Cтартап Blocksport залучив $6 млн, продаючи токени. Чи повернулася епоха ICO – ризикованих криптоінвестицій, які вже одного разу розчарували інвесторів?
Категорія
Інновації
Дата

Cтартап Blocksport залучив $6 млн, продаючи токени. Чи повернулася епоха ICO – ризикованих криптоінвестицій, які вже одного разу розчарували інвесторів?

Українсько-швейцарський стартап Blocksport отримав $6 млн у ході ICO – первинної пропозиції монет. За ці гроші компанія, що розробляє мобільні додатки для спортивних команд та кіберспортсменів, хоче створити платформу для торгівлі NFT та розширити штат. Декілька років тому ринок обпікся на шахрайських схемах з ICO. Чи повернувся тренд? 

Велика війна пришвидшила вихід жінок на лідерські ролі. Вже 15 травня на форумі «Вільна» Forbes пропонує подивитися на це явище крізь нову, чітку оптику. Спікерки та спікери з Superhumans, Google, ENKO, McDonald’s, G. Bar та інших. Купуйте квитки за посиланням.

Як Blocksport вирішив оцифрувати спорт

Blocksport у 2019 році заснували українець Володимир Люлька та німець Семих Качан. Люлька – співзасновник компанії Intellica, яка працює з великими даними та блокчейном. Качан заснував швейцарським хабом Trust Square, де зустрічаються криптоінвестори та стартапи.

У Blocksport фаундери обʼєднали два захоплення: спорт і крипту. Компанія створює мобільні додатки для спортивних клубів та кіберспортсменів, а також допомагає їм запускати власну цифрову валюту – фан-токени. Наступний крок – розвиток платформи для торгівлі NFT.

Як на цьому заробити? Користувачі отримуватимуть 90% прибутку, а 10% комісії віддаватимуть Blocksport, розповідав Люлька виданню Kyiv Post. Клубам, які хочуть мати власні додатки, продають місячну підписку за €400–1500. У портфоліо Blocksport 40 клубів – серед них харківська футбольна команда «Металіст 1925», сербська Red Star Rugby, італійська Molfetta Calcio, іспанська CF Talavera та кіберспортивні клуби Virtus.pro, Veteranos та Lese Esports.

Blocksport Люлька та Качан зареєстрували у кантоні Цуг – швейцарській «криптодолині». «Це Мекка для блокчейн-проєктів», – каже Люлька. Серед інших лояльних юрисдикцій для криптопроєктів та ICO він назвав Естонію, Мальту, Сингапур. У Blocksport також є R&D у Києві, Вінниці та Дніпрі – там працюють 10 із 30 спеціалістів.

Традиційні інвестиції vs продаж токенів

На рахунку Blocksport – $900 000 венчурних інвестицій та $6,4 млн, які компанія підняла у ході двох раундів ІСО. Як відбувався фандрейзинг?

Влітку цього року Blocksport випустив власний токен BSPT на блокчейні Ethereum, найпопулярнішої для ІСО. Створити власний токен нескладно – «це може зробити навіть студент». Найважче складати white paper – документ, який пояснює, хто і навіщо випускає токен та яка його цінність. 

Усього Blocksport випустив 1 млрд BSPT токенів: інвестори вже викупили $400 000 у посівному раунді у вересні та $6 млн у приватному раунді в грудні. До нього долучилося 25 інвесторів, зокрема китайський фонд FBG Capital, арабський NewTribe VC, австралійський LVT Capital та нідерландський DCI Capital. Середній чек учасника склав $220 000–300 000.

Цього місяця на Blocksport чекає перший публічний раунд на $500 000. Токени, які залишаться після нього, підуть у резерв: на маркетинг та лістинг токена на криптобіржах, розповідає Люлька.

Чому вирішили залучати інвестиції через ІСО? Це швидко та просто. «На ранніх стадіях потрібно місяць переконувати інвестора дати компанії $100 000», – каже Люлька. Ті, хто інвестують на крипторинку, більш ризиковані, думають швидше і одразу відрізняють хороше від поганого».

Більше хайпу, менше ризику

На запитання Forbes про ринок ICO інвестор та засновник стартапу Unicorn.Nest Денис Довгополий відповів коротко: «Цей ринок помер». 

Статистика свідчить якщо не про смерть, то про явний спад. Пік ICO припав на 2018 рік, тоді проєкти зібрали $11,4 млрд. Вже в 2019-му – обвал до $3,3 млрд. За наступні два роки найпопулярніші ICO майданчики поки що не мають повної статистики. Але якщо в грудні 2019-го компанії провели 30 ІСО, то через рік таких було всього два, каже дослідження ICObench.

Падіння спровокувала втрата довіри. Згідно з дослідженням Ernst & Young, на шахрайських ICO інвестори втратили понад $400 млн у 2018 році. На відміну від традиційних біржових розміщень, продаж токенів не контролює регулятор на кшталт SEC. Як тоді відрізнити легітимний проєкт від обману? Дослідження Frontiers in Artificial Intelligence каже, що вірогідність шахрайства зростає, якщо частка токенів, яку пропонують інвесторам, нижча 10%.

Ринок ICO почав оживати з весни 2021-го, вважає Володимир Панченко, засновник біржі для торгівлі віртуальними предметами DMarket. Ставлення змінилося, бо на ринку ІСО з’явилася регуляція, багато грошей та хайпу – венчурні фонди на зразок Andreessen Horowitz та Galaxy Digital не можуть це ігнорувати, каже Панченко. 

Він наочно знає, що це за інструмент. У 2017-му Панченко заплатив близько $600 000 для юридичного супроводу свого ІСО і продав токенів на $26 млн. Якщо юристи допоможуть оформити все правильно, то у венчурних фондів, які потім зайдуть у проєкт, не буде ніяких питань, – каже засновник DMarket. 

Головне – не мати проблем із SEC. Перед продажем токена юрист має зробити його аудит та прописати всі характеристики у white paper. Якщо зробити це неправильно, то податкові служби можуть прирівняти utility-токен до securitу-токена. Останній прирівнють до акції компанії – він обіцяє інвесторам вигоду й передбачає виплату дивідендів.

Ризик, на який ідуть ICO-інвестори, часто відповідає винагороді: згідно з дослідженням Boston College, у середньому інвестор отримує прибуток у розмірі 179% від ціни ICO до ринкової ціни у перший день торгів. У ІРО цей показник нижчий – близько 36%, згідно з даними Renaissance Capital.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні