Засновник Dragon Capital Томаш Фіала переміг у номінації «Бездоганна репутація» у межах премії Forbes «Підприємець року», що відбулася 10 лютого. Нагороду вручав CEO Райффайзен Банку Олександр Писарук. Під час церемонії Фіала розповів, як створював репутацію та що заважає вести бізнес в Україні
Томаш Фіала, 47, приїхав до України 1996-го, пообіцявши своєму босу з чеської Wood&Co за рік заробити мільйон доларів. Заробив у 20 разів більше. 2000-го заснував свою компанію. За два десятки років потому Dragon Capital – одна з найбільших інвесткомпаній України з багажем угод на $5 млрд та фондами під управлінням на $700 млн. Більшість фондів – $500 млн – вкладено в українські об'єкти нерухомості. 2021-го список активів поповнили логістичний комплекс «Амтел», що став найбільшим у портфелі, виробник мінеральної води «Трускавецька», авторитетне інтернет-ЗМІ «Українська правда», фінансовий маркетплейс Treeum та невеликий Юнекс Банк.
«Ми знайомі з моменту мого переїзду до Києва у 2017 році, – каже Іван Світек, СЕО та власник 25% у Юнекс Банку. Він називає Томаша ідеальним партнером, якому Світек як міноритарний акціонер може довіряти. «Якщо ми домовилися завести гроші в капітал банку другого числа, вони прийшли на друге число, – каже Світек. – Томаш уміє тримати слово».
Томаш – універсал, захоплюється його колега та друг, керуючий директор Dragon Capital Брайан Бест. Глибоко зосереджений на всьому, що робить, – чи то бізнес, перегляд хокейного турніру з друзями чи забіг Ironman. Завжди хоче бути кращим і має феноменальну пам'ять, з легкістю називаючи деталі угод п'яти-семирічної давності.
Обов'язковий атрибут Фіали у відпустці, розповідає Бест, – рюкзак із газетами Financial Times. Вони допомагають бачити тренди та настрої західних інвесторів. У Фіали нюх на добрі угоди, вважає Бест. І репутація – це головне, що він збудував в Україні за 20 років. Якщо раніше пошук партнерів перетворювався на тривалі переговори з масштабними презентаціями, каже Бест, тепер потрібно відсотків зо двадцять колишніх зусиль.
Олександр Писарук: Відкриваючи конверт, я знав, що побачу твоє ім'я, бо знаю тебе багато років.
Томаш Фіала: Репутацію треба довго заробляти, але можна швидко втратити. Бізнес у будь-якому разі треба вести сумлінно. Це стосується й відносин із клієнтами, співробітниками. З усіма, з ким перетинаєшся. Важливо збудувати довгостроковий бізнес, а не короткостроковий заробіток на одній ідеї.
Етика українського бізнесу покращала?
Гадаю, так. Україна – специфічна країна. Тут дуже слабке верховенство права. Важко домогтися справедливості у судах чи правоохоронних органах. Тому бізнес покладається на слово честі партнера. Підприємці вже навчилися обирати партнерів із доброю репутацією. Бізнесмени, які працюють за цими правилами, змогли зрости. Хто працював за правилами 90-х, за останні 20 років, я гадаю, програли.
Ти ніколи не приховуєш своєї позиції, на відміну більшості бізнесменів. Яке з твоїх важливих рішень було для тебе найдорожчим?
Напевно, інвестиції у медіа. Може, треба було інвестувати у Forbes. Хоча, можливо, і тут є складнощі: хтось ображається на місце у рейтингах. Медіа, в які я інвестував, критикують політиків. Але, як на мене, вони збалансовані. Так само критикують і тих, і інших. Судячи з реакції, яку я чую. Опосередковано, здебільшого. Ніхто прямо не дзвонить, не скаржиться.
Останнім часом з'явились яскраві розслідування нашого молодого журналіста. І я чув, що мене часто згадують у деяких кабінетах. Дають завдання перевірити наш бізнес. Нас це мотивує. Отже, ми все робимо правильно. У 2012–2013 роках, за Януковича, нас теж «люстрували» на повну програму за деякі висловлювання. Але ми продовжуємо інвестувати.
Існує думка, що з поганою репутацією легше жити, ніж із доброю.
Я з цим не погоджуюся.
Що б ти побажав колегам за бізнесом?
Бізнесу потрібно допомагати країні рухатися у правильному напрямі – шляхом зростання капіталізації. В Україні бізнес оцінюється набагато дешевше – мультиплікатори вдвічі-втричі нижчі, ніж у країнах за західним кордоном. Кожному треба знайти свою нішу. У моєму випадку це незалежні медіа. Є дуже багато таких ніш, де можна докласти зусиль, щоб підняти капіталізацію країни. І заразом – свого бізнесу. Це найкраща інвестиція, яку кожен із нас може зробити. 5–10% своїх коштів спрямовувати на якісь спільні цілі. Тому що так можна примножити 90%, що залишилися, у два-три рази.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.