Боротьба за 2 млн українців. Індустрія фітнес-клубів перевернулась догори дриґом. Як спортклуби намагаються знову загнати людей в зали /Фото Shutterstock
Категорія
Картина дня
Дата

Боротьба за 2 млн українців. Індустрія фітнес-клубів перевернулась догори дриґом. Як спортклуби намагаються знову загнати людей в зали

Shutterstock

У вересні 2021‑го найбільша в Україні мережа фітнес‑клубів Sport Life почала змінюватися. У компанії, яка тримає 56 клубів у 18 містах, з’явився додаток для тренувань, а один із клубів автоматизували. У ньому тепер є система, яка розпізнає обличчя та заміряє показники тіла.

Змінюватися лідер ринку почав після появи зухвалих новачків, які розпочали боротьбу за клієнтів. Їх в Україні не так багато. За даними віцепрезидента Української Фітнес Асоціації Вадима Гуменюка, щонайбільше 7% українців відвідують тренажерні зали. Це приблизно 2 млн людей. «Це не є послугою першої необхідності», – констатує засновниця мережі FIZMAT Ярина Присяжнюк. У пандемію багато хто заради економії відмовився від фітнесу, каже вона.

Протягом останніх двох‑трьох років кількість спортклубів у Києві швидко зростає. З’явилося два нових оператори: Smartass Дмитра Дубілета, Михайла Рогальського, Катерини Кузьменко та інших, а також Apollo Next, який входить у Fozzy Group. У першого стартапу три клуби у Києві та Львові, у другого – на підході четвертий у столиці. Крім них під час пандемії відкривав нові зали hiitworks.

У чому причина? Звільнилися площі – з’явилася можливість для розвитку, каже співвласник мережі hiitworks Євген Белінін. У 2022 році він планує відкрити ще п’ять клубів. На що розраховують новачки і як переманюють клієнтів у найстарішого та найбільшого гравця, розповідають Белінін та співвласниця мережі Smartass Катерина Кузьменко.

Катерина Кузьменко, співвласниця Smartass

Три спортклуби у Києві та Львові, виторг за 2021 рік – близько 65 млн грн

Про диференціацію

Коли ми відкрилися у 2019‑му, то трохи збентежили ринок новим форматом – «фітнес‑клуб плюс нічний клуб». У нас зали Виживає найстрункіший практично без освітлення, а групові тренування без річних абонементів. Звучить крута сучасна музика за чітко прописаними плейлистами, а тренери працюють за жорсткими стандартами.

Інша незвичайна складова – формування комьюніті. Ми трансформуємо нашу програму в соцмережу, де можна підписатися на когось або подивитися, хто підписаний на тебе чи зацікавлений із тобою ходити на тренування. Платформа дозволяє клієнтам взаємодіяти між собою.

Ми відмовилися від річних абонементів. Для нас це стимул поліпшувати сервіс та бути на постійному зв’язку із клієнтом. Ми не зацікавлені продати більше абонементів, які лежатимуть мертвим вантажем. Нам потрібно, аби людина ходила і залишалася з нами. Це формує lovemark.

Ілля Філіпов

Ілля Філіпов

засновник платформи EdEra

«У спортклубів нового покоління сучасний підхід до тренувань: у залі музика, незвичайне світло та нестандартні вправи. Це цікавіше, ніж просто качати 40 разів якусь частину тіла. Я ходжу до Smartass. Вони формують спільноту та влаштовують вечірки. Я познайомився із новими друзями, з якими запустив спільні проєкти».

Як мотивувати співробітників

У тренера Smartass, крім глибоких знань фізіології та біомеханіки, має бути харизма. Він повинен запалювати стадіони, як Монатик.

Ми з Дмитром Дубілетом та Віктором Глущенком не працювали у фітнес‑індустрії, але надивилися тренувань у Нью‑Йорку і Лондоні та хотіли зробити такий самий рівень в Україні. Коли намагалися розповісти про них першим тренерам, нас не зрозуміли. Аби розв’язати цю проблему, поїхали із фітнес‑директором до Лондона, де пройшлися різними тренуваннями та розібрали формати спортклубів. Потім він навчав людей в Україні.

Боротьба за 2 млн українців. Індустрія фітнес-клубів перевернулась догори дриґом. Як спортклуби намагаються знову загнати людей в зали /Фото 1

Катерина Кузьменко, співвласниця Smartass.

Перед запуском першої зали на Жилянській ми привезли тренера з Лондона. Він навчав інструкторів, що робити на тренуваннях, як надихати людей ходити до зали. Ми вчимо працювати з голосом, емоцією, з музикою та світлом. Продукт має подобатися, а без навчання тренерів цього не вийде.

Про цифрові рішення

Основний канал просування – диджитал. Нашій аудиторії 20–40 років, і вона переважно в Instagram. До того ж у нас візуальний продукт. Важко донести словами атмосферу нічного клубу чи гучну музику. І, безперечно, ми поширюємо інформацію через лідерів думок. Експериментуємо з іншими інструментами – тестуємо білборди.

Багато процесів у нас зав’язано на людях. Але продажі ми автоматизували. Наша система допомагає збирати big data про клієнтів. Наприклад, відстежувати, як давно вони купували чи відвідували заняття. Це є приводом для комунікації з ними.

Система допомагає тренерам дотримуватися стандартів. У ній видно заздалегідь, хто йде на тренування. Є позначка «новачок». До нього тренер має звернутися на ім’я, подивитися його фото або Instagram‑профіль для більш наповненої комунікації. Ми аналізуємо відгуки про кожне заняття.

У нашому додатку, як в Uber, висвічується віконце «Оцініть ваше тренування». Відгук нижче п’яти зірок оцінюємо як негативний, після чого зв’язуємося з клієнтом. Оцінки відображаються у системі та формують рейтинг тренерів.

Євген Белінін, співвласник hiitworks

10 спортклубів у Києві, виторг за 2021 рік – 43 млн грн

Про диференціацію

Ми будували свій бізнес максимально не схожим на «качалки», а також орієнтувалися на те, які болі у клієнтів. Ми зрозуміли, що їхні основні проблеми – «не знаю, що робити з тренажером», «немає часу» та «немає результату». Ми вирішили, що будуватимемо свою конкурентну перевагу на прагненні приносити концентровану користь.

У нас фітнес‑клуб з невеликою кількістю тренажерів. Клієнту не потрібно розуміти, що робити – для цього є тренер. Він підбирає вид групових тренувань кожному відвідувачеві і слідкує за виконанням рухів. Наші групові тренування відрізняються від класичних. Тренер не стоїть на подіумі, як у звичайних залах, а допомагає клієнтам. Перебуваючи у групі, вони відчувають індивідуальний підхід, не почуваються ніби у масовці.

Боротьба за 2 млн українців. Індустрія фітнес-клубів перевернулась догори дриґом. Як спортклуби намагаються знову загнати людей в зали /Фото 2

Євген Белінін, співвласник hiitworks.

Як мотивувати співробітників

На ринку величезний дефіцит кадрів. Ми залучаємо та навчаємо людей не з фітнесу. Тих, хто не має спортивної освіти, але вони давно у спорті і хочуть працювати у цій сфері. Найважчі – люди, які працювали у тренажерних залах. Вони не знають, як тренуватися без обладнання.

У нас тренування будується не від обладнання, а від клієнта. Тут важливіше вміти розуміти запит людини, визначати її можливості та знаходити спосіб розв’язання її проблем.

До саморозвитку найкраще тренера підштовхує середовище: він має бачити колег, які постійно навчаються і ростуть. Клієнти хочуть розв’язати свої проблеми і йдуть до того тренера, який знає, як їм допомогти.

Олександр Савілов

Олександр Савілов

співзасновник фітнес-клубу «Подільський» та мережі салат-барів Salateira

«Класичні спортклуби із річними абонентами застаріли. У сучасному спортклубі більшу частину простору мають займати не тренажери, а зони для групових занять та вільних вагів (штанги, гантелі та обладнання для занять із ними.– Forbes). Ми побудували класичний спортклуб і сьогодні його трансформуємо – розширюємо зону вільної ваги через попит».

Про гейміфікацію

Ми проводимо змагання між групами однієї чи кількох студій. Для цього у нас є спеціальний додаток, де клієнти бачать свою та чужі групи. Змагання тривають до місяця.

На тренуваннях на витривалість ми видаємо датчики, які показують на плазмовому екрані, що висить у залі, пульс кожного, хто тренується.

В усталених групах вищий відсоток тих, хто подовжує абонементи. У людини є колектив, тренер, вона всіх знає і її знають, і вона хоче повертатися. Проблема разових занять – бажання покинути. Нам вони невигідні, оскільки не викликають прив’язки до фітнес‑клубу.

Матеріали по темі