Українець Володимир Панченко продав свій стартап для торгівлі предметами з компʼютерних ігор компанії Mythical Games. Влітку 2022-го Панченко оцінював його щонайменше у $100 млн. Кому він продав маркетплейс, де щорічно продавалися віртуальні предмети з відеоігор на десятки мільйонів доларів
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
«Це була любов з першого погляду», – емоційно розповідає співзасновник DMarket Володимир Панченко про першу зустріч із CEO Mythical Games Джоном Лінденом у 2022-му. Кофаундери збиралися поспілкуватися 30 хвилин на геймерській конференції D.I.C.E. у Лас-Вегасі за лічені дні до початку великої війни. Натомість розмова затягнулася на години.
25 січня 2023-го Mythical Games – заснований колишніми розробниками Call of Duty, World of Warcraft ігровий блокчейн-стартап – оголосив про придбання DMarket. Для покупця це вже третє поглинання за останній рік. Попередні придбання – британські ігрова студія ShortRound Games та розробник технологій для метавсесвітів Polystream. Навіщо оціненому у $1,25 млрд Mythical Games український стартап?
Як та за скільки Mythical Games поглинув DMarket
DMarket – заснований у 2017-му NFT-майданчик для торгівлі предметами із комп’ютерних ігор. Разом зі співзасновницею Тамарою Слановою Панченко залучив у проєкт понад $33 млн інвестицій. Левову частку грошей – $26 млн – принесло ICO у 2017 році. Після найбільшого венчурного раунду – $7,2 млн від фонду Almaz Capital Олександра Галицького у 2020-му – DMarket коштував $27,2 млн. Як зробити екзит у розпал війни?
«Капіталізація DMarket – мінімум $100 млн», – казав Панченко в інтерв’ю Forbes у червні 2022-го. У рідному Києві тоді залишалася десята частина команди, решту евакуювали у Чорногорію. Втрати стартапу – близько $1,5 млн обігу через блокування користувачів із Білорусі та Росії у перші дні війни. Угода із Mythical Games, як виявилося, на момент того інтерв’ю вже була на столі.
Лінден запропонував придбати DMarket навесні 2022-го. «Це мій перший екзит, перший M&A, це був дуже цікавий танець», – каже Панченко. Паралельно він шукав нових інвестицій для свого проєкту, але заморозив перемовини із венчурними фондами і обрав ризиковану покерну стратегію all-in. Лінден як єдиний покупець міг диктувати свої умови.
DMarket продавався на злеті. Обіг платформи у 2021-му – $60 млн, з них 6%, або близько $3,6 млн – заробіток компанії. За підсумками 2022 року обіг зріс на 192% (2,9 раза), каже засновник.
За умовами поглинання Mythical Games отримує напрацювання й технології DMarket. Український офіс стартапу стане частиною підрозділу Mythical East зі штаб-квартирою у португальському Лісабоні, Панченко та Сланова увіллються до виконавчої команди Mythical.
Суму угоди сторони не розголошують. 2022-й – не найщасливіший рік для блокчейн-індустрії, особливо після осіннього краху криптобіржі FTX, який потягнув за собою американського криптоброкера Genesis та низку інших компаній.
DMarket і Mythical Games домовилися й офіційно підписали папери на початку серпня. Чи був дисконт до озвученої у червні оцінки у $100 млн? «Я залюбки відповів би на це питання, але я дійсно не можу, – обережно формулює Панченко. – Існують стандартні мультиплікатори, і в нас, мʼяко кажучи, із мультиплікаторами все добре».
Початок 2023-го – не найкращий час для продажу компанії через низькі оцінки, каже Ігор Перція, керівний партнер українського фонду Hypra, що спеціалізується на Web3 та блокчейн-проєктах. «Але якщо його закривали шість-сім місяців тому, це був класний win», – додає він.
«Я не вірю в $100 млн, про які говорить Панченко», – скептично зазначає Head of Growth продуктової IT-компанії SocialTech Олександр Мацюк. Він проводить паралелі із продажем українського фотостоку Depositphotos американському холдингу VistaPrint восени 2021-го. Засновник Дмитро Сергєєв заявляв, що стартап коштує щонайменше $200 млн, але реальна сума угоди виявилася значно скромнішою – $85 млн.
Наразі мультиплікатори для стартапів, зокрема і Web3, відкотилися до нормальних показників 2015–2019 років, продовжує Мацюк. Для стартапу на серії B, на яку міг претендувати Панченко – це 4–6х до виторгу. «Зважаючи на географію та стан ринку, я скоріше схиляюся до нижньої грані цього коридору, – каже Мацюк. – 4–4,5х до net revenue дасть оцінку $40–45 млн, що також вписується в суму, яку покупець міг би заплатити за DMarket».
На чому робить бізнес DMarket
DMarket – біржа для торгівлі віртуальними предметами з комп’ютерних ігор. На майданчику можна купити, продати або обміняти скіни – одяг, зброю, все, що змінює візуальний образ персонажа. Серед найпопулярніших ігор – CS:GO, Rust, Dota2. Кожна транзакція на платформі фіксується у блокчейні, що дозволяє підтвердити походження, оригінальність і право власності. Де-факто кожен проданий предмет на платформі є NFT – невзаємозамінним токеном.
Що Mythical Games робитиме з DMarket
Mythical Games – заснований у 2018-му американський стартап, що розробляє комп’ютерні ігри на блокчейні. Усі четверо співзасновників – Ліндон, Джеймі Джексон, Руді Кох та Кріс Даунс – вихідці із легендарної ігрової компанії Activision. На рахунку Mythical Games $260 млн інвестицій, свідчать дані Crunchbase. Найбільший раунд – $150 млн від Andreessen Horowitz та статус єдинорога вартістю $1,25 млрд стартап отримав у листопаді 2021-го.
З того часу Ліндон встиг пережити болюче «розлучення» із кофаундерами. Наприкінці 2022-го Джексон, Кох та Даунс вийшли з проєкту й одразу запустили власну платформу для блокчейн-ігор Fenix Games на $150 млн від дубайських Phoenix Technology та Cypher Capital. Mythical Games у відповідь затіяла судову справу через буцімто порушення довірчих зобов’язань.
Перший і поки найголосніший тайтл Mythical Games – запущена у 2020 році безкоштовна блокчейн-гра Blankos Block Party. Користувачі можуть володіти її персонажами як NFT, продавати й обмінювати їх. На 2023-й заплановано реліз спортивної гри Rivals за мотивами американського футболу та гоночної Nitro Nation World Tour. У обох також використовуватиметься NFT-механіка. Та для торгівлі цифровими активами знадобився власний майданчик. «Вони ніколи не займалися комерцією, меркетплейсами, а це зовсім не те саме, що робити красиві і цікаві ігри», – пояснює мотивацію покупця Панченко. Він же займається реальною торгівлею в ігрових світах вісім років.
Одночасно із покупкою DMarket Mythical Games оголосила про запуск маркетплейса Mythical Marketplace 2.0, який розробила команда Панченка. На майданчику можна буде торгувати ігровими NFL із анонсованих Rivals і Nitro Nation World Tour. Згодом на маркетплейсі мають з’явитися цифрові активи із усіх тайтлів видавця.
«Оригінальний» DMarket продовжить працювати паралельно у звичному режимі. Хоча новий власник, за словами засновника, не озвучував амбітних планів із розвитку цього продукту. Київський офіс компанії в урядовому кварталі фізично закритий із минулого лютого, але у столиці залишається до 25 співробітників. Інші 75 людей із команди перебралися із Чорногорії до Португалії. Найм нових співробітників триває в обох локаціях, запевняє Панченко.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.