«DressX – це ваш диджитал-гардероб», – описує ідею свого стартапу одна із засновниць Дарʼя Шаповалова, 34. Їхній з Наталією Моденовою, 32, маркетплейс цифрового одягу працює з серпня 2020-го. Трохи більше ніж за рік вони зібрали на платформі понад 1700 вбрань від півтори сотні дизайнерів та підняли $3,3 млн венчурних інвестицій. Підприємниці продають одяг, який існує лише на екранах.
Купуйте річну передплату на шість журналів Forbes Ukraine за ціною чотирьох номерів. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця передплата саме для вас.
Мета засновниць – продати мільярд цифрових речей. Звідки такий розгін? Авторки DressX уміють лавірувати в трендах. У хід іде все – від екологічного порядку денного до буму NFT та жіночого лідерства в IT.
Спочатку була мода
Відчувати моду Шаповалова з Моденовою вчаться все життя. Обидві виросли в Києві, в різний час закінчили Інститут журналістики КНУ імені Шевченка та стояли біля витоків популярного в 2010-х Тижня моди Mercedes-Benz Kiev Fashion Days. Івент організовував колишній чоловік Шаповалової – політконсультант і підприємець Казбек Бектурсунов. Перший спільний проєкт подруг – дизайнерський шоурум More Dash у Парижі, відкритий у 2014 році.
«У нас на другий рік уже був оборот близько €1 млн», – говорить Шаповалова. Але лайфстайл-бізнесу їм було мало. У 2017-му засновниці залишили More Dash на піклування команди і перебралися до Сан-Франциско. «Хочеться показати дівчатам по всьому світу, що можна зробити технологічну компанію без технологічної освіти», – пояснює Шаповалова.
Українки вирішили продавати не звичайний одяг, а цифровий. У Долині вони познайомилися з Юлією Краснієнко. До 2015 року вона була директоркою з маркетингу одеського стартапу Looksery. Цей додаток, що змінює обличчя на відео в реальному часі, за $150 млн купив Snap. Краснієнко спочатку допомагала Моденовій і Шаповаловій робити щось схоже – міняти принти або колір одягу, додавати ефекти в доповненій реальності. «Виглядало весело, але ще недостатньо модно, лакшері-світ цього не розумів», – каже Моденова. Нині Краснієнко очолює розробку в DressX.
Ідею відклали й відкрили два поп-ап-магазини в модному торговому центрі Beverly Center у Лос-Анджелесі. Купувати одяг у таких магазинах не обовʼязково – досить заплатити за вхід і фотографуватися в різних вбраннях скільки завгодно. У грудні 2019-го проєкт згорнули, щоб відновити експерименти з віртуальним одягом.
Досі підривні ініціативи в індустрії моди виходили від айтішників.
У 2011 році Джулі Вейнрайт запустила онлайн-майданчик для торгівлі уживаними люксовими речами The RealReal. Наприкінці 1990-х вона була CEO маркетплейсу товарів для домашніх тварин Pets.com, який збанкрутував через крах доткомів. Через сім років The RealReal залучила $300 млн на біржі і зараз коштує понад $1 млрд. А британський маркетплейс преміальних брендів Farfetch, створений португальським айтішником Жозе Невешем, до осені 2021-го наростив капіталізацію до $14 млрд.
Перша версія онлайн-магазина DressX запустилася влітку 2020 року. Щоб надіти обновку, потрібно відправити стартапу своє фото. За 24 години покупцеві повертають оброблений знімок з «одягненою» по його фігурі річчю. Рік по тому зʼявився додаток із доповненою реальністю. У ньому приміряти модні образи через камеру смартфону можна вже в режимі реального часу, а вподобані – придбати і отримати на фото. За даними засновниць, обидва майданчики відвідують до 70 000 користувачів на місяць, 45% – чоловіки.
В асортименті – фантастичні наряди у стилі балу Met Gala і звичайні футболки та світшоти. У топі продажів – колекція DISCOVERSE під власним лейблом DressX, футуристичний одяг німецького 3D-художника Алехандро Дельгадо й панами зі спецефектами.
Навіщо їх купувати? Щоб викласти в соцмережі незвичайне фото або цілий ролик. Цифрова мода мітить у покоління Z. Клієнти DressX поки що трохи доросліші – 25–35 років. Обмежуватися креаторами з Instagram або TikTok стартап не збирається. Інвесторам це припало до душі.
Оцифрований дизайн
У 2020-му дизайнер Олена Семененко збиралася показати на Українському тижні моди колекцію одягу з біорозкладних і перероблюваних тканин. Коли кордони закрилися, виробники не змогли постачати матеріал в Україну. «А шити зі звичайних тканин я відмовилася», – говорить вона. Семененко привезла в «Мистецький Арсенал» цифрову колекцію – дефіле моделей замінило 3D-шоу на великому екрані.
Сьогодні Семененко – одна зі 150 дизайнерів у каталозі DressX. Розкид цін на платформі чималий: від $21 за футболку із «Зоряною ніччю» Ван Гога до $1400 за сукню британського цифрового будинку моди Auroboros. Автору належить 20–30% від кожної покупки.
Чому не продавати роботи без посередника? У Семененко власний магазин цифрових речей не злетів. На DressX і популярній у СНД російській платформі Replicant продажі йдуть набагато краще, каже вона. Replicant запустила у травні 2020-го дизайнерка Регіна Турбіна. На майданчику – 37 дизайнерів і 250 речей у каталозі.
«Це не стільки платформи для заробітку, скільки спосіб розповісти про себе», – каже дизайнер Олексій Кучма. Із DressX він працює з жовтня 2020 року, продає дві-три речі на квартал. Час на Replicant вирішив не гаяти. Майбутнє цифрового одягу – за NFT, упевнений Кучма.
DressX залучає російськомовних дизайнерів, але закріпитися хоче у США, звідки приходить більшість покупців віртуального одягу. На другому місці за активністю на майданчику французи, за ними йдуть британці, росіяни та українці. 80% ангельських інвесторів – американці, або російськомовні експати, каже Шаповалова. Ні імен, ні суми ангельських вкладень засновниці не розкривають. Кілька ранніх інвесторів свого часу працювали у Snap, уточнює Моденова.
Два венчурні раунди на $3,3 млн DressX закрив у 2021 році. Стартап підтримали американські Alpha Edison, Artemis Fund, One Way Ventures, з українських – венчурна «дочка» Horizon Capital фонд U.Ventures.
Фінансові показники DressX не розкриває. «Виторг зростає на 20% на місяць», – лаконічно відповідає Шаповалова.
Мета стартапу – продати 1 млрд речей. Скромно: навіть якщо це буде найдешевший товар в асортименті, виторг досягне $21 млрд. Утім, мільярд клієнтів для цього не потрібен. «Базовий гардероб – це 40 речей, нам потрібно наповнити гардероби 25 млн користувачів», – говорить Шаповалова.
«DressX вже посідає провідні позиції на ринку цифрової моди, що швидко зростає», – упевнений венчурний директор Horizon Capital Богдан Свиридов. На горизонті сусідні території – ринки персоналізації персонажів компʼютерних ігор та NFT у сфері моди.
Одяг для метавсесвітів
Деякі речі DressX можна придбати у фешн-грі MOD4, але на ігровий ринок засновниці дивляться з обережністю. Ігри – це радше спосіб познайомитися з аудиторією, каже Шаповалова. Інша річ – власний NFT-маркетплейс.
Упродовж девʼяти місяців 2021 року обсяг торгів на найбільших світових NFT-майданчиках, за даними аналітичної платформи DappRadar, перевалив за $10,6 млрд. До буму невзаємозамінних токенів долучилися LVMH, Burberry, Dolce & Gabbana та інші модні бренди. У квітні один з найстаріших аукціонних домів Sothebyʼs продав NFT-роботу художника Pak за $16,8 млн, а за пів року оголосив про створення власного маркетплейсу Metaverse.
Пробною кулею для DressX стало партнерство з криптомайданчиком Crypto.com. На ньому стартап випустив віртуальну срібну футболку та колекцію одягу з принтом запуску ракети SpaceX Ілона Маска.
Ціни стартували від $250. Зараз деякі речі перепродують за $1000–1500, каже Моденова. На кожній транзакції з Crypto.com DressX заробляє 10% роялті.
На своїй платформі стартап хоче продавати NFT-одяг, який можна буде і колекціонувати, і носити на фото або відео в доповненій реальності. Інший бонус – турбота про довкілля. Цифрові сукні та футболки не вирушають на звалище. «Їх можна надіти один-два рази, а потім перепродати як NFT», – говорить Шаповалова.
І покупці, і дизайнери вже готові до цифрового шопінгу, каже засновник стартапу DMarket Володимир Панченко. Він побудував бізнес з оборотом понад $20 млн на торгівлі скінами – віртуальною зброєю, одягом і амуніцією для ігор. DressX залишилося зробити максимально зручну платформу для масових продажів. «Подіумну колекцію Louis Vuitton дизайнер показує один раз, але основні гроші не там, вони – в H&M», – проводить паралелі Панченко.
Мета DressX – стати постачальником одягу для всіх метавсесвітів, кажуть засновниці. З подачі Марка Цукерберга віртуальні простори стали одним із найгучніших трендів 2021 року. Одягти одну й ту саму цифрову річ на аватара в компʼютерній грі і фото в Instagram – питання часу і технологій.


Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.