Джош Сільверман, гендиректор Etsy. /Gabby Jones for Forbes
Категорія
Інновації
Дата

Крафтовий маркетплейс Etsy використовує штучний інтелект, щоб створити антиAmazon. Що у нього виходить

Джош Сільверман, гендиректор Etsy. Фото Gabby Jones for Forbes

Джош Сільверман використовує передові технології, щоб перетворити Etsy з блошиного ринку для хіппі на героя Волл-стріт – і при цьому не продати душу дияволу

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

Другого квітня 2020-го під час хаосу перших днів пандемії гендиректор Etsy Джош Сільверман прокинувся і отетерів від продажів.

Кожні чотири години схиблений на даних бос компанії отримував оновлення про обсяги зроблених на замовлення подушок, саморобних мʼяких іграшок, вінтажних вікторіанських кулонів і мільйонів інших унікальних товарів, які продаються через його цифровий маркетплейс. Сільверман уже готувався скорочувати витрати Etsy на маркетинг в очікування вповільнення продажів через COVID. Але останній звіт показав зростання активності закупів.

Джерело: захисні маски. ЗМІ повідомляли про те, що федеральні Центри контролю захворювань скоро будуть рекомендувати всім американцям носити маски. Так як медичні працівники уже зіткнулися з проблемами щодо постачання масок, прості смертні почали атакувати умільців Etsy в надії знайти захист від вірусу.

«До того дня на запит «маска» можна було отримати костюми на Гелловін або косметичні засоби, – розповідає Сільверман, сидячи на саморобному сучасному кріслі у все ще порожній штаб-квартирі Etsy в Брукліні. – У нас були термінові збори, щоб вирішити, чи збільшувати обсяги масок».

Думки команди розділилися. Деякі вважали таке стрімке пожвавлення ринку масок тимчасовою примхою. Для інших це був шанс показати світу силу і гнучкість їхньої децентралізованої, сильної громади майже трьох мільйонів продавців Etsy.

«Це був кризовий момент, і ми вдалися до мобілізації кустарної промисловості, щоб вона врятувала ситуацію, – каже 52-річний Сільверман. – Світові ланцюги поставок розірвалися. Отримати захисні маски було неможливо. Але ланцюг поставок Etsy – це лише дві вправні руки».

Etsy активізував своїх продавців, розіславши їм е-листи з інформацією про матеріали для виготовлення масок і різні шаблони. Програмісти переналаштували сайт для продажу особистих засобів захисту, а маркетингова команда завалила інтернет і соціальні медіа рекламою. За день армія із 10 000 незалежних майстрів і майстринь уже продавала маски на Etsy. За два тижні їх стало 100 000.

До кінця 2020-го через Etsy пройшло масок на понад $740 млн – це 7% від $10,3 млрд валових продажів на маркетплейсі (сума грошей за всі продані на сайті товари; Etsy бере собі частину від кожного продажу).

Виявилося, що сайт був просто створений для пандемії: у продавців було більше часу для виготовлення меблів, мистецьких виробів та іграшок, а клієнти в чотирьох стінах через карантин хотіли все це скупити. Річний дохід Etsy виріс на 111%, до $1,7 млрд; а чистий дохід на 264%.

«Дім раптово перетворився на офіс, ігровий майданчик і дитячий садок, – каже аналітик Jefferies Джон Колантуоні. – Це збільшило попит на унікальні продукти, хенд-мейд».

З часу низьких цін на акції через COVID у березні 2020-го акції Etsy виросли на близько 600%, упевнено обійшовши Nasdaq (підвищення на 115%), eBay (175%), Walmart (35%) і Amazon (100%). Нині 16-річна компанія коштує трохи менше $30 млрд. Кількість активних покупців і продавців на Etsy виросла вдвічі – до 90 млн і 5 млн відповідно.

Як і у більшості онлайн-ритейлерів, зростання Etsy уповільнилося в другій половині 2021-го через зменшення карантинних обмежень, але аналітики впевнені, що Etsy досягне 30% збільшення продажів у 2021-му.

Це був кризовий момент, і ми вдалися до мобілізації кустарної промисловості, щоб вона врятувала ситуацію.

Джош Сільверман

Нехай Amazon, Walmart і Target змагаються за доставку продуктів масового виробництва за найнижчими цінами і якнайшвидше. Etsy ж дав еклектичній (переважно жіночій) громаді умільців ті самі передові технології штучного інтелекту, науку про дані й маркетингові інструменти, що є у гігантів ритейлу.

Таким чином Etsy, учасник списку Forbes «Just 100» (компанії, які дотримуються засад відповідального капіталізму), допоміг мільйонам майстрів і майстринь отримати такий необхідний додатковий дохід і особисту мету – у часи безпрецедентних звільнень, локдаунів і загальної стурбованості. «Наша місія – робити торгівлю людяною», – каже Сільверман.

Etsy завжди був лібералом у заміському клубі консерваторів. Заснована бруклінським умільцем Робом Каліном, компанія пережила низку гендиректорів перш ніж вийшла на біржу у 2015-му із сертифікацією B Corp, яку дають тим, хто дотримується високих стандартів екологічності й соціальної свідомості. На Волл-стріт ненавиділи таку її позицію праведника… і її збитковість.

У 2016-му чисті збитки Etsy виросли на 45%, до $54 млн. Наступного року інвестори Black-And-White Capital, TPG і Dragoneer скупили акції компанії, сподіваючись змусити її продатися. Etsy не піддалася. Рада директорів почала шукати гендиректора, який би врівноважував співробітників, які зайняті місією компанії, і інвесторами, які одержимі грошима. Сільверман, який приєднався до ради у 2016-му, здавався вдалим вибором.

Сільверман виріс у Енн-Арбор, Мічиган, отримав диплом бакалавра з державної політики у Брауні у 1991-му, працював на прогресивного сенатора Нью-Джерсі Білла Бредлі, а пізніше отримав MBA у Стенфорді. 

У 1998-му він став співзасновником Evite, онлайн-менеджера запрошень, а потім пʼять років керував маркетплейсами eBay закордоном. Він поставив на ноги проблемний Skype у 2008-му, а після того з 2011-го по 2015-й керував підрозділом кредитних карток American Express.

Він з маніакальною зосередженістю взявся підіймати валові продажі Etsy: швидко скоротив штат працівників, закрив більшість операцій на міжнародному рівні і покінчив із проєктами, які не принесуть принаймні $10 млн валових продажів. До цього списку «на вихід» потрапив Etsy Studios, вебсайт матеріалів для рукоділля, який 150 людей (15% загального штату Etsy) розробляли 18 місяців.

«Це справді було боляче, як удар з ноги у живіт, – розповідає Сільверман. – Ми заохочували людей умотивованих, які вірили в компанію, залишитися, а скептиків – піти».

Він вдосконалив пошукові інструменти Etsy, замінив внутрішні сервери на хмарні й витратився на обслуговування клієнтів. До 2019-го ринкова капіталізація Etsy виросла на 300%, до $5 млрд. Загалом, з часу правління Сільвермана рентабельність інвестицій у акції досягла 1800%.

«До пандемії Джош чудово впорався із завданням збільшити валові продажі, – каже аналітик Citi Ніколас Джонс. – Це допомогло Etsy скористатися збільшенням попиту».

Одна проблема: допомогти клієнтам знаходити унікальні продукти на Etsy так само легко, як знаходити продукти масового виробництва на Amazon. Щоб вдосконалити пошук і рекомендації, компанія створює інструменти на основі штучного інтелекту, які визначають, позначають і створюють структуровані дані для мільйонів унікальних продуктів.

Сумнозвісний своєю повільною доставкою, Etsy тепер очікує від продавців більшого. Умільців підштовхують до того, щоб встановлювати чіткі терміни виконання і вдосконалювати комунікацію з клієнтами.

В новому розділі на сайті будуть показувати рейтинг найкращих продавців у категоріях задоволення і обслуговування клієнтів. Чим вищу сходинку ти займаєш у таких рейтингах, тим більшою є твоя видимість на сайті.

«Ми повинні робити те, що потрібно нашим продавцям, а не те, що вони хочуть, – пояснює Сільверман. – Щоб допомагати продавцям, треба бути одержимим досвідом покупця». 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні