У столиці Лісабоні пройшов Web Summit 2023 — одна з найбільших IT-конференцій світу. Цьогоріч її відвідали 2608 стартапів та 70 236 учасників зі 153 країн. Це своєрідне «дзеркало» трендів, що показує, куди буде рухатися світ найближчим часом. Своїми враженнями про Web Summit 2023 діляться CCO компанії Ringostat Костянтин Червяков, який був у складі української делегації, та контент-маркетологиня Ringostat Ольга Феоктістова
Web Summit зсередини: як по ньому можна судити про тренди майбутнього
Для українців Web Summit, в першу чергу — ідеальне місце, щоб довести: попри війну, Україна є технологічною державою з інноваційними рішеннями та перспективами. Не дарма участь нашої країни забезпечили Міністерство цифрової трансформації України, Посольство України в республіки Португалія, Програма USAID «Конкурентоспроможна економіка України». Також це можливість привернути увагу іноземних інвесторів, аби підтримати нашу економіку — цього року їх було 906.
У Національному павільйоні України було представлено 25 вітчизняних компаній. Проте орієнтувалися вони не тільки на іноземну аудиторію. Вже другий рік поспіль в рамках Web Summit стихійно проходить мініаналог українського IForum. Через війну в Україні мало конференцій, а тут можуть зустрітися не тільки ті, хто іммігрував в Європу, але й жінки чи спеціалісти-чоловіки, заброньовані у відрядження.
Кілька спостережень про аудиторію конференції загалом.
- Найбільша категорія відвідувачів — це software- та hardware-cтартапи, які приїжджають цілими командами, іноді по 10-15 людей.
- Чимало гостей конференції не мають прямого відношення до IT, але воно їм цікаво з якоїсь причини. Тут можна зустріти людину «з глибокого офлайну» з годинником Rolex, яка шукає, куди б інвестувати. Чи студента, якому потрібна перша робота.
- Інвестори шукають стартапи, а стартапи інвесторів. Але, за моїм враженням, попит на інвестиції значно більший. Також чимало компаній шукають технічних партнерів.
- Приблизно половина відвідувачів не мають чітких бізнес-цілей, а приїжджають заради тусовки, натхнення та відпочинку. Деякі компанії використовують конференцію як чотириденний корпоратив.
При чому нетворкінг не обмежувався стінами Web Summit. Це щось типу «IT fashion week», коли ціле місто потрапляє в полон. Можна знайти партнера чи клієнта прямо в поїзді метро, бо половина вагона — учасники саміту. Або в будь-якому ресторані чи кафе в будь-який час обов’язково зустрінеш когось з конференції.
Окрім офіційних подій від Web Summit, кожного вечора о 20:00 починається Night Summit — party для всіх з великими фудкортами в різних локаціях Лісабона. Також є сотні неофіційних заходів, які організовують різні компанії та люди.
Кульмінація події — це PITCH, конкурс стартапів, що відбувається прямо на сцені. Правила конкурсу можна прочитати на сайті конференції. Стисло — учасники, які пройшли відбір, мають лише трьох хвилини, щоб «запітчити» свій бізнес перед групою інвесторів, глобальних партнерів та глядачів. А потім ще три хвилини відповідають на питання.
Аналізуючи, до яких сфер належать учасники та переможці PITCH, можна зробити висновки про тренди майбутнього. Адже інтерес журі та інвесторів конференції такого рівня — чіткий маркер того, яким ми побачимо світ вже завтра. Також про тренди можна судити за тим, про що частіше за все йшлося під час Web Summit.
Чотири технотренди Web Summit-2023
Головний тренд — це AI
Зі 105 компаній, що взяли участь у PITCH, до категорії «ШІ та машинне навчання» належить більшість — 19 компаній. Окрім цього, ще 18 стартапів з інших категорій позиціюють себе як рішення на основі штучного інтелекту.
AI були присвячені численні виступи спікерів на щоденних панелях: від обговорення етичних питань до впливу на працевлаштування, маркетинг.
Вже зараз штучний інтелект впроваджують навіть у сферах традиційно далеких від «цифри», і цей тренд буде тільки посилюватися. Наприклад, компанія Agritech використовує автономних роботів та ШІ для забезпечення точного землеробства як послуги. А FreshSens зменшує втрати після збору врожаю та оптимізує ефективність ланцюжка постачання для швидкопсувних продуктів.
Саме до категорії «ШІ та машинне навчання» належить переможець PITCH — бразильська платформа Inspira. Вона розробила юридичного ШІ-помічника, що супроводжує повсякденні операції у юридичному секторі та автоматизує трудомісткі завдання.
Це добре відображає тенденцію використання ШІ — для роботи, яка зазвичай є складною та часовитратною.
Також цифрові помічники спрощують завдання, що вимагають високої точності. Наприклад, представники корпорації аерокосмічної промисловості Airbus провели майстер-клас, де розповіли, як ШІ робить внесок в інтелектуальну автоматизацію в аерокосмічній галузі, прогнозуючи реакцію людей під час польотів та спрощуючи посадку.
Серед української делегації також були представлені рішення на основі AI. Так, ми познайомили відвідувачів Web Summit з першою в Україні бізнес-телефонією зі штучним інтелектом.
ШІ-сферу часто звинувачують в тому, що вона на межі етичності, становить загрозу особистій інформації та авторським правам. Але помітний тренд на зворотне — ШІ будуть використовувати для того, щоб захищати приватність та дані.
Організатори Web Summit ще до події проаналізували, якими стартапами частіше цікавляться інвестори, у додатку заходу. Одним з фаворитів став Brighter AI, що створює програмне забезпечення для анонімізації зображень. А серед кандидатів PITCH був стартап Cyberfame для протистояння кібератакам та захисту даних.
Фокус на кліматичних проблемах та чистих технологіях
Цей тренд залишається незмінним останні роки, і йому було присвячено чимало доповідей на Web Summit. Очікуємо, що до розв’язання кліматичних проблем тепер будуть долучати ШІ. Цьому був присвячений виступ Мелані Накагава, Chief Strategy Office Microsoft. За її думкою, ШІ зможе прискорити розробку рішень, необхідних для досягнення з нульового рівня викиду парникових газів. Як він вже прискорив розробку вакцин під час пандемії.
Також серед учасників PITCH був стартап ReLearn, чий слоган «Ми перетворюємо ваші відходи на ресурс за допомогою штучного інтелекту». Рішення дозволяє відстежувати відходи компанії за допомогою AI та гейміфікації, щоб залучити громаду.
Потужні тренди: інновації для перероблення відходів, повторного використання сировини та розумний підхід до пакування. Показовий приклад — компанія AgroGrIN Tech, що допомагає переробляти залишків від фруктів та овочів на нові інгредієнти для нутрицевтиків та харчових продуктів.
Україна також робить свій вклад в те, щоб планета ставала чистішою. Український стартап S.LAB увійшов в найкращі 10 компаній, що брали участь в напівфіналі PITCH. Його спеціалізація — виробництво екологічного пакування в промислових масштабах. Стартап винайшов природну заміну пластику.
Винахід складається з грибів та конопель та може використовуватися також для створення меблів та посуду. Серед учасників конкурсу було ще два стартапи схожої тематики — що наочно підтверджує її актуальність.
Екологічні рішення очікувано привернули увагу інвесторів. Згідно з даними додатку Web Summit, в 10 найцікавіших стартапів увійшло два, присвячених цій проблемі:
- 1s1 Energy — системи електролізу води для виробництва екологічно чистого водню.
- Magnotherm — стартап, який розробляє системи охолодження без використання шкідливих для клімату холодагентів.
Інновації для підтримки та покращення здоров’я
Був помітний чималий інтерес до цієї теми. Їй були присвячені окремі доповіді. Наприклад, про медичні технології, що впливають на догляд за пацієнтами та їх добробут. Або про питання здоров’я та способу життя у майбутньому.
Зі 105 стартапів, які були відібрані до конкурсу, категорія «Healthtech & wellness» посіла третє місце за популярністю.
Серед таких компаній опинилася й українська — стартап EQ.app. Додаток призначений для формування у користувача стійкої навички: управління власними емоціями та емоціями інших людей. Користувач проходить тест, і застосунок створює програму розвитку емоційного інтелекту спеціально для нього.
Кастомізація, автоматизація та можливість дистанційної допомоги — це основні тренди, які простежуються в даній сфері. Ось кілька прикладів цього серед учасників конкурсу:
- Actif сприяє здоровому процесу старіння за допомогою індивідуальних планів тренувань та автоматично згенерованого відеоконтенту.
- inSignals Neurotech підвищує ефективності терапевтичних втручань при нервово-мʼязових розладах шляхом точного вимірювання моторних симптомів.
- PRIMS точно оцінює тяжкості хвороби Паркінсона за допомогою камер, опитувань та машинного навчання.
Ще один тренд — це використання ШІ, без якого вже зараз не обходиться жодна ніша. Так AI/ML-платформа Parrots Inc. спрощує отримання теледопомоги для людей з неврологічними розладами та їхніх опікунів. Стартап CliniDo використовує штучний інтелект для зʼєднання пацієнтів з відповідними медичними установами на основі симптомів. А HealthHelper розвантажує лікарів «первинної ланки», автоматизуючи адміністративні завдання, управління панеллю пацієнта та залучення пацієнтів.
SaaS’и стають більш різноманітними
Окрема категорія учасників саміту та конкурсу — це SaaS. Вона була другою за популярністю серед компаній, відібраних для PITCH, і налічувала 18 компаній. Подібні стартапи настільки різноманітні, що я помітив одразу декілька трендів. Не будемо окремо згадувати ШІ, бо його влив тут є очевидним.
- Зростає тенденція до SaaS-рішень, які розроблені для задоволення конкретних потреб галузі. Наприклад, Covalo створює платформу даних для галузі споживчих товарів, Envoy є платформою рекомендацій для додатків із платним доступом, а hiPets є онлайн-системою бронювання послуг для домашніх тварин з маркетплейсом. Серед учасників конкурсу були SaaS’и для лакофарбової промисловості та виробників металоконструкцій, гуртової торгівлі харчовими продуктами.
- Також популярні SaaS, що розроблені для спрощення складних завдань і основані на no-code технологіях. Наприклад, LoftOS є рішенням без коду для складних вебдодатків, а imgproxy оптимізує зображення, пришвидшуючи роботу сайтів та додатків.
- SaaS-рішення використовуються для вирішення широкого спектра бізнес-викликів — від підвищення продуктивності співробітників до зниження витрат. Наприклад, Ambr запобігає професійному вигорянню, Panorama знижує навантаження на керівництво компанії, а Trace допомагає бізнесу приймати кращі рішення.
У перелік SaaS з конкурсу PITCH також увійшла українська компанія — Uspacy. Це єдиний цифровий робочий простір для організації щоденних процесів компаній: комунікації, співпраці та CRM.
Такий бум SaaS неважко пояснити — на таку зручну модель співпраці є сталий попит. Налаштування та підтримка знаходяться на відповідальності розробника, а користувачу достатньо тільки вчасно платити. До того ж SaaS’и постійно оновлюються, долучаючи сучасні технології — наприклад, ШІ. Тобто клієнтам не треба докладати зусіль, щоб завжди мати під рукою інноваційний продукт.
На останок - ще одна тенденція — цифровізацію освіти. Адже у всьому світі понад 244 млн дітей не ходять до школи. Цій проблемі та її розв’язанню було присвячено окрему доповідь на конференції.
А у фінал конкурсу PITCH увійшов застосунок Kinderpedia для дитячих садків та шкіл, що дозволяє вчителям та вихователям економити шість-дев’ять годин на тиждень.
Рішення, представлені на Web Summit, дозволяють студентам знаходити своїх ідеальних викладачів та вивчати мови за допомогою ШІ. Можна використовувати аналог LinkedIn для освіти та за допомогою ігор навчати дітей із нетиповим нейророзвитком.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.