Категорія
Інновації
Дата

Vodafone нарешті купив провайдера «Фрінет». Раніше він входив у десятку найбільших в Україні. Навіщо мобільному оператору цей актив і скільки він може коштувати

3 хв читання

Vodafone нарешті купив провайдера «Фрінет». Раніше він входив у десятку найбільших в Україні. Навіщо мобільному оператору цей актив і скільки він може коштувати /Shutterstock

Shutterstock

Другий найбільший в Україні мобільний оператор Vodafone продовжує скуповувати активи. Після поглинання Vega Ріната Ахметова компанія завершила купівлю старожила ринку «Фрінет». Що це за угода й чому вона важлива

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

«Наше переконання полягає в тому, що фіксований бізнес «Vodafone Україна» має розвиватися, щоб обслуговувати більше абонентів, надаючи їм послуги високошвидкісного інтернету, у тому числі на базі сучасної технології GPON», – заявляє в офіційному релізі генеральна директорка «Vodafone Україна» Ольга Устинова.

Наприкінці серпня другий з української «великої трійки» мобільних операторів оголосив про придбання місцевого провайдера «Фрінет». Дозвіл на цю угоду Антимонопольний комітет України (АМКУ) схвалив ще у серпні 2023-го. 

Та, схоже, що Vodafone чекав на цю угоду значно довше. А два роки тому новим власником міг стати інший гравець телеком-ринку – «Датагруп». Скільки може коштувати «Фрінет»?

Що таке «Фрінет»

«Фрінет» – заснований у 2008-му всеукраїнський інтернет-провайдер із буремною історією, що працює під брендом «О3». У 2013 році компанія входила до списку найбільших в Україні й посідала дев’яте місце у галузевому рейтингу дослідницької компанії E&C. Тоді ж привабливий актив із 90 000 абонентів у співвласника Ігоря Воронова та низки міноритарних акціонерів викупили брати Олександр і Сергій Буряки

Влітку 2013-го тепер уже колишні власники скандального Брокбізнесбанку збільшили статутний фонд «Фрінета» на $31 млн, отримавши 95% компанії. $26 млн із цієї суми пішли на погашення кредитного боргу в їхньому ж банку. Решту нові власники розраховували влити у розвиток бізнесу, цитує одного з братів виданню «Економічна правда». У перспективі двох-трьох років бізнесмени планували виростити провайдера на 300 000-400 000 абонентів.

Прогноз не справдився. У 2021 році Буряки вибули з сотні найбагатших українців. У 2020-му Forbes оцінював їхні активи у $100 млн, основний – агрохолдинг «Сварог Вест Груп». «Фрінет» на момент закриття угоди мав понад 163 000 абонентів у столиці та дев’яти областях України. Виторг компанії у 2022 році становив 313 млн грн, чистий прибуток – 54 млн грн, свідчать дані Opendatabot.

Vodafone – тоді ще під брендом МТС – приглядався до «Фрінета» з 2011-го. Воронов хотів знайти інвестора, що допоміг би розібратися з узятим у 2008 році кредитом на $15 млн. Потенційний покупець вів перемовини з власниками, але обрав стратегічне рішення почекати, доки ринок консолідується, писало видання «Капітал» із посиланням на власні джерела. 

Зрештою бенефіціар провайдера змінився у реєстрах 23 серпня 2023-го. Замість члена ради директорів «Сварог Вест Груп» Олександра Беркуна 90,6% компанії володіє ПРАТ «ВФ Україна», рештою – нідерландська «Телко Інвестментс Б.В.». Скільки міг коштувати провайдер на другому році війни?

Генеральна директорка «Vodafone Україна» Ольга Устинова /Ангеліна Харді

Генеральна директорка «Vodafone Україна» Ольга Устинова Фото Ангеліна Харді

У чому цінність «Фрінета» 

«Це логічне продовження стратегії в боротьбі за своє місце на телекомунікаційному ринку України», – коментує угоду про купівлю пʼятнадцятирічного провайдера керуючий партнер E&C Анатолій Фроленков. Рейтинг найбільших телеком-провайдерів його компанія не оновлювала з 2019 року. «Фрінет» тоді замикав першу десятку, дев’яте місце обіймала Vega. Трійку лідерів очолював інший актив Ріната Ахметова – «Укртелеком», друге й третє місця дісталися «Київстару» й Volia.

Напередодні російського вторгнення «Фрінет» міг купити «Датагруп», що належить Horizon Capital. АМКУ отримав заявку у грудні 2021-го. Потенційна угода могла коштувати $19 млн, писало видання dev.ua з посиланням на власні джерела. CEO «Датагруп» Михайло Шелемба коментувати цю інформацію Forbes відмовився. Проте роком раніше холдинг уже посилив напрямок фіксованого інтернету, придбавши Volia. На другий рік війни виторг компанії дещо просів – з трохи більш ніж 2 млрд грн у 2021 році до 1,9 млрд у 2022-му, свідчать дані YouControl.

Стратегія Vodafone проста – отримати частку на ринку фіксованого інтернету, не будуючи мережу з нуля. Придбати вже існуючих провайдерів легше. За такою логікою мобільний оператор у 2021-му купив інтернет-провайдера Vega Ріната Ахметова. Збиткова компанія з 512 млн грн виторгу коштувала $15 млн, стало відомо з фінансової звітності покупця.

Вартість «Фрінета» зразка 2023 року сторони не розголошують. Орієнтовно – теж до $15 млн, оцінює придбання співрозмовник Forbes із телеком-ринку, який попросив не згадувати його імʼя у цьому тексті. «У такої угоди, напевно, був дисконт», – вважає колишній член правління Інтернет Асоціації України (ІнАУ) Олександр Глущенко. Проте, скуповувати активи задешево – не тактика Vodafone, переконаний Фроленков. «Це цільовий інвестор, який розглядає покупку активів для розширення бізнесу», – каже він.

«Фрінет» – ще один крок у рамках нашої стратегії розвитку фіксованого зв’язку в Україні, – йдеться у письмовому коментарі для Forbes Устинової. – Як саме придбання нового активу змінить позиції Vodafone на ринку, побачимо у цифрах наступного звітного періоду».

Інша версія – загострення конкурентної боротьби на другий рік повномасштабного російського вторгнення. У 2022-му дохід «червоного» оператора просів до 19,8 млрд грн. За перший квартал 2023 року – до 5,1 млрд грн, або ж на 2% порівняно з аналогічним періодом попереднього року, свідчить фінансова звітність Vodafone. 

Абонентська база за час війни скоротилася до 15,4 млн абонентів. Це поглиблює відрив від головного конкурента «Київстару» з понад 24 млн клієнтів. «За абонента треба конкурувати, – каже Глущенко, – Один із варіантів – «єдине вікно», коли клієнт отримує багато цифрових послуг від одного постачальника».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд