Категорія
Картина дня
Дата

Не тільки суперяхти олігархів. Як санкції руйнують увесь яхтовий бізнес Росії

4 хв читання

Через складність із виведенням грошей за межі Росії, відсутність страховок, ускладнення реєстрації човнів під «зручні» прапори та токсичність всього російського у яхтингу РФ немає перспектив

Новий номер Forbes Ukraine: 202 найбільші приватні компанії та 303 ефективних СЕО. Замовляйте та отримуйте два журнали за ціною одного! 

Основні типи яхтингу

  • Вітрильний спорт. Більшість яхтсменів починає шлях звідси, оскільки раніше категорії "круїзний яхтинг" не існувало.
  • Круїзний яхтинг – володіння або чартер вітрильних човнів. Сучасні судна, доступні в чартер, це човни або катамарани 40–55 футів (12–17 метрів)
  • Супер'яхти – великі моторні судна, Power Boat, які переміщуються за рахунок моторів та спалювання палива. Зазвичай це плавучі будинки, 40–150 метрів завдовжки.

Територіальні води та марини

З перших днів війни Велика Британія та Канада заборонили захід у свої порти будь-яким суднам під триколором або зареєстрованим у офшорних юрисдикціях на паспорт РФ. Це дуже серйозний крок. Спочатку думали, що це стосується лише комерційних суден – виявилося, абсолютно всіх. Тобто будь-який вітрильний чи моторний човен РФ тепер не має права заходити до цих країн.

Реєстрація човнів на офшорні юрисдикції частково потрібна для обходу податків. Але головна ідея в іншому. Реєстрація човна у своїй країні робиться, якщо ви збираєтеся використовувати його у внутрішніх водах. Більшість човнів використовується на Карибах, тому сенсу реєструвати човен у своїй країні немає – як мінімум потрібно пройти сюрвей (техогляд) і для цього човен треба пригнати на батьківщину.

Тому найчастіше власники реєструють судно під «зручний» прапор. Якщо ви заходите до будь-якої країни світу, не будучи її громадянином, то до вас питань немає.

Зараз популярна серед росіян компанія «Джерсі USA» розіслала клієнтам листи з інформацією про анулювання реєстрації човнів без можливості продовження, якщо реєстрація проводилася на паспорт. Але поки що інформація не озвучена офіційно.

Страхування

Для входу в будь-яку марину Європи або Американського регіону, та й загалом, якщо марина розташована в «розвиненій» акваторії, вам необхідно мати страховку про відповідальність перед третіми особами. Це є обовʼязковий документ. Якщо ваш човен пошкодить майно сусідів, ви повинні мати можливість компенсувати збитки.

Після вторгнення Росії до України усі європейські страхові компанії відмовилися продовжувати страхові поліси для громадян РФ. Якщо човен, що належить росіянину, вийде з марини, то зайти до наступної, швидше за все, не зможе. Існують обхідні варіанти, наприклад використання «своїх» страхових компаній. Але при заході та оформленні точно виникне питання легітимності таких страхових.

Марини

Для цієї промисловості нічого особливо не змінилося. Єдине: через обвал курсу рубля стоянка в марині дуже подорожчала, оскільки в більшості марин для розрахунків використовують євро або долари.

У маринах Чорногорії відбувся перепис усіх човнів із реєстрацією в Росії або тих, що належать громадянам РФ. Інших дій не робилося, але де-юре майно вже описано. Те саме відбувається у маринах Франції.

Побутові складнощі російських яхтсменів

VISA та Mastercard пішли з РФ, картки автоматично перестали працювати. Наприклад, у марині Панами екіпаж із Росії не зміг сплатити за стоянку карткою, SWIFT платіж не пройшов, з банку Панами було запрошено таку кількість документів на платіж, що провести транзакцію не вийшло.

Багато круїзерів живуть на човнах, маючи невеликий пасивний дохід, наприклад, від здачі квартир або торгів на біржах. Через санкції транзакції ускладнилися, тому яхтсмени виявилися відрізаними від додаткового заробітку.

До того ж війна змінила ставлення до росіян, підтримувати їх стало токсичним, тому на допомогу з боку місцевих комʼюніті їм розраховувати не доводиться.

Не тільки суперяхти олігархів. Як санкції руйнують увесь яхтовий бізнес Росії /Фото 1

фото автора

Чартерні компанії у Європі

Компанії, які працюють на європейський ринок, отримали відтік клієнтів з України (зараз не до яхтингу) та Росії через санкції та токсичність. У пік сезону у чартерних компаній 10–15% замовлень припадало на Росію та Україну. Наприклад, чартерний флот із 10–15 бортів не дорахується за сезон близько 150 000 євро.

Найбільший відтік замовлень буде в «безвізових» регіонах, наприклад, Туреччини, тому що більшість їхніх клієнтів із Росії. Відмовити у чартері можуть просто на підставі шкіперських документів, виданих у РФ. Але поки що це ініціатива окремих чартерних компаній.

Навчання яхтингу

Основні системи навчання у світі це ISSA, IYT, RYA. Всі ці системи повністю вийшли із Росії. Будь-яке навчання під егідою шкіл заборонено, ліцензії не видаються.

Поки що незрозуміло, що буде зі школою, якщо вона зареєстрована в Росії, але веде свою діяльність, наприклад, у Греції. До головних офісів шкіл вже надіслано офіційні листи, очікуємо на відповідь.

Спорт

Майже всі організації відмовляються приймати екіпажі яхтсменів із Росії. Аматорські змагання проходять лише в деяких регіонах Азії та Карибського басейну.

На змаганнях на одній із популярних регат на Карибах екіпаж із Росії не стали нагороджувати урочисто, а видали нагороду в оргкомітеті.

Спортивний яхтинг повністю припинив своє існування.

Російські суперʼяхти та втрата бізнесу для марин

Працює суперʼяхта чи просто стоїть, вона вимагає постійних грошей, починаючи від оплати стоянки і закінчуючи зарплатою персоналу та оплатою сервісу.

Сума витрат зазвичай становить 10% вартості човна. На обслуговування човна вартістю $1 млн за рік потрібно буде витратити приблизно $100 000. Це бізнес для марин, але не кожна марина може приймати великі яхти.

Для великих суден потрібна певна інфраструктура, починаючи від подачі електрики на пірс і закінчуючи постачанням запчастин та продовольства. Іноді споживання електрики настільки велике, що його можна порівняти зі споживанням селища на березі Середземного моря. Таку інфраструктуру утримувати дорого. Плюс ринок є достатньо лімітованим.

Суперʼяхти воліють розміщуватися в певних регіонах, наприклад, в італійських Порто Черво або Сан Мартен.

У Середземному морі майже 1000 марин, у тому числі 70% повністю зайняті під своїх постійних клієнтів – у середньому це від 200 до 1000 човнів. Марин, які приймають великі суперʼяхти, лише близько десятка.

Російські суперʼяхти намагаються уникнути санкцій, наприклад, у Туреччині чи Чорногорії. Але це стосується лише підсанкційних човнів (читаємо людей), тому в цілому на загальну індустрію це не вплинуло. Це швидше гучні справи, тому що човни величезні, у всіх на очах, і арешт кожного – це помітна подія.

Через складнощі з виведенням грошей за межі Росії, відсутність страховок, ускладнення реєстрації човнів під «зручні» прапори та токсичність всього російського перспективи яхтингу РФ із сірого переходять у чорне. Чекати на пожвавлення не варто.

На момент публікацію матеріалу Європейський союз оголосив про пʼятий пакет санкцій, яким, за деякими вийнятками, заборонив всім російським суднам заходити в порти ЄС.

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд