Космічний корабель SpaceX Dragon. /Shutterstock
Категорія
Інновації
Дата

Як космічні перегони мільярдерів відкривають новий простір для венчурного капіталу

Космічний корабель SpaceX Dragon. Фото Shutterstock

Успішні космічні польоти компаній Virgin Galactic Річарда Бренсона і Blue Origin Джеффа Безоса багатьом здаються радше показовими виступами на публіку, ніж демонстрацією наукового прогресу. Але для венчурного капіталу це означає щось інше.

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

Для багатьох інвесторів і підприємців ці віхи в історії людства стали знаком того, що комерціалізація космосу, яку розпочав SpaceX Ілона Маска, не лише можлива, а може бути ширшою і ближчою, ніж вважали. І вони хочуть скористатися такою нагодою.

Ці приватні космічні компанії, кожна з яких була створена приблизно 20 років тому, мають амбітні цілі: організувати регулярні туристичні польоти у космос або створювати заводи у космосі. Та незважаючи на ці амбіції – або успішність їхнього втілення, – те, чого вони вже досягли, докорінно змінило роль приватної компанії в індустрії космосу.

«Я часто нагадую людям про те, що ці хлопці гарують як прокляті, але ідея у них крута, – каже Білл Най, гендиректор The Planetary Society, Forbes. – Ілон Маск багато років тому сказав, що коли запуски ракет зробити достатньо регулярними, запустивши ракети Falcon 9, і зробити все достатньо надійним, то космічні польоти не будуть відрізнятися від комерційних авіаперельотів».

Все починається із запуску

Досвідчені космічні компанії, такі як SpaceX і лос-анджелеська Rocket Lab, заснована у 2006-му, найбільше вдосконалили запуски ракет, які є криптонітом індустрії. Знизивши ціну на запуск, вони дали змогу зробити процес частішим і цим запалили іскру у підприємцях. Ці компанії надихнули інших спробувати розвʼязати різні проблеми космічної галузі.

Так, наприклад, Relativity Space із Лонг-Біч розглядає можливість друкувати ракети на 3D-принтері, а сіетлівська STOKE Space Technologies хоче будувати ракети багаторазового використання з машин Маска, які піддаються частковій переробці.

Майже повністю прибравши головний барʼєр для входу в індустрію, запускові компанії створили інфраструктуру, на яку можуть спиратися інші підприємці. Так само як розвиток компʼютерів і широкомасштабне виробництво мереж з оптичного волокна стали поштовхом для бульбашки доткомів у 90-х, венчурні капіталісти передбачають, що те саме очікує і космічну економіку.

Дані зі Space Capital показують, що інвестори вклали у індустрію майже $15 млрд в першій половині 2021-го через лише 230 угод, а загальна сума інвестицій з 2013-го складає $37 млрд. Ринок також побачив можливості для виходу – переважно через SPAC-компанії, – що лише додало хмизу у вогонь.

«Це ренесанс космічної екосистеми, – каже Енді Лапса, співзасновник STOKE. – Розвиток космічної індустрії став комерційним сектором. Ніколи ще комерційний сектор не був таким багатообіцяючим, як сьогодні».

Деліан Аспараугов, директор у Founders Fund, згоден із цим. Він також додає, що тепер, коли дана індустрія має фундамент, інші індустрії можуть цим скористатися.

«Зрештою, жодна індустрія не досягає успіху, якщо не заробляє гроші за своїми межами, так? – каже Аспараугов Forbes. – Те саме і з космосом. Космічні компанії не можуть свої продукти продавати лише іншим космічним компаніям. Нині ми бачимо розквіт космосу 2.0. Які є альтернативні способи монетизувати космос?»

Нові можливості

До того як стати інвестором, Аспараугов сам був засновником, намагаючись опинитися у витоків майбутньої економіки. Він каже, що його стартапу Varda у Сан-Франциско не існувало б, якби у нього не було можливості стояти на «плечах гігантів» – це він про Blue Origin і SpaceX.

Компанія Varda, яка у липні у раунді Серії А отримала $42 млн, збирається зайнятися тим, що особливо цікавить венчурних капіталістів, – космічним виробництвом. Varda планує запропонувати компаніям «мікрогравітацію як послугу», щоб вдосконалити виробничі результати за рахунок контролю над однією із чотирьох сил природи.

За таких контрольованих умов краще виготовляти сировину для напівпровідників, оптичних волокон і фармацевтичних препаратів. Це, каже Аспараугов, Міжнародна космічна станція перевіряла для блага космонавтів на борту.

«Індустрія космічних запусків і індустрія космічних систем виросли настільки, що ми можемо надбудувати рівень абстракції над цими товарними послугами, які ми будемо купувати у великій кількості, – розповідає співзасновник і гендиректор Varda Вілл Бруї в коментарі Forbes. – Varda ставить на те, що виробництво стане наступною рушійною силою доходів індустрії до того, як космічний туризм стане реальністю».

Бруї жартує, що хоч їхні клієнти не стоять до них в черзі довжиною у квартал, компанія на шляху до пробного запуску у 2023-му – лише за три роки після заснування компанії у листопаді 2020-го.

Від виробництва в космосі в захваті не лише венчурні фірми, які цікавляться складними технологіями або наукою, хоча такі гравці, як Lux Capital, справді інвестують. Венчурні фірми загальної спеціалізації, серед яких Khosla Ventures і General Catalyst, також розуміють перспективи цієї сфери.

Крім того, венчурний капітал пильно спостерігає за індустрією супутників, яка займає друге місце за кількістю грошей від венчурних капіталістів, свідчать дані Space Capital. Так лише у другому кварталі 2021-го в супутники вклали $1,9 млрд.

Getty Images

Ракета Falcon Heavy виробництва SpaceX на майданчику 39A Космічного центру імені Кеннеді у Флориді 6-го грудня 2020-го під час запуску. Ця ракета, винахід SpaceX, що прагне стати найпотужнішою у світі і здатною одного дня доправити людей на Місяць або Марс. Фото Getty Images

Прогрес у створенні менших, дешевших супутників, які можна недорого запустити у космос, відкрив потік нових можливостей у використанні їх наявними компаніями або у тому, які послуги ці винаходи можуть надавати. Аспараугов уявляє цілу майбутню економіку навколо самих лише супутників, від заправних станцій і ремонту роботів до послуг супутникових таксі.

SpaceX також все краще і швидше виробляє супутники, а такі компанії, як Rocket Lab і Loft Orbital (Сан-Франциско), пропонують стандартизовані платформи, які можуть стати прикладом бізнесової моделі «супутник як послуга». Таке збільшення кількості супутників дає Аспараугову змогу передбачити ще більше інновацій у цій індустрії у майбутньому.

«Найкращий аналог – це особисті автомобілі. Коли вони набули більшої популярності, інвестиції у автостради стали значно логічнішими», – каже Аспараугов. Венчурні капіталісти часто говорять про те, що ця індустрія настільки молода, що потенційно може бути матрьошкою можливостей – нова нагода виникає з попередньої. А основу цих можливостей заклали мільярдери.

Підготувати таланти

Космічні перегони мільярдерів не лише створили стартову платформу для стартапів, вони ще підготували таланти. Багато компаній, про які згадувалося у цій історії, за засновників мають колишніх інженерів Blue Origin або SpaceX.

Деякі, як Лапса, колишній головний інженер у Blue Origin, кажуть, що їхня робота у великих космічних компаніях допомогла їм знайти проблему, яка вимагала рішення і на якій можна заробити.

А от Бруї, колишньому оператору космічного судна у SpaceX, запуск Varda дав змогу поєднати свій досвід у стартапах із його пристрастю до космосу – хоч останнє було результатом «промивки мізків» у дитинстві.

Випускники космічних компаній мільярдерів шукають можливості взяти те, чого вони навчилися, і додати щось своє, щоб створити бізнесові можливості. Вони хочуть того ж, що вийшло у випускників, приміром, PayPal і Facebook, котрі створили такі успішні компанії, як Asana, яка надає послуги програмного забезпечення, або безпекова компанія Palantir – обидві вийшли на біржу після мільярдів доларів від венчурних капіталістів.

«Багато хто хоче заснувати власні компанії, – каже Джош Вулф, співзасновник і керівний партнер у Lux Capital, яка підтримує космічні стартапи. – Талантів буде хоч греблю гати – треба буде лише встигати їх помічати. Ці таланти, які будуть виходити зі SpaceX, зможуть наймати таких само, як вони, створювати команди. Все це реально можливо».

Інвестори не забувають і про обережність, адже багато сфер космічної індустрії – це більше балачки, ніж реальні плани, принаймні поки що. Це стосується видобування корисних копалин на астероїдах або Маскових колоній на Марсі. 

Та за шістдесят років після оригінальних космічних перегонів останнє змагання стало основою майбутньої хвилі інновацій, а мільярдери, які торують цей шлях, залучають сюди венчурних капіталістів і підприємців.

«Вся екосистема розвивається крок за кроком. Якщо ви заснете сьогодні і прокинетеся за 10–12 років, то вас вразять технологічний прогрес і багатство світу», – каже Вулф. 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні