Категорія
Інновації
Дата

Українець навчився підбирати розмір одягу без примірочної. 3DLOOK може стати майбутнім модного ритейлу

4 хв читання

17 травня 2019 року Вадим Роговський стояв на сцені павільйону LVMH у Парижі. Засновник найбільшої у світі luxury‑групи LVMH Бернар Арно, чий статок перевищує $103 млрд, вручив Роговському приз за інновації. Компанія одесита 3DLOOK навчилася знімати мірку з фото. Арно назвав це майбутнім модного ритейлу.

Роговський, 31, – серійний підприємець. У2014 році він продав за $400 000 стартап AdCenter, який спеціалізувався на рекламі в соцмережах. А за рік став доларовим мільйонером: фонд iTech Capital купив за $2 млн міноритарну частку в рекламному сервісі Clickky, яким Роговський володів разом з Олександром Борняковим. Половину суми спрямовано на розвиток бізнесу, іншу розділили партнери. «Мені дісталася більша частина того мільйона»,– згадує Роговський.

В травні 2016‑го у нього з’явився новий проєкт. Сьогодні 3DLOOK налічує 55 співробітників у чьотирьох офісах – Одесі, Києві, каліфорнійському Сан-Матео та Нью‑Йорку. Її розробки здатні перетворити будь‑який смартфон на аналог точного 3D‑сканера. Амбітно? Складність технології знижує ризики. «Не хотілося, щоб мене швидко скопіювали», – підкреслює Роговський. Цього навчила доля Clickky, чия технологія виявилася вразливою перед послідовниками.

За комп’ютерний зір і доповнену реальність Роговський взявся, подивившись на успіхи свого давнього знайомого Віктора Шабурова, який 2015 року продав свій стартап з обробки фото за $150 млн американському Snapchat.

3DLOOK неможливо ні повторити, ні перевершити, впевнений одесит. Їх технологія знімає мірки з точністю до міліметрів за двома фотографіями та вміє «ігнорувати» одяг, моделювати деформацію м’яких тканин. За 30 секунд із двох знімків виходить 65 параметрів: від обхвату талії до довжини рук.

Технологія Роговського дозволяє влаштувати віртуальне примірювання, агрегувати дані для розмірних сіток, швидко створити моделі для пошиття. У найближчі пів року команда обіцяє скоротити процедуру до одного знімка плюс зріст і вага. Усе інше передбачатиме система.

Від великої кількості перспектив спочатку розбігалися очі у самих стартаперів. «На перевірку гіпотез пішло приблизно півтора року»,– говорить Олександр Арапов, співзасновник і голова з продукту 3DLOOK. Спочатку зробили застосунок, у якому можна було приміряти костюм Бетмена або Супермена. Потім складали персоналізовані програми з фітнесу. Нарешті, запустили програму Starlook, яка знаходила знаменитостей, схожих за пропорціями на користувачів, і пропонувала обнови з їхнього гардеробу.

Із третьої спроби вдалося отримати не тільки кілька десятків тисяч установок, а й корисний зворотний зв’язок. Прийшли бренди, що торгують речами в інтернеті: у них багато повернень через те що покупці не можуть приміряти речі онлайн. 3DLOOK міг цю проблему розв’язати та ще й заробити, продаючи рішення бізнесу: віджети для сайтів, інтеграції з API і так далі.

Інфографіка Леонід Лукашенко

Інфографіка Леонід Лукашенко

На тестування гіпотез у Роговського пішло $150 000 з особистих заощаджень. Розваги не давали шансів монетизуватися. Інший спосіб заробити – продати компанію якомусь інтернет‑гігантові. «Для цього потрібні хоча б попередні домовленості з компаніями на кшталт Snapchat або Facebook,– розповідає Роговський.– У мене цього не було».

3DLOOK зробив ставку на сервіси для виробників і продавців одягу. За час розважальних експериментів стартап зібрав 100 000 унікальних знімків. Залишалося докрутити алгоритми. Почалося полювання на інженерів.

Як забрати таланти з насиджених місць у R&D‑центрі Samsung або аутсорсері Luxoft? «Пропонуємо цікаві завдання, щедрі опціони, можливість роботи над патентами і науковими публікаціями»,– пояснює Арапов. Найменше вірять у вестинг акцій: перед очима немає прикладів з України, де б це спрацювало.

Роговський упевнений, що присоромить скептиків. «Ця компанія коштуватиме сотні мільйонів доларів, – каже він без краплі сумніву. – Можемо вийти на IPO». «Вадим ніколи не журиться, він енерджайзер», – констатує Арапов.

Засновник 3DLOOK не втрачає голови від успіхів. Перемогам Роговського на стартап‑турнірі LVMH разом з іншими аплодувала супермодель Наталія Водянова. Утім, її радість була з домішками занепокоєння. Домовившись напередодні про ангельську інвестицію в межах $100 000 через свій фонд Supernova, Водянова побоювалася, що після тріумфу на виставці оцінку компанії доведеться підвищувати.

з особистого архіву

Вадим Роговський Фото з особистого архіву

Роговський її приємно здивував. «Після нагородження Вадим прийшов на перемови і, вибачившись за 15‑хвилинне запізнення, підтвердив наші домовленості», – розповідає Водянова.

Інвестори вклали в 3DLOOK приблизно $4,2 млн. Окрім кількох ангелів і акселераторів, у них повірили українські інституціональні гравці – фонди ICU і U.Ventures (належить WNISEF).

Після перемоги на конкурсі 3DLOOK почав тісно працювати з групою LVMH. Навесні 2020 року підійшли до підписання реальних контрактів. «І це ще швидко: зазвичай у стартапів на запуск із LVMH йде до двох років»,– розводить руками Роговський. Їх прискорив кредит довіри до технології і близькість інвестора до керівництва – Водянова одружена з Антуаном Арно, старшим сином засновника LVMH і головою модного дому Berluti. Колаборацію 3DLOOK і Kenzo планували на червень 2020 року: з 3D-приміркою нової коллекції. Все відклали через коронакризу.

Але пандемія подарувала більше, ніж забрала. Хоча стабільний виторг 3DLOOK мала ще з осені 2019 року саме на карантині всім знадобилися безконтактні заміри. Пішли великі контракти: для клієнтів з оборотом від $20 млн інтеграція обійдеться від $50 000 до $200 000 за рік. Поки що найактивніше скуповують компанії по виробництву уніформи та спецодягу. А також ті, хто шиє на замовлення костюми, сорочки, весільні сукні.

У 2020‑му 3DLOOK планує вийти на виторг $1 млн. Будуть і зоряні контракти. «Закінчуємо перемови з однією публічною компанією, у якої майже 1000 магазинів одягу у США», – розповідає Роговський. Консультанти скануватимуть відвідувачів на вході і відразу пропонуватимуть їм актуальні розміри. Для ритейлу це порятунок: з початком епідемії примірочні в Америці розпорядилися закрити.

Тим часом Роговський заглибився в розробку корпоративної культури. В інтерв’ю він постійно покликається на книги – «Принципи» Рея Даліо, «Доставка щастя» Тоні Шея, «Лідер і плем’я» Дейва Логана. Список принципів 3DLOOK виглядає так: цікавість і відкритість, уміння співпрацювати, працьовитість, відповідальність і хороший настрій.

3DLOOK в травні отримав $1 млн від пулу колишніх інвесторів. Гроші дадуть змогу якнайшвидше збільшити прибутки: компанія набирає працівників у нью‑йоркський офіс.

А що конкуренти? У новому поколінні планшетів iPad Pro від Apple поряд зі звичними камерами з’явився лідар – датчик, який сканує навколишній простір і моделює його в 3D. «Ця технологія нам не загрожує, – холоднокровно пояснює Арапов. – Лідар не допоможе побачити тіло під одягом, все одно не обійтись без параметричної статистичної моделі тіла». Одесити впевнені, що інтерпретувати хмару точок навчилися краще за всіх.

Стратегічне завдання – зібрати 100 млн цифрових профілів. «Уявляєте, що можна зробити з цими даними? Їх можна використовувати усюди: від ритейлу до розваг, – натхненно розповідає Роговський. – Таке неможливо скопіювати». Нещодавно йому пропонували продати компанію за $10 млн. Він тільки усміхнувся. 

Опубліковано у другому номері журналу Forbes (липень-серпень 2020)

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд