівлі з країнами-агресорами.

Усі ці фактори зумовили ряд фінансових викликів, які потрібно було вирішувати віддаленим банківським обслуговуванням та індивідуальним підходом до розв’язання клієнтських запитів.

Як відповіли банки?

Банки взяли на себе ризики та зробили ставку на інноваційні рішення, аби врятувати клієнтський бізнес, й отримали win-win результат. Послуги та сервіси, які планували впроваджувати роками, запрацювали за місяць. 

Окрім тектонічних регуляторних зсувів, банки переосмислили процеси й зсередини. Те, що здавалося неможливим наприкінці лютого, стало реальним завдяки пошуку та впровадженню нестандартних рішень. 

У спільному із Forbes циклі спецпроєктів «Війна та гроші» Райффайзен Банк ділиться інсайтами, головними проблемами клієнтів за останні кілька місяців і креативними способами їх вирішення. 

У клієнтів немає часу на зайве – потрібно не дати бізнесу закритися

«Що мені робити? Потрібно виплатити людям зарплату». Як проблеми клієнтів сформували нову хвилю банківських рішень

Україна – новатор у секторі диджитал-трансформацій. Протягом кількох останніх років український банкінг став одним з найбільш прогресивних і модерних у світі. 

Протягом останніх кількох місяців світ вчергове пересвідчився в інноваційності українського фінансового сектору. З початку війни банки отримали можливість перейти в хмару, діяти більш автономно та впроваджувати швидкі, ефективні та прості рішення. 

Які банківські рішення допомогли бізнесу витримати тиск, виплачувати зарплату, швидко реєструвати нові рахунки та вести документообіг? 

«Є кейс, одразу приймаємо рішення». Як працює вдосконалений диджитал-онбординг?

Одним з таких рішень стало розширення послуг з диджитал-онбордингу. Головну проблему клієнтів – відсутність фізичного доступу до документів, ключів, керування системою та географічну розкиданість команд – потрібно було вирішувати забезпеченням швидкого і зручного віддаленого обслуговування. 

Відеоверифікація, заміна ключів, міграція бізнесу, зміна підписантів, відкриття другого рахунка, виплата зарплати й повний електронний документообіг – усе стало можливим протягом першого місяця війни. 

Те, як банки та клієнти проживають воєнну турбулентність – це різний досвід. Клієнти Raiffeisen Bank поділились досвідом війни, трансформаціями та наслідками воєнних дій для бізнесу.

Війна та гроші. Як банкінг на відстані став рятівним колом корпоративного бізнесу  /Фото 1

Кейс Land Club

«Після успішного звільнення українськими силами деяких раніше окупованих регіонів ми започаткували ініціативу BORSCH – збирали посівний матеріал овочів «борщового набору» та розповсюджували по громадах, що постраждали від воєнних дій.

До ініціативи долучились фізичні особи, компанії, ФОПи та міжнародні корпорації, окремі іноземці та цілі інститути. Вони представляли різні країни світу та перераховували кошти у різних валютах. 

Тут вагому роль відіграв мобільний банкінг від Райфу. Наш проєкт BORSCH потрапив у мобільний застосунок Райффайзен Банку – це привело до нас велику кількість учасників ініціативи й допомогло у швидкій координації зусиль величезної кількості людей»

Війна та гроші. Як банкінг на відстані став рятівним колом корпоративного бізнесу  /Фото 2
Алекс Ліссітса

Алекс Ліссітса

Ініціатор інвестиційного об'єднання Land Club, генеральний директор агрохолдингу ІМК

Для ІМК весняна посівна кампанія була найважчою за всю 15-річну історію компанії. Проте ми встигли відсіятися в оптимальні строки. Соняшником засіяли 19,2 тис. га, кукурудзою – 50,2 тис. га. Незасіяними залишилися близько 32 тис. га на Чернігівщині, де безпосередньо розгорталися бойові дії. 

Негативно впливає на нашу експортну діяльність блокада українських портів. Альтернативою для нас є експорт залізницею до країн ЄС. Ми активно розробляємо всі можливі варіанти. Створили спеціальну робочу групу, шукаємо альтернативні ринки та партнерів у Польщі, Угорщині, Румунії, Словаччині, Чехії та країнах Балтії.

Очікуємо, що найближчим часом зможемо стабільно експортувати до Євросоюзу 20–40 тис. т кукурудзи щомісяця. Нам бажано було б вивезти наявні запаси кукурудзи до нового врожаю. Але робити якісь заяви чи прогнози під час війни – справа дилетантів. 

Компанія працює стабільно. Засоби виробництва були куплені раніше. Окрім цього, з перших днів війни у пріоритеті компанії – допомога Збройним силам України. Зокрема, головний офіс компанії перерахував 10 млн грн на спецрахунок Нацбанку України, створений для збору коштів на потреби ЗСУ.

Ще 5 млн грн компанія переказала благодійному фонду «Повернись живим». На потреби ЗСУ та Територіальної оборони передали пальне, техніку, метеостанції, рації, біноклі, бронежилети. 

На сьогодні також почали відновлювати елеватор власним коштом, який був уражений ракетами «Град» на Чернігівщині.

Новою практикою для компанії стало використання модулів Starlink для забезпечення резервних каналів інтернет-зв’язку. Акцент зроблено на максимальну увагу до безпеки наших працівників під час виконання польових робіт. В умовах локдауну віддалений доступ був налагоджений, тому тут проблем не виникло

Як проблеми клієнтів формують нову хвилю банківських рішень

  • Відеоверифікація

Такий спосіб ідентифікації – не хай-тек ринку, але до війни багато банків ставились до нього з недовірою. Проте через обставини відеоверифікація залишилась дієвою альтернативою для взаємодії клієнта з банком. 

Поширений інструмент ідентифікації через «Дію» та Bank ID у перші тижні війни був недоступним, як і дані з ЄДР. Тому Райф розробив власний фреймворк для віддаленої ідентифікації клієнтів на внутрішніх платформах. 

Війна та гроші. Як банкінг на відстані став рятівним колом корпоративного бізнесу  /Фото 3

Наразі є два рішення для верифікації клієнтів.

  • Внутрішня система Raiffaisen Bank International.
  • Відеоверифікація за допомогою програмних засобів. Останнє діє на час війни щодо відповідних обставин.

Райф взяв на себе ризики й у комбінації з кросчекінгом даних онбордив клієнтів швидко, надійно й з будь-якої локації. 

Таким чином клієнт може верифікуватись один раз і відкривати різні рахунки, переносити бізнес з інших банків і перейти на повноцінне віддалене обслуговування з постійною підтримкою. 

  • Виплата заробітної плати

Особливі проблеми потребують особливих рішень. У більшості компаній команда роз’їхалась по Україні та світу, у когось знищено документи або вони залишились у зоні окупації. Були випадки, коли бухгалтери взагалі не мали доступу до компʼютера й інтернету, а потрібно виплатити зарплату, додати підписантів, відновити цифрові ключі тощо.

Запит щодо активації ключів зараз чи не найпопулярніший: опрацьовуємо понад 500 в день

Рішення знаходилось на кожен запит, хоч і з мінімальними ризиками. 

Для бізнесів зараз важлива гнучкість. Немає часу приходити у відділення чи виконувати довгі процедури. Клієнт подає запит персональному менеджеру або звертається з проблемою у чат-бот – і вирішується конкретна ситуація. Після першого місяця ʼ«ручних» рішень наразі відпрацьовано фреймворк бізнес-банкінгу, який працює злагоджено та майже автоматизовано. 

  • Міграція бізнесу в європейські країни

У багатьох клієнтів постало нагальне питання перелокації бізнес-активності в країни Європи. Такий запит теж можливо реалізувати віддалено: ми верифікуємо клієнта та передаємо дані в банк-кореспондент групи Raiffaisen Bank International, допомагаємо відкрити рахунок у потрібній валюті та налаштувати обслуговування.

Свідомий перехід на виключно електронний документообіг – наша стратегія останніх років

Після початку війни НБУ дозволив банкам переходити в хмару, завдяки чому стало простіше зберігати та використовувати наявні документи.

Війна та гроші. Як банкінг на відстані став рятівним колом корпоративного бізнесу  /Фото 4

Кейс Smart Holding

«Смарт Холдинг скористався послугою Райффайзен Банку з дистанційного відкриття корпоративних рахунків, що у воєнний час дозволило бізнесу пришвидшити свої бізнес-процеси й гнучко управляти ліквідністю.

Дуже допомогла чітка робота банківської системи України. Банки підтримали бізнес безперервною та злагодженою дистанційною роботою платіжних систем, обслуговуванням кредитів, роботою з рахунками. 

Цифрові технології дозволили швидко організувати дистанційну роботу команди».

Війна та гроші. Як банкінг на відстані став рятівним колом корпоративного бізнесу  /Фото 5
Юлія Кір'янова /з особистого архіву

Юлія Кір'янова

Генеральний директор ООО «СМАРТ-ХОЛДИНГ» в Україні

Внаслідок війни зупинилась діяльність деяких наших підприємств, зокрема Smart Energy. Якщо свердловини у Полтавській області ми запустили через деякий час, то харківські підприємства тільки готуємо до запуску. Не працюють суднобудівні підприємства та портові термінали в Миколаєві й окупованому Херсоні. 

Smart Holding не контролює роботу торгових центрів у Мелітополі та Бердянську, будівлі торгових центрів у Маріуполі та Сєвєродонецьку майже повністю зруйновані. 

Але ми продовжуємо виплачувати зарплату співробітникам. Зараз ми зосереджені на створенні безпечних умов для життя та праці нашої команди, збереженні робочих місць. Ми сплачуємо податки в повному обсязі та реалізуємо низку гуманітарних проєктів. Наш акціонер Вадим Новинський виділив понад 515 млн грн на допомогу Україні.

Ми зіткнулися з комплексом проблем, які тільки можна уявити: логістика, дефіцит палива, руйнування, зміна структури попиту тощо. Це змусило змінити деякі товарні лінійки й максимально гнучко працювати з покупцями та постачальниками. 

Так, заводи «Верес» було перелаштовано на випуск тушонки, готових до вживання страв та індивідуальних раціонів для військових. Ми перейшли на ручне управління ліквідністю й навіть здійснили релокацію одного виробництва на захід України. 

З фінансової точки зору, найбільші виклики виникли щодо підтримання ліквідності бізнесів. Більшість постачальників перейшли на роботу за умов передплати. Зросли ризики неповернення дебіторської заборгованості, що виникла до початку війни. Ускладнилося прийняття стратегічних рішень для бізнесів унаслідок суттєвого скорочення осяжного терміну прогнозування.

Кожна криза є рушієм прогресу. Хоча більшість рішень і чинних процесів де-юре ввели на воєнний період, ці трансформації, швидше за все, з нами надовго. 

Війна та гроші. Як банкінг на відстані став рятівним колом корпоративного бізнесу  /Фото 6

Наступна тема в циклі спецпроєкту «Війна та гроші» – валютне регулювання: як бізнес відновлює міжнародні контракти, оплачує раніше імпортовані товари та проводить інші валютні операції без втрат і ризиків. 

Війна та гроші. Як банкінг на відстані став рятівним колом корпоративного бізнесу  /Фото 7
Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні