«DressX – це ваш диджитал-гардероб», – описує ідею свого стартапу одна із засновниць Дарʼя Шаповалова, 34. Їхній з Наталією Моденовою, 32, маркетплейс цифрового одягу працює з серпня 2020-го. Трохи більше ніж за рік вони зібрали на платформі понад 1700 вбрань від півтори сотні дизайнерів та підняли $3,3 млн венчурних інвестицій. Підприємниці продають одяг, який існує лише на екранах.
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Мета засновниць – продати мільярд цифрових речей. Звідки такий розгін? Авторки DressX уміють лавірувати в трендах. У хід іде все – від екологічного порядку денного до буму NFT та жіночого лідерства в IT.
Спочатку була мода
Відчувати моду Шаповалова з Моденовою вчаться все життя. Обидві виросли в Києві, в різний час закінчили Інститут журналістики КНУ імені Шевченка та стояли біля витоків популярного в 2010-х Тижня моди Mercedes-Benz Kiev Fashion Days. Івент організовував колишній чоловік Шаповалової – політконсультант і підприємець Казбек Бектурсунов. Перший спільний проєкт подруг – дизайнерський шоурум More Dash у Парижі, відкритий у 2014 році.
«У нас на другий рік уже був оборот близько €1 млн», – говорить Шаповалова. Але лайфстайл-бізнесу їм було мало. У 2017-му засновниці залишили More Dash на піклування команди і перебралися до Сан-Франциско. «Хочеться показати дівчатам по всьому світу, що можна зробити технологічну компанію без технологічної освіти», – пояснює Шаповалова.
Українки вирішили продавати не звичайний одяг, а цифровий. У Долині вони познайомилися з Юлією Краснієнко. До 2015 року вона була директоркою з маркетингу одеського стартапу Looksery. Цей додаток, що змінює обличчя на відео в реальному часі, за $150 млн купив Snap. Краснієнко спочатку допомагала Моденовій і Шаповаловій робити щось схоже – міняти принти або колір одягу, додавати ефекти в доповненій реальності. «Виглядало весело, але ще недостатньо модно, лакшері-світ цього не розумів», – каже Моденова. Нині Краснієнко очолює розробку в DressX.
Ідею відклали й відкрили два поп-ап-магазини в модному торговому центрі Beverly Center у Лос-Анджелесі. Купувати одяг у таких магазинах не обовʼязково – досить заплатити за вхід і фотографуватися в різних вбраннях скільки завгодно. У грудні 2019-го проєкт згорнули, щоб відновити експерименти з віртуальним одягом.
Досі підривні ініціативи в індустрії моди виходили від айтішників.
У 2011 році Джулі Вейнрайт запустила онлайн-майданчик для торгівлі уживаними люксовими речами The RealReal. Наприкінці 1990-х вона була CEO маркетплейсу товарів для домашніх тварин Pets.com, який збанкрутував через крах доткомів. Через сім років The RealReal залучила $300 млн на біржі і зараз коштує понад $1 млрд. А британський маркетплейс преміальних брендів Farfetch, створений португальським айтішником Жозе Невешем, до осені 2021-го наростив капіталізацію до $14 млрд.
Перша версія онлайн-магазина DressX запустилася влітку 2020 року. Щоб надіти обновку, потрібно відправити стартапу своє фото. За 24 години покупцеві повертають оброблений знімок з «одягненою» по його фігурі річчю. Рік по тому зʼявився додаток із доповненою реальністю. У ньому приміряти модні образи через камеру смартфону можна вже в режимі реального часу, а вподобані – придбати і отримати на фото. За даними засновниць, обидва майданчики відвідують до 70 000 користувачів на місяць, 45% – чоловіки.
В асортименті – фантастичні наряди у стилі балу Met Gala і звичайні футболки та світшоти. У топі продажів – колекція DISCOVERSE під власним лейблом DressX, футуристичний одяг німецького 3D-художника Алехандро Дельгадо й панами зі спецефектами.
Навіщо їх купувати? Щоб викласти в соцмережі незвичайне фото або цілий ролик. Цифрова мода мітить у покоління Z. Клієнти DressX поки що трохи доросліші – 25–35 років. Обмежуватися креаторами з Instagram або TikTok стартап не збирається. Інвесторам це припало до душі.
Оцифрований дизайн
У 2020-му дизайнер Олена Семененко збиралася показати на Українському тижні моди колекцію одягу з біорозкладних і перероблюваних тканин. Коли кордони закрилися, виробники не змогли постачати матеріал в Україну. «А шити зі звичайних тканин я відмовилася», – говорить вона. Семененко привезла в «Мистецький Арсенал» цифрову колекцію – дефіле моделей замінило 3D-шоу на великому екрані.
Сьогодні Семененко – одна зі 150 дизайнерів у каталозі DressX. Розкид цін на платформі чималий: від $21 за футболку із «Зоряною ніччю» Ван Гога до $1400 за сукню британського цифрового будинку моди Auroboros. Автору належить 20–30% від кожної покупки.
Чому не продавати роботи без посередника? У Семененко власний магазин цифрових речей не злетів. На DressX і популярній у СНД російській платформі Replicant продажі йдуть набагато краще, каже вона. Replicant запустила у травні 2020-го дизайнерка Регіна Турбіна. На майданчику – 37 дизайнерів і 250 речей у каталозі.
«Це не стільки платформи для заробітку, скільки спосіб розповісти про себе», – каже дизайнер Олексій Кучма. Із DressX він працює з жовтня 2020 року, продає дві-три речі на квартал. Час на Replicant вирішив не гаяти. Майбутнє цифрового одягу – за NFT, упевнений Кучма.
DressX залучає російськомовних дизайнерів, але закріпитися хоче у США, звідки приходить більшість покупців віртуального одягу. На другому місці за активністю на майданчику французи, за ними йдуть британці, росіяни та українці. 80% ангельських інвесторів – американці, або російськомовні експати, каже Шаповалова. Ні імен, ні суми ангельських вкладень засновниці не розкривають. Кілька ранніх інвесторів свого часу працювали у Snap, уточнює Моденова.
Два венчурні раунди на $3,3 млн DressX закрив у 2021 році. Стартап підтримали американські Alpha Edison, Artemis Fund, One Way Ventures, з українських – венчурна «дочка» Horizon Capital фонд U.Ventures.
Фінансові показники DressX не розкриває. «Виторг зростає на 20% на місяць», – лаконічно відповідає Шаповалова.
Мета стартапу – продати 1 млрд речей. Скромно: навіть якщо це буде найдешевший товар в асортименті, виторг досягне $21 млрд. Утім, мільярд клієнтів для цього не потрібен. «Базовий гардероб – це 40 речей, нам потрібно наповнити гардероби 25 млн користувачів», – говорить Шаповалова.
«DressX вже посідає провідні позиції на ринку цифрової моди, що швидко зростає», – упевнений венчурний директор Horizon Capital Богдан Свиридов. На горизонті сусідні території – ринки персоналізації персонажів компʼютерних ігор та NFT у сфері моди.
Одяг для метавсесвітів
Деякі речі DressX можна придбати у фешн-грі MOD4, але на ігровий ринок засновниці дивляться з обережністю. Ігри – це радше спосіб познайомитися з аудиторією, каже Шаповалова. Інша річ – власний NFT-маркетплейс.
Упродовж девʼяти місяців 2021 року обсяг торгів на найбільших світових NFT-майданчиках, за даними аналітичної платформи DappRadar, перевалив за $10,6 млрд. До буму невзаємозамінних токенів долучилися LVMH, Burberry, Dolce & Gabbana та інші модні бренди. У квітні один з найстаріших аукціонних домів Sothebyʼs продав NFT-роботу художника Pak за $16,8 млн, а за пів року оголосив про створення власного маркетплейсу Metaverse.
Пробною кулею для DressX стало партнерство з криптомайданчиком Crypto.com. На ньому стартап випустив віртуальну срібну футболку та колекцію одягу з принтом запуску ракети SpaceX Ілона Маска.
Ціни стартували від $250. Зараз деякі речі перепродують за $1000–1500, каже Моденова. На кожній транзакції з Crypto.com DressX заробляє 10% роялті.
На своїй платформі стартап хоче продавати NFT-одяг, який можна буде і колекціонувати, і носити на фото або відео в доповненій реальності. Інший бонус – турбота про довкілля. Цифрові сукні та футболки не вирушають на звалище. «Їх можна надіти один-два рази, а потім перепродати як NFT», – говорить Шаповалова.
І покупці, і дизайнери вже готові до цифрового шопінгу, каже засновник стартапу DMarket Володимир Панченко. Він побудував бізнес з оборотом понад $20 млн на торгівлі скінами – віртуальною зброєю, одягом і амуніцією для ігор. DressX залишилося зробити максимально зручну платформу для масових продажів. «Подіумну колекцію Louis Vuitton дизайнер показує один раз, але основні гроші не там, вони – в H&M», – проводить паралелі Панченко.
Мета DressX – стати постачальником одягу для всіх метавсесвітів, кажуть засновниці. З подачі Марка Цукерберга віртуальні простори стали одним із найгучніших трендів 2021 року. Одягти одну й ту саму цифрову річ на аватара в компʼютерній грі і фото в Instagram – питання часу і технологій.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.