Брати Росс і Зак Ліпсон. Фото PEDRO OLIVEIRA FOR FORBES
Категорія
Інновації
Дата

Ці два брати допомагають продавцям канабісу легко запускати онлайн-магазини. Як вони виростили свій стартап до оцінки в $3,8 млрд

5 хв читання

Брати Росс і Зак Ліпсон. Фото PEDRO OLIVEIRA FOR FORBES

За підтримки Говарда Шульца, Кевіна Дюранта і Snoop Dogg платформа для онлайн-торгівлі Росса Ліпсона завоювала 40% ринку і вдвічі збільшила оцінку вартості до $3,8 млрд. Але з поширенням легалізації для його бізнесу це лише початок

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

1 жовтня 2015-го – у перший день легалізації рекреаційного канабісу в Орегоні – Росс Ліпсон стояв у довжелезній черзі за травичкою. За кілька років до того він продав свій бізнес із замовлення їжі онлайн, який він заснував після того, як пішов з університету, приблизно за $30 млн. З того часу підприємець, якому було тоді трохи за 20, проводив свої дні на сноуборді упродовж «відпустки», як він каже, від трудових буднів.

Та перш ніж Ліпсон дістався до каси диспенсарію, йому спала на думку нова бізнесова ідея: треба започаткувати компанію, яка допомагає диспенсаріям приймати замовлення онлайн.

«У мене справді було таке відчуття, що я опинився в правильному місці й у правильний час, – каже Ліпсон, якому нині 34. – Це був перший день легалізації марихуани в Орегоні, перша година, а я стою в черзі, і в мене в голові загорається лампочка: замовлення канабісу онлайн. І я саме та людина, яка може це провернути, адже в мене значний досвід завдяки 10 рокам роботи в ресторанній сфері».

Він негайно зателефонував старшому брату Заку, який саме продавав свій стартап RepPro, онлайн-інструмент для фінансових радників, щоб порадитися, хороша це ідея чи то на нього так подіяли випари марихуани. «Він миттю сказав, що тут немає про що і думати – мені треба це зробити», – пригадує Росс Ліпсон.

До липня 2017-го брати в Бенді, Орегон, заснували Dutchie – ПЗ для онлайн-продажів, яке допомагає диспенсаріям виставити асортимент своїх товарів онлайн, щоб клієнти могли замовити квіти марихуани, їжу з канабісом і вейпи у кілька кліків та швидко забрати – опція доставки відсутня. По суті, така модель – це поєднання Shopify і Seamless, але для травички.

Першим диспенсарієм, який скористався ПЗ від Dutchie, став той самий, де в Ліпсона сталося осяяння, а протягом кількох місяців 50 орегонських диспенсаріїв підписалися на сервіс компанії.

Ми чітко налаштовані на те, щоб завжди займатися технологічною стороною питання, і не збираємося переключатися безпосередньо на рослину.

У захваті від того, що зʼявилася можливість вкласти гроші в індустрію канабісу без необхідності прямо інвестувати у все ще заборонений на федеральному рівні наркотик, інвестори не змусили на себе довго чекати. Венчурна фірма репера Snoop Dogg Casa Verde Capital очолила посівний раунд на $3 млн у 2018-му.

Два роки по тому також приєдналися Thrive Capital Джоша Кушнера, фонд зірки НБА Кевіна Дюранта і мільярдер та колишній гендиректор Starbucks Говард Шульц. У березні 2021-го Dutchie зібрала $200 млн у раунді інвестицій Серії С, який очолила фірма Tiger Global, що раніше підтримала Peloton, Roblox, Spotify і Juul. Ця інвестиція зробила Dutchie канабісовим єдинорогом з оцінкою вартості в $1,7 млрд.

Сім місяців по тому, в середині жовтня, Dutchie оголосила про новий раунд фінансування на $350 млн, який очолила фірма мільярдера Деніела Сундгайма D1 Capital Partners, за оцінки $3,8 млрд. Усі ці інвестиції в потенціал. На основі доступних даних Forbes припускає, що в 2020-му виторг Dutchie склав приблизно $5 млн, а у 2021-му – близько $45 млн. Ліпсон не коментує виторг своєї компанії.

Dutchie продає ПЗ для онлайн-продажів і ПЗ для оплати онлайн диспенсаріям, яке допомагає їм приймати замовлення онлайн, слідкувати за наявністю товару на складі й дотриманням закону про продаж марихуани, а також управляти операціями з касовим апаратом.

Dutchie продає своє програмне забезпечення на основі щомісячної підписки, яка коштує від $500 до $1000 для одного магазину. В США і Канаді наразі діють приблизно 9000 диспенсаріїв, а Dutchie заявляє, що близько 5000 із них використовують принаймні один продукт від Dutchie.

Та найбільше інвестори Dutchie розраховують на потенціал молодої індустрії канабісу. У 2020-му продажі марихуани в США досягли $17,5 млрд, але очікується, що до 2030-го ця цифра сягне $100 млрд. Отже, Dutchie стала способом інвестувати в індустрію без потреби інвестувати в канабісову компанію. Ліпсон запевняє, що Dutchie ніколи не буде вирощувати, продавати чи поширювати марихуану.

«Ми завжди, завжди, завжди будемо компанією програмного забезпечення, – твердить він. – Ми чітко налаштовані на те, щоб завжди займатися технологічним боком питання і не збираємося переключатися безпосередньо на рослину».

Це дуже суттєва відмінність, адже багато інвестиційних фондів керуються правилами, які забороняють підтримувати компанії, що порушують закон або не відповідають статті про моральність.

Ці два брати допомагають продавцям канабісу легко запускати онлайн-магазини. Як вони виростили свій стартап до оцінки в $3,8 млрд /Фото 1

Високий попит: Dutchie допомагає диспенсаріям приймати замовлення й слідкувати за наявністю товару, але не виконує замовлення і не торкається рослини. Фото DUTCHIE

Горав Ахуджа, партнер в інвестиційній фірмі Thrive Capital, яка інвестувала в Dutchie, каже, що період розквіту далеко попереду. «Ми бачимо багато паралелей із пивом, вином та іншим алкоголем, річні загальні продажі якого складають $235 млрд, – каже Ахуджа, – але канабісова індустрія ще відносно молода. Що більшим стане доступ споживачів до канабісу і що більше грошових ресурсів будуть доступні для компаній, що повʼязані з марихуаною, то більше можливостей буде в Dutchie».

«Люди розуміють, наскільки велика ця нагода й наскільки більше Dutchie ще може зробити, – каже Каран Вадгера, керівний партнер в Casa Verde Capital, яка взяла участь у всіх інвестиційних раундах Dutchie. – Я б сказав, що стати одним із перших гравців на полі ПЗ для онлайн-продажів і обробки платежів – це неймовірно. Dutchie буде присутня на кожному новому ринку, а ще ж є ринки за межами країни і навіть континенту».

Є й ті, хто скептично налаштований із приводу потенціалу компанії. Приміром, Dutchie стверджує, що її платформа обробить $12 млрд канабісових транзакцій у США й Канаді цього року. Але термін «обробка» тут не зовсім коректний.

В 2021 році річні продажі канабісу в США і Канаді склали приблизно $29 млрд

дані аналітиків компанії Cowen

Dutchie і її ПЗ для оплати онлайн GreenBits і LeafLogix не є платіжними процесорами, і багато транзакцій, які проходять через платформу компанії, записують інші платіжні системи.

Крім того, більшість транзакцій в індустрії все ще проводять за допомогою готівки, адже Visa, MasterCard, Square та інші платіжні процесори відмовляються приймати канабісові транзакції, доки марихуану не легалізують на федеральному рівні.

Це означає, що диспенсарії можуть приймати готівку чи еквівалент готівки, як-то платежі АСН, або сумнівні безготівкові транзакції через спеціальний банкомат.

Минулого року, за даними аналітиків у Cowen, річні продажі канабісу в США і Канаді склали приблизно $29 млрд. Тобто Dutchie стверджує, що в неї буде 41% північноамериканського ринку. Але розмови з канабісовими інвесторами, аналітиками й операторами дають змогу припускати, що Dutchie аж надто оптимістична в своїх прогнозах. «Я бачу такі цифри й одразу закочую очі», – каже давній інвестор в індустрію канабісу, який попросив зберегти його анонімність.

Більшість інвесторів Dutchie, серед яких мільярдери Говард Шульц і Ден Сундгайм, а також Джош Кушнер та партнери в Tiger Global, відмовилися від інтервʼю й не відповіли на запитання електронною поштою. Ліпсон захищає свої прогнози й стверджує, що вони правильні. «Ми абсолютно впевнені в точності своїх розрахунків, на 100%», – каже Ліпсон.

Наразі не так вже й важливо, чи точні розрахунки у Dutchie. Компанія змогла максимально використати суттєві вливання і продати своє ПЗ диспенсаріям дешевше, ніж конкуренти, адже, за словами Ліпсона, їх нині більше хвилює зростання, ніж прибутковість. (Dutchie не є прибутковою, і немає прогнозів щодо того, коли це зміниться.)

А тим часом легалізація на федеральному рівні залишається під великим питанням за адміністрації Байдена, а банківську реформу для канабісу вирізали із законопроєкту про витрати на оборону, за який минулого року мав проголосувати Конгрес.

Коли Штати нарешті знімуть федеральну заборону на травичку, а такі гіганти онлайн-торгівлі, як Shopify, і компанії обробки платежів, як-то Visa або Square, увійдуть у гру, компанії на зразок Dutchie стануть вразливими.

Але, як завжди, оптиміст Ліпсон відкидає можливість того, що Dutchie можуть задушити мейнстримні гравці, які вийдуть на поле після легалізації. «Ми не вважаємо це загрозою, – запевняє він. – Для нас це можливість. Це не ситуація, коли переможець забирає весь ринок, адже тут місця вистачить для всіх».

 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд