Магазини, що продають одяг та взуття сегменту люкс та преміум, не дивлячись на падіння попиту на 70% продовжують працювати. Як вони намагаються вижити
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
«Нам дуже пощастило, що наших товарів не було в Ірпені, Гостомелі чи Бучі», — каже голова онлайн напрямку Helen Marlen Group Олексій Кавицький. Це чи не єдина хороша новина для одного з найбільших ритейлерів преміум одягу (бренди Gucci, Marc Jacobs, Santoni та ін) в Україні.
Війна драматично обвалила попит на одяг та аксесуари з цінником з пʼятьма нулями. Більшість клієнтів поїхали з Києва та Одеси (або взагалі закородон), інші почали економити або змінили пріоритети у витратах. За оцінкою гендиректора ProСonsulting Олександра Соколова, за два місяці війни цей ринок обвалився на 70%. Кавицький цифру не називає, але каже «втратили занадто багато».
Інший великий продавець дорогих речей — столичний ЦУМ теж не розкриває показників виторгу. Працює лише його онлайн-магазин, який до війни займав 20% обороту. Інтернет-продажі майже не просіли, каже гендиректор Мамай.
Але продавці розкішного одягу, сумок та взуття не те що не закривають бізнес, а навіть намагаються працювати.
Кому належать Helen Marlen Group та ЦУМ
(натисніть "Читайте більше")
Українська Helen Marlen Group належить подружжю Михайлу та Оксані Кавицьким. До неї входить 17 преміум бутиків в Києві та Одесі, де продаються бренди Gucci, Marc Jacobs, Santoni та інші. В компанії не розголошують виторг, у відкритому доступі консолідованих даних немає.
Столичний ЦУМ входить в System Capital Management Ріната Ахметова. Магазин працює за принципом універмагу, де продаються речі классу середній «плюс» — «преміум» та «люкс». Зокрема, Giorgio Armani, Versace. Виторгу компанія не розкриває, у 2021 році ЦУМ наторгував лише речами українських дизайнерів на 150 млн грн.
Helen Marlen з середини березня відкрився далеко не в повну силу. Запрацювали інтернет-магазин та чотири бутіки. Інші магазини працюють тільки по передзамовленню, клієнт може обрати товар в онлайні і прийти на примірку. В інтернет-магазині Helen Marlen зараз працює вдвічі менше людей, ніж до війни. І не тільки через скорочення бізнесу. «Десять людей з компанії пішли захищати країну, це і звичайні водії, і директор по маркетингу і керівник операційного відділу та інші», — каже Кавицький. Зарплату співробітникам домовилися платити, залежно від обсягів обороту.
Весь бізнес Helen Marlen не працював тільки перші два тижні війни. «Головною операційною проблемою був колапс інфраструктури, з якою ми працюємо, зокрема, логістики», — каже Кавицький. Наприклад, на «Новій пошті» зависло товару на $1 млн. Це везіння, що у відділеннях, які грабували росіяни не було доставки на $30 000, а то б точно вкрали, каже Кавицький.
Правила доставки теж змінились, ритейлер у виключних випадках доставляє замовлення: одна з причин — небезпека для курʼєрів.
Що стосується ЦУМу, то він з початку квітня працює в форматі онлайн-магазину. Крім цього, універмаг відкрив поп-ап точку у Львові. А також планує такі у інших містах. Вони мають працювати у синергії з інтернет-магазином. На Київ припадає лише половина замовлень, розповідає Мамай, серед регіонів — на першому місці — Львів.
Більше за все купують зараз спортивний та кежуал одяг, каже гендиректор ЦУМу, а от святкове вбрання — неактуальне. Це тому, що люди їхали, схопивши перше, що попало під руку, пояснює Кавицький.
Sale — двигун торгівлі
Преміум ритейлери намагаються повернути клієнтів знижками. В цьому році літній розпродаж розпочали не в червні, як зазвичай, а в квітні.
Це вимушений крок, оскільки частина нових колекцій були замовлені заздалегідь і вже приїхали, каже Кавицький. Їх продати непросто, модність речей — не дуже вагомий аргумент. За його словами, бізнес-логіки в цьому рішенні немає — розпродаж влаштували лише для того, щоб продати більше товару.
Маркетплейс Trends Hunters, який продає в інтернеті вживані речі класу люкс та преміум, знизив ціни на товари партнерів, які залишилися на складах. Але покупці вимагають додаткові знижки на і без того уцінений товар, каже власниця Валерія Шевченко. «Люди намагаються заощаджувати, – пояснює вона. – Супер дорогі брендові сумки за $16 000-21 000 ніхто не купує». Середній чек покупки на маркетплейсі впав на 65%, до $200-250.
У більшості покупців дорогого одягу зупинилися бізнеси і їм не до шопінгу. «Ті мої клієнти, які виїхали з України, теж не налаштовані на нові витрати», – каже стилістка Катерина Орєхова. За її спостереженням, попит впав на 80%.
Трохи покращило ситуацію для преміум-ритейлерів, те що партнери світові fashion-бренди пішли небачені поступки. Кавицький розповідає, що всі з ким вони співпрацюють, не вимагали передоплат, завдатків, або додаткових фінансових гарантій. Більш того, партнери дозволили відновити закупки колекцій у будь-який час.
Мода проти війни
Найбільші представники індустрії розкоші засудили російську агресію і пішли з Росії. «LVMH, Kering, Prada group та Richemont не залишилися осторонь події та виступили із заявою про зупинку свого бізнесу в країні-агресорці», — каже Мамай з ЦУМу. Виробники висловлювали свою позицію і під час тижнів моди. «Giorgio Armani в Мілані провів свій показ у повній тиші, а Balenciaga присвятив свою колекцію незламному духу українців й показав в Парижі шоу з використанням жовто-блакитних кольорів», — розповідає він. А Chanel не продає своїх товарів громадянам РФ навіть за кордоном.
Як скоро оговтається люксовий сегмент, коли настане мир?
Це залежить від того, як довго триватиме війна. Нормалізація наступить тоді, коли попит повернеться хоча б до третини того, що було до 24 лютого, вважає Кавицький. «Хлопці, зайдіть, купіть хочь щось: брелок, або шкарпетки! Допоможіть нам», — закликає своїх клієнтів він.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.