У цій рубриці Forbes розповідає, як бізнеси, що опинилися під ударом кризи або ринкової трансформації, шукають шляхи порятунку і змінюють бізнес-процеси
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Наприкінці 2020 року львівський «Кормотех» випустив нові консерви для котів. Розробка продукту тривала чотири місяці замість року. Юрію Ковалюку, який за це відповідав, допомогли прискоритись навички, набуті на онлайн‑курсі Львівської бізнес‑школи (LvBS), – системність, аналіз помилок, чітке бачення процесу від початку до кінця, вважає СЕО компанії Ростислав Вовк. Навчання на курсі LvBS 200 співробітників коштувало «Кормотеху» 400 000 грн.
Кейс «Кормотеха» – радше виняток з правил. Більшість компаній скоротили інвестиції в бізнес‑навчання: INTERTOP Ukraine – вдвічі, мережа кінотеатрів Multiplex – повністю.
Це позначилося на фінансових показниках бізнес‑шкіл. Дохід Київської школи економіки (KSE) у 2020-му впав на 20–30%, а виторг Києво‑Могилянської бізнес‑школи (kmbs) скоротився на 20%. Через пандемію та карантин освітні заклади були змушені частково перейти онлайн.
Як школи, що навчають підприємців і менеджерів, змінюють підходи до бізнесу? Forbes обговорив це із СЕО LvBs Яриною Бойчук та керівником програм Presidents’ MBA Києво‑Могилянської бізнес‑школи Едуардом Мальцевим.
Едуард Мальцев, керівник Presidents’ MBA kmbs
З 2001 року випустили близько 1600 учасників MBA, виторг за 2019‑й – 84 млн грн
Про антикризовий менеджмент
COVID‑19 просадив ринок MBA‑освіти, але ми бачимо відкладений попит. Люди обережніше ставляться до інвестицій у довге навчання, але краще до короткострокових програм. Структура портфелю змінилася: до кризи MBA займав 60%, зараз – близько 50%. Решта – корпоративні програми та програми з управлінського розвитку.
У перший локдаун ми вийшли онлайн. Не всі студенти на це погодилися через відсутність живого спілкування. Тому ми посунули частину програм на три місяці та підтримували постійний діалог з їхніми учасниками.
Як визначити потреби
Розробляючи нові продукти, ми орієнтуємося на те, як розвивається та чи та індустрія, оцінюємо зрілість управлінців у ній. Бізнес зазвичай починається як підприємницька історія. А на певному етапі його розвитку потрібні фахові управлінці. Це для нас дуже важливий індикатор. Ми спілкуємося з багатьма людьми, щоб зрозуміти, чи є потреба у фахових спеціалістах.
Учасники наших програм рік у рік стають більше підготовленими, бо немає проблеми з книжками. Люди багато читають і приходять із вищими вимогами, ніж кілька років тому. Загальний рівень управлінців зростає, і це означає для нас, що ми маємо розвиватися швидше.
«Онлайн-освіта ефективніша для керівників невисокого рівня. Для топменеджменту важлива групова робота з емоціями, швидким зв’язком із викладачем та соціумом. Тож разом із кар’єрним зростанням треба віддавати перевагу офлайну. Нам цікаві індивідуальні короткострокові програми з цифрової грамотності та стратегічного мислення, які дозволять одразу практикувати».
Сергій Бадрітдінов CEO Intertop Ukraine
Цифрове навчання
Ми готувалися до онлайну давно. Інфраструктура у нас була, в локдаун ми лише обладнали викладачам удома їхні комп’ютери кращими камерами. Нас навчали зовнішні фахівці, що дозволило так поєднати офлайн з онлайном. Ми також робили формалізовані тренінги для студентів та учасників програм, аби всі були на одному рівні.
Ми відкрили Telegram‑канал MBA Insights, в якому надаємо корисну інформацію та по‑ яснюємо, що таке MBA, як відбувається нав‑ чання та про що ми. З точки зору маркетин‑ гу найкраще просування – через Facebook та Instagram. Для залучення нових слухачів співпрацюємо зі спільнотою випускників, які беруть участь у менторських програмах і стають меценатами.
Ярина Бойчук, CEO Львівської бізнес‑школи
З 2010 року випустили 106 студентів MBA, виторг, за даними СПАРК-Інтерфакс, за 2019‑й – 7 млн грн
Про антикризовий менеджмент
Напередодні кризи разом із платформою Prometheus ми запустили платний курс з менеджменту «Давид перемагає» про асиметричну модель ведення бізнесу. Його веде Адріан Сливоцький. Це дозволило підсилити наш маркетинг і вийти на аудиторію, яка нас не знала раніше. Це, наприклад, ті, хто взагалі не вчився у бізнес‑школах.
У перший локдаун напрацьовували так звані «кейс-квести» – зустрічі у Zoom, безкоштовні або за символічну плату. Це був розбір коротких бізнес-кейсів випускників про вихід з кризи. На них викладач разом з групами перевіряв різні теорії, що працює, а що ні, а учасники ділилися власним досвідом. Тепер застосовуємо ці кейси на курсах і вступних випробуваннях.
Через зростання попиту на швидкі знання ми збільшили пропозицію коротких та середньострокових програм.
Для нас карантин був страшнішим, ніж для іншіх бізнесів. Деякі навчальні програми не було реалізовано, щось перенесли на кращі часи. Довелося відтерміновувати платежі за MBA‑програмами до їх завершення. Деякі студенти хотіли тимчасово зупини‑ ти навчання, щоб поновитися, коли будуть упевнені у своїх ресурсах.
Цього року випустили 15 осіб – 95% групи MBA.
Як визначити потреби
Після того як людина завершує навчання за MBA‑програмою, наші менеджери спілкуються з випускником, щоб розуміти, як програму зробити ще кращою і більш корисною. Вони запитують, які зміни вдалося впровадити в бізнесі, яких результатів досягти.
Деякі програми будуються на тому, яких спеціалістів потребує бізнес, інколи навіть у кожній окремій функції, наприклад, маркетингу чи управлінні людьми. Відповідаючи на потребу в менторстві та розвитку команд, запустили менторську програму.
«Онлайн-навчанню бракує найважливішого – енергії одногрупників. Я був на короткостроковій програмі, де ми не познайомилися один з одним, лише обмінялися умовно контактами у Facebook. Усередині компанії запускаємо корпоративні курси для менеджерів середньої ланки. Співробітників три місяці навчатимуть навичок спілкування і управління людьми».
Володимир Лемперт CEO компанії «Спецтехоснастка»:
Цифрове навчання
До пандемії ми фокусувалися на клієнтах, у тому числі з Києва. Виїздили до столиці, де на досвіді випускників і викладачів презентували навчальну програму для тих, хто хотів дізнатися більше, як працює бізнес‑школа. Карантин забрав таку можливість, але завдяки інтернету ми залучили молодшу аудиторію з Києва, а також розширили географію активної залученості на Одесу, Харків та Дніпро. Один з інструментів виходу в регіони – соцмережі. Ми розглядали онлайн‑курси як загрозу ще дев’ять років тому і навіть думали самостійно виходити в мережу з курсами. Карантин це прискорив. Вчимося розробляти та втілювати продакшн онлайн‑курсів.
Інтернет для наших потенційних студентів – це спосіб ознайомлення з контентом або викладачами. Вважаємо, наприклад, що після курсу базового лідерства людина слідкуватиме як мінімум за курсами з лідерства, як максимум – прогляне все меню бізнес‑школи. Одна з компаній, яка пройшла навчання на курсі Сливоцького, потім прийшла по корпоративні програми.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.