На полях агрохолдингу Kernel працює пів тисячі тракторів, обприскувачів та комбайнів із автопілотами. Техніка їздить маршрутом із точністю до кількох сантиметрів. Це дозволяє економити пальне, обробляти землю на 7% швидше та вчетверо зменшити пошкодження рослин, каже директор агробізнесу Kernel Ігор Чикін. До чого тут космос? Досягти такої точності неможливо без супутникової навігації та мережі базових станцій RTK.
GPS – американське сузірʼя навігаційних супутників – відкрили для публічного використання 1993-го. Згодом додалися європейська Galileo, російське ГЛОНАСС, китайське Beidou. На землі їхні сигнали ловлять супутникові тарілки, антени, порти.
Упродовж останніх пʼяти років, за оцінкою американської аналітичної фірми BryceTech, глобальний ринок наземного обладнання зріс до $135,3 млрд. Найбільший шматок цього пирога – 76% – ділять виробники приймальних пристроїв та чипів для супутникової або GNSS-навігації.
Один із найбільших у світі виробників GNSS-чипів, американський Qualcomm, у 2021-му фінансовому році наростив виторг на 43%, до $9,3 млрд. Допоміг попит з боку виробників смартфонів, які купують кожен четвертий навігаційний чип у світі. Україна тут відіграє роль споживача. 2020-го до країни привезли 6,9 млн смартфонів (близько 0,2% світових продажів), підрахували в IDC. А що ми розробляємо?
«У георадарі на антарктичній станції «Академік Вернадський» використовується наш приймач», – пишається Роман Пугачов, заступник директора із зовнішньоекономічних звʼязків харківської компанії Є.П.С. З 2004 року підприємство розробляє та збирає GNSS-приймачі та базові станції. Всередині – плати від канадського гіганта NovAtel, американські й китайські компоненти. Харківʼяни – одні з небагатьох виробників «заліза». Конкурувати на ринку їм важко: 2020-го Є.П.С. отримала 13 млн грн доходу і майже 277 000 грн чистого збитку.
З інфраструктурою для точного позиціонування ситуація краща, каже CEO та співзасновник DroneUA Валерій Яковенко. RTK (кінематика у реальному часі) допомагає точно визначати координати за допомогою поправок супутникових сигналів.
«У європейських країнах територія вкрита аналогічними сервісами в чотири-пʼять шарів», – говорить Володимир Бабченко, директор «Систем Солюшнс». Це одна з дюжини компаній Вадима Васильєва, який у минулому керував Фондом держмайна. У партнерстві зі швейцарською Leica Geosystems «Систем Солюшнс» володіє мережею зі 170 базових RTK-станцій під брендом SystemNET.
Аби побудувати таку інфраструктуру з нуля, сьогодні знадобилося б від $2,5 до $6 млн, вважає Бабченко. Можна дешевше, заперечує Яковенко. «На проєкт, який пʼять – сім років тому коштував кілька мільйонів євро, нині потрібно €0,5 млн», – каже він. Розрахунки робили не з пустої цікавості: не виключено, що DroneUA збудує свою мережу. Нещодавно таку вимогу висунув один із найбільших партнерів – китайський виробник дронів-обприскувачів XAG.
Кому потрібні RTK-поправки? 70% клієнтів «Систем Солюшнс» займаються геодезією і топографією. Річна передплата коштує до 20 000 грн, каже голова напряму геодезії QUADRO.ua Сервер Акімов. Поправки допомагають швидко та якісно складати топографічні плани для будівництва доріг, житла, управління землею.
Дистрибʼютор безпілотників, QUADRO.ua відкрив геодезичний департамент менше року тому, на нього припадає менш як 5% обороту. Буде більше – геодезія використовується під час інвентаризації земель. «З початку 2021 року було проведено державних тендерів на 1,1 млрд грн», – говорить Акімов. Обсяг приватних замовлень, за його оцінкою, приблизно такий самий.
Друга категорія споживачів RTK-технологій – аграрії. Засновник вінницького дистрибʼютора сільгосптехніки Frendt Віталій Шуберанський почав будувати мережу RTK-станцій у партнерстві з агрохолдингами МХП, ІМК і Kernel. Наприкінці 2020-го RTK-напрям перетворився на окремий бізнес – заточеного під точне землеробство оператора FarmRTK.
«Намагалися забезпечити дуже точну та стабільну корекцію для правильного водіння тракторів», – каже Шуберанський.150 базових станцій тут недостатньо – без стабільного GSM-покриття на полі RTK-поправки марні. Шуберанський вирішив продавати клієнтам модеми, які забезпечують безперебійний сигнал мобільних операторів. Ціна пристрою – $1400, плати паяють у Києві, корпуси закуповують у Німеччині. 2020-го продали 100 штук, з початку 2021-го – 300. Перший рік RTK-сигнал дають безкоштовно, далі – передплата.
Куди все йде? До 2026 року одним із найбільших замовників навігаційних чипів стануть автомобільні концерни, прогнозує аналітична компанія IndustryARC. Допоможе бум автономного водіння. «Ми не будемо водіями – автомобіль перетвориться на капсулу для розваг чи спілкування з іншими такими капсулами», – каже співзасновник українського стартапу Apostera Віктор Сдобников. Їхні розробки встановлено у двох десятках моделей, включно з електрокаром Audi Q4 e-tron і Audi Q4 Sportback e-tron.
Як і обприскувачам на полі, машинам із автопілотом мало простого супутникового сигналу. Для безпечної їзди потрібні максимально точні коригування. Американський Trimble ще у 2018 році запустив новий сервіс корекції RTX, який уперше почав використовувати General Motors. У перегони включилися американський Swift Navigation та шведський Hexagon.
Час є – тестові автопілоти Tesla поки що ведуть компанію Ілона Маска від однієї пригоди до іншої. Але до 2040-го автономне водіння стане масовим, упевнений Сдобников. Це не єдиний великий ринок майбутнього. «Роботи та робототехніка – перспективні й найбільші користувачі RTK-мереж, без яких вони не зможуть працювати», – каже Яковенко.
Попит на заміну ручної праці зростає. Протягом девʼяти місяців 2021-го у США продали 29 000 роботів – на $1,48 млрд більше, ніж будь-коли.
Чи потягне наплив користувачів українська RTK-інфраструктура? За нинішніх масштабів навантаження можуть бути кратно вищі, упевнений Бабченко із «Систем Солюшнс». «У нас близько 3000 користувачів, їх може бути 30 000 і система буде стабільною», – говорить він.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.