17 травня 2019 року Вадим Роговський стояв на сцені павільйону LVMH у Парижі. Засновник найбільшої у світі luxury‑групи LVMH Бернар Арно, чий статок перевищує $103 млрд, вручив Роговському приз за інновації. Компанія одесита 3DLOOK навчилася знімати мірку з фото. Арно назвав це майбутнім модного ритейлу.
Роговський, 31, – серійний підприємець. У2014 році він продав за $400 000 стартап AdCenter, який спеціалізувався на рекламі в соцмережах. А за рік став доларовим мільйонером: фонд iTech Capital купив за $2 млн міноритарну частку в рекламному сервісі Clickky, яким Роговський володів разом з Олександром Борняковим. Половину суми спрямовано на розвиток бізнесу, іншу розділили партнери. «Мені дісталася більша частина того мільйона»,– згадує Роговський.
В травні 2016‑го у нього з’явився новий проєкт. Сьогодні 3DLOOK налічує 55 співробітників у чьотирьох офісах – Одесі, Києві, каліфорнійському Сан-Матео та Нью‑Йорку. Її розробки здатні перетворити будь‑який смартфон на аналог точного 3D‑сканера. Амбітно? Складність технології знижує ризики. «Не хотілося, щоб мене швидко скопіювали», – підкреслює Роговський. Цього навчила доля Clickky, чия технологія виявилася вразливою перед послідовниками.
За комп’ютерний зір і доповнену реальність Роговський взявся, подивившись на успіхи свого давнього знайомого Віктора Шабурова, який 2015 року продав свій стартап з обробки фото за $150 млн американському Snapchat.
3DLOOK неможливо ні повторити, ні перевершити, впевнений одесит. Їх технологія знімає мірки з точністю до міліметрів за двома фотографіями та вміє «ігнорувати» одяг, моделювати деформацію м’яких тканин. За 30 секунд із двох знімків виходить 65 параметрів: від обхвату талії до довжини рук.
Технологія Роговського дозволяє влаштувати віртуальне примірювання, агрегувати дані для розмірних сіток, швидко створити моделі для пошиття. У найближчі пів року команда обіцяє скоротити процедуру до одного знімка плюс зріст і вага. Усе інше передбачатиме система.
Від великої кількості перспектив спочатку розбігалися очі у самих стартаперів. «На перевірку гіпотез пішло приблизно півтора року»,– говорить Олександр Арапов, співзасновник і голова з продукту 3DLOOK. Спочатку зробили застосунок, у якому можна було приміряти костюм Бетмена або Супермена. Потім складали персоналізовані програми з фітнесу. Нарешті, запустили програму Starlook, яка знаходила знаменитостей, схожих за пропорціями на користувачів, і пропонувала обнови з їхнього гардеробу.
Із третьої спроби вдалося отримати не тільки кілька десятків тисяч установок, а й корисний зворотний зв’язок. Прийшли бренди, що торгують речами в інтернеті: у них багато повернень через те що покупці не можуть приміряти речі онлайн. 3DLOOK міг цю проблему розв’язати та ще й заробити, продаючи рішення бізнесу: віджети для сайтів, інтеграції з API і так далі.
На тестування гіпотез у Роговського пішло $150 000 з особистих заощаджень. Розваги не давали шансів монетизуватися. Інший спосіб заробити – продати компанію якомусь інтернет‑гігантові. «Для цього потрібні хоча б попередні домовленості з компаніями на кшталт Snapchat або Facebook,– розповідає Роговський.– У мене цього не було».
3DLOOK зробив ставку на сервіси для виробників і продавців одягу. За час розважальних експериментів стартап зібрав 100 000 унікальних знімків. Залишалося докрутити алгоритми. Почалося полювання на інженерів.
Як забрати таланти з насиджених місць у R&D‑центрі Samsung або аутсорсері Luxoft? «Пропонуємо цікаві завдання, щедрі опціони, можливість роботи над патентами і науковими публікаціями»,– пояснює Арапов. Найменше вірять у вестинг акцій: перед очима немає прикладів з України, де б це спрацювало.
Роговський упевнений, що присоромить скептиків. «Ця компанія коштуватиме сотні мільйонів доларів, – каже він без краплі сумніву. – Можемо вийти на IPO». «Вадим ніколи не журиться, він енерджайзер», – констатує Арапов.
Засновник 3DLOOK не втрачає голови від успіхів. Перемогам Роговського на стартап‑турнірі LVMH разом з іншими аплодувала супермодель Наталія Водянова. Утім, її радість була з домішками занепокоєння. Домовившись напередодні про ангельську інвестицію в межах $100 000 через свій фонд Supernova, Водянова побоювалася, що після тріумфу на виставці оцінку компанії доведеться підвищувати.
Роговський її приємно здивував. «Після нагородження Вадим прийшов на перемови і, вибачившись за 15‑хвилинне запізнення, підтвердив наші домовленості», – розповідає Водянова.
Інвестори вклали в 3DLOOK приблизно $4,2 млн. Окрім кількох ангелів і акселераторів, у них повірили українські інституціональні гравці – фонди ICU і U.Ventures (належить WNISEF).
Після перемоги на конкурсі 3DLOOK почав тісно працювати з групою LVMH. Навесні 2020 року підійшли до підписання реальних контрактів. «І це ще швидко: зазвичай у стартапів на запуск із LVMH йде до двох років»,– розводить руками Роговський. Їх прискорив кредит довіри до технології і близькість інвестора до керівництва – Водянова одружена з Антуаном Арно, старшим сином засновника LVMH і головою модного дому Berluti. Колаборацію 3DLOOK і Kenzo планували на червень 2020 року: з 3D-приміркою нової коллекції. Все відклали через коронакризу.
Але пандемія подарувала більше, ніж забрала. Хоча стабільний виторг 3DLOOK мала ще з осені 2019 року саме на карантині всім знадобилися безконтактні заміри. Пішли великі контракти: для клієнтів з оборотом від $20 млн інтеграція обійдеться від $50 000 до $200 000 за рік. Поки що найактивніше скуповують компанії по виробництву уніформи та спецодягу. А також ті, хто шиє на замовлення костюми, сорочки, весільні сукні.
У 2020‑му 3DLOOK планує вийти на виторг $1 млн. Будуть і зоряні контракти. «Закінчуємо перемови з однією публічною компанією, у якої майже 1000 магазинів одягу у США», – розповідає Роговський. Консультанти скануватимуть відвідувачів на вході і відразу пропонуватимуть їм актуальні розміри. Для ритейлу це порятунок: з початком епідемії примірочні в Америці розпорядилися закрити.
Тим часом Роговський заглибився в розробку корпоративної культури. В інтерв’ю він постійно покликається на книги – «Принципи» Рея Даліо, «Доставка щастя» Тоні Шея, «Лідер і плем’я» Дейва Логана. Список принципів 3DLOOK виглядає так: цікавість і відкритість, уміння співпрацювати, працьовитість, відповідальність і хороший настрій.
3DLOOK в травні отримав $1 млн від пулу колишніх інвесторів. Гроші дадуть змогу якнайшвидше збільшити прибутки: компанія набирає працівників у нью‑йоркський офіс.
А що конкуренти? У новому поколінні планшетів iPad Pro від Apple поряд зі звичними камерами з’явився лідар – датчик, який сканує навколишній простір і моделює його в 3D. «Ця технологія нам не загрожує, – холоднокровно пояснює Арапов. – Лідар не допоможе побачити тіло під одягом, все одно не обійтись без параметричної статистичної моделі тіла». Одесити впевнені, що інтерпретувати хмару точок навчилися краще за всіх.
Стратегічне завдання – зібрати 100 млн цифрових профілів. «Уявляєте, що можна зробити з цими даними? Їх можна використовувати усюди: від ритейлу до розваг, – натхненно розповідає Роговський. – Таке неможливо скопіювати». Нещодавно йому пропонували продати компанію за $10 млн. Він тільки усміхнувся.
Опубліковано у другому номері журналу Forbes (липень-серпень 2020)
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.