Співзасновниці стартапу DressX Наталія Моденова та Дар’я Шаповалова /надано пресслужбою
Категорія
Інновації
Дата

Вдягни аватара. Засновану українками платформу цифрового одягу DressX оцінили більш як у $50 млн. Як фаундерки навчилися брати від хайпу все

Співзасновниці стартапу DressX Наталія Моденова та Дар’я Шаповалова Фото надано пресслужбою

Цифровий одяг від DressX «носить» мільйон користувачів на місяць, купити його можна у найвідоміших метавсесвітах. Як планує розвиватися стартап, коли всі вже говорять лише про штучний інтелект?

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

«Ми починали із шістьох дизайнерів і 30 речей, нині це понад 300 дизайнерів і більш ніж 4000 речей», – каже співзасновниця стартапу DressX Наталія Моденова. Разом із кофаундеркою Дар’єю Шаповаловою вони запустили свій маркетплейс цифрового одягу у серпні 2020-го. Тоді технологічний світ, який щойно пристосувався до локдаунів та пандемії, тільки готувався шаленіти за NFT та метавсесвітами. Проте головні тренди 2021-го швидко затьмарив новий хайп за генеративим штучним інтелектом.

Попри це, DressX не змінив курс і закріпився на найупізнаваніших майданчиках – Roblox, Decentraland, Avatar Store від Meta Марка Цукерберга. Бестселер на всіх платформах – цифровий світшот із лого компанії у різних кольорах, каже Моденова.

На початку 2023-го стартап підняв $15 млн від європейського Web3-фонду Greenfield, каліфорнійського Slow Ventures та низки інших інвесторів. Чим вирізняється ця угода й стратегія українок?

Скільки коштує та як прогресує DressX

Загалом на рахунку DressX $19,2 млн інвестицій. За підсумками останнього раунду компанію оцінили більш як у $50 млн, каже Шаповалова. Точну суму, як і більшість метрик, засновниця не озвучує, уточнюючи лише, що вона менш від $100 млн. «Але ми раді своїй оцінці, бо вона вища за середню», – каже Шаповалова.

Час для фандрейзингу справді не найсприятливіший. Венчурні капіталісти остаточно охололи до web3-проєктів – у першому кварталі 2023-го фінансування просіло на рекордних 82%, свідчить дослідження Crunchbase. Наразі це найнижча точка з моменту зародження індустрії, й грошовий потік дедалі уповільнюється.

«Це нова індустрія, тому вона відносно ризикова», – каже Богдан Свиридов, директор з венчурних інвестицій інвесткомпанії Horizon Capital. Її венчурний підрозділ u.ventures – серед нечисленних ранніх українських інвесторів DressX. Під час кризи вливання у ризиковані напрями зменшують у першу чергу, продовжує Свиридов. Виняток – проєкти, що демонструють результати.

Як у цю категорію потрапив DressX? Платформу для торгівлі цифровими футболками, сукнями й аксесуарами, які можна «приміряти» на фото чи у доповненій реальності, розробляє близько 40 людей. Головний офіс – у Лос-Анджелесі, команду з України евакуювали до Європи за два тижні до російського вторгнення. Та попри турбулентність 2022-го, стартапу вдалося укласти низку знакових партнерств і наростити продажі.

Одне з найбільших – із Meta, а точніше із запущеним улітку 2022-го магазином Avatar Store. У ньому можна придбати цифровий одяг для аватарів для Instagram, Facebook, Messenger та Oculus VR. Опція поки що доступна не у всіх країнах, найбільші регіони – США й Канада. Статистику продажів Meta не оприлюднювала.

«Це можливість на 2 млрд людей, у якийсь момент усі зірки складуться правильно», – оцінює потенційну аудиторію Шаповалова, додаючи, що до виконання плану продажів ще далеко. З 2020-го компанія реалізувала понад 1 млн цифрових предметів одягу. Щоправда, це і платні, і безкоштовні позиції, що роздаються під час промо-акцій. Ціновий діапазон – від $25 за набір прикрас чи футболку до $1500 за сукню від українського бренда TTSWTRS.

Вдягни аватара. Засновану українками платформу цифрового одягу DressX оцінили більш як у $50 млн. Як фаундерки навчилися брати від хайпу все /Фото 1
Вдягни аватара. Засновану українками платформу цифрового одягу DressX оцінили більш як у $50 млн. Як фаундерки навчилися брати від хайпу все /Фото 2
Вдягни аватара. Засновану українками платформу цифрового одягу DressX оцінили більш як у $50 млн. Як фаундерки навчилися брати від хайпу все /Фото 3
Вдягни аватара. Засновану українками платформу цифрового одягу DressX оцінили більш як у $50 млн. Як фаундерки навчилися брати від хайпу все /Фото 4
Вдягни аватара. Засновану українками платформу цифрового одягу DressX оцінили більш як у $50 млн. Як фаундерки навчилися брати від хайпу все /Фото 5
Вдягни аватара. Засновану українками платформу цифрового одягу DressX оцінили більш як у $50 млн. Як фаундерки навчилися брати від хайпу все /Фото 6
Вдягни аватара. Засновану українками платформу цифрового одягу DressX оцінили більш як у $50 млн. Як фаундерки навчилися брати від хайпу все /Фото 7
Попередній слайд
Наступний слайд

DressX має власний онлайн-магазин і додаток для смартфона, паралельно закріплюється у всіх сервісах, які претендують на звання метавсесвітів.

Окрім Meta стартап українок запустив продажі на ігровій платформі Roblox, у «всесвітах» аватарів Zepeto й Ready Player Me, на NFT-платформі Decentraland і готується стартувати на The Sandbox. Це найбільш «заселені» майданчики, підсумовує Моденова.

За підсумками 2022-го виторг DressX зріс уп’ятеро рік до року, стверджує Шаповалова, відмовляючись назвати точну суму. Цифровими речами стартапу на всіх майданчиках користується понад 1 млн людей на місяць. Майже 50% зі США, решта – з Європи. Чому цього поки що замало для успіху?

Які перспективи у цифрового одягу

Цифрова мода – екстремально молода індустрія, і основні її заробітки, вочевидь, у майбутньому. В 2021–2022 роках це був ринок на $119,5 млн, оцінюють аналітики дослідницької компанії Research Reports World. Проте через сім років галузь вартуватиме вже понад $67 млрд, ідеться у дослідженні. Інший прогноз значно скромніший – зростання до $4,8 млрд у 2031-му, свідчить дослідження американської Allied Market Research.

Дотепер засновниці DressX успішно лавірували між технологічними трендами – NFT та метавсесвітами. Проте пік хайпу для обох уже минув, констатують автори березневого дослідження Activate Consulting.

Цьогорічний Тиждень моди, який уже вдруге відбувся у децентралізованому метавсесвіті Decentraland, мав неоднозначні відгуки. У заході взяли участь 60 всесвітньо відомих брендів, проте відвідувачів – замало, описує враження оглядач The Verge Джей Пітерс.

Наскільки «заселені» відомі метавсесвіти

(натисніть «Читати більше»)

Roblox – платформа для створення ігор, популярна серед дітей. Виторг – $2,2 млрд за 2022 рік. Аудиторія – 214,1 млн активних користувачів на місяць на лютий 2023 року.

Horizon Worlds – метавсесвіт від Meta. Початкова мета засновника Марка Цукерберга – пів мільярда активних користувачів на місяць до кінця 2022-го. Станом на жовтень на місячне охоплення платформи було менше 200 000 юзерів, свідчить витік внутрішніх документів у WSJ.

Decentraland – web3-метавсесвіт із віртуальними земельними ділянками. Сервіс побудований на базі блокчейну Ethereum та має власний токен MANA. Його ринкова капіталізація на 25 квітня 2023 року – близько $1 млрд, за даними Coinmarketcap. Вирахувати середню аудиторію сервісу досить складно, вона непропорційно зростає під час подій на кшталт Тижня моди. У жовтні 2022-го сервіс DappRadar заявив, що Decentraland має близько 650 активних користувачів на день. Оцінка самої платформи – 8000 користувачів на день.

The Sandbox – ігрова платформа у форматі Play-To-Earn, де гравці можуть отримувати нагороди у криптоактивах. У жовтні 2022-го DappRadar нарахував у сервісу лише 500 активних користувачів на день. Співзасновник компанії Animoca Brands Corp., якій належить The Sandbox, натомість стверджував у інтерв’ю Bloomberg, що місячна аудиторія платформи – близько 200 000 користувачів.

Ready Player Me – естонський метавсесвіт та сервіс створення аватарів, які можна використовувати у різних відеоіграх та платформах. Стартап заявляє, що аватари в середньому створюють близько 500 000 користувачів на місяць.

Населеність метавсесвітів – не єдина пересторога. Напрям усе ще розвивається, але не так швидко, як хотілося б, каже CEO та співзасновник Elai.io Віталій Романченко. «Зараз інший хайп на генеративний штучний інтелект, в якому перебуваємо ми», – додає він. Продукт дворічного українського стартапу – цифрові відеоаватари, які генеруються з текстового опису. Із менш як $420 000 інвестицій Elai.io має 900 активних клієнтів та вийшов на точку беззбитковості.

Хвилю захоплення ШІ зловив і Марк Цукерберг. У березневому листі про звільнення 10 000 співробітників він незвично рідко згадував метавсесвіт Horizon Worlds, проте назвав штучний інтелект «найбільшою інвестицією Meta».

Бізнес DressX не зав’язаний на трендах, протестує Моденова з DressX. «Ми розвʼязуємо проблему користувача та ринку, й так вийшло, що те, що ми робимо, співпало із хайпом на метавсесвіти чи NFT», – каже вона. Про вихід стартапу на беззбитковість у найближчих пів року не йдеться. Натомість на залучені $15 млн засновниці готують до випуску одразу два нових продукти.

Перший – сервіс, що дозволить «носити» цифрові прикраси й аксесуари під час відеодзвінків. Другий – SaaS-платформа DressX AI для ритейлерів та брендів, яка допомагатиме швидко «приміряти» цифровий одяг на фото у режимі реального часу. Генеруватимуть «примірку» із відразу потрібним ракурсом та світлом машинні алгоритми.

Для чого це все? DressX – один із першопрохідців, якому треба закріпитися на ледве створеному ринку. «Наша мета все ще – продати мільярд цифрових речей», – каже Шаповалова.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні