«Всі. Свої» понад рік не віддає гроші двом сотням брендів. Як найбільший магазин українського одягу заліз у борги /Фото з особистого архіву
Категорія
Картина дня
Дата

«Всі. Свої» понад рік не віддає гроші двом сотням брендів. Як найбільший магазин українського одягу заліз у борги

Анна Луковкіна, засновниця «Всі. Свої» Фото з особистого архіву

Маркетплейс українських брендів «Всі. Свої» загруз у боргах, а його нові магазини під час пандемії лише приносять збитки. Бренди – анонімно та публічно – лютують у соцмережах, вимагаючи виплатити гроші за їхній товар. Чому зіпсувалися відносини між культовим магазином та «всіма своїми»

Перший магазин «Всі. Свої» відкрився на Хрещатику у 2016-му – за рік після того, як засновниця Ганна Луковкіна запустила ярмарки на Андріївському узвозі, на яких продавали лише українські товари.

Три поверхи магазину на центральній вулиці країни вміщали товари 250 локальних брендів – засновники називали це найбільшою крамницею локальних товарів у світі. На вітринах були не тільки манекени з одягом, а й маніфести. Вітрини заповнювали пластиковими пакетами і вішали фразу «До біса пакет», виставляли скульптури української художниці Марії Куликовської та плакати на підтримку Олега Сенцова, коли він був ув’язнений у Росії. «У нас найбільші, найпомітніші вітрини на Хрещатику, і гріх їх використовувати для нудних манекенів», – казала DTF Луковкіна у 2018 році.  

Два роки потому Луковкіна відкрила другий магазин – теж на Хрещатику; він продавав уже товари для дому ще 150-ти брендів. У 2019-му відкрилась точка у ТРЦ Lavina mall, у 2020-му – у ТРЦ Retroville. До пандемії продажі з ярмарків та магазинів росли на 21% щороку, розповіла Forbes Луковкіна.

«Всі. Свої» понад рік не віддає гроші двом сотням брендів. Як найбільший магазин українського одягу заліз у борги /Фото 1

Магазин «Всі. Свої» в ТРЦ Retrowille

«Всі. Свої» на Хрещатику був зручним майданчиком для брендів-початківців, говорить Аліса Бучнєва, засновниця Kyiv Corner. Локальним бізнесам без налагоджених поставок було легше продаватися на вже готовому маркетплейсі. «Твоя справа – принести їм товар, далі вони роблять все самі. Брендам приходить автоматична розсилка з CRM, що продалося, і можна відразу порахувати продане», – каже Бучнєва. 

Бренд поставляв товар в магазини, «Всі. Свої» його продавав і забирав 30% комісії з продажів. Раніше з брендів також брали кошти за оренду, але від цього відмовилися з осені 2021 року. 

За такою схемою працювали загалом 320 виробників, продукцію яких можна купити у фізичних магазинах. До пандемії, за словами Бучнєвої, маркетплейс виплачував виробникам кошти раз на місяць, до 25 числа наступного місяця.

Але регулярні виплати припинилися. Відкрито бренди почали скаржитися на це влітку 2021 року. У липні користувач Sergey Getun просив повернути борги у коментарях під постом мережі на Facebook; у вересні публічний пост про борги написала Ольга Беркман, яка продає в мережі кераміку.

Зараз магазини «Всі. Свої» винні кошти 223 брендам, розповіла Forbes Луковкіна. Загальну суму боргу вона не назвала, але сумі різні. Бренду київських сувенірів Kyiv Corner, наприклад, за останньою звіркою у листопаді 2021-го, «Всі. Свої» винні 57 000 грн, каже Бучнєва. Борг за одяг Duck Side – 476 000 грн. «Нам повідомили, що почнуть віддавати кошти з березня 2022 року, по 10% щомісяця, – каже Антон Долінський, засновник бренда одягу Duck Side, одного з брендів-партнерів «Всі. Свої». – Але схожий графік уже переносили разів п’ять».

Користувачка Twitter під нікнеймом _farba_ написала, що деяким брендам винні понад 1 млн грн. Вона не захотіла розкрити своє імʼя на прохання Forbes.

«Всі. Свої» виплатили брендам частину заборгованості після березневого локдауну, каже Луковкіна. У майбутньому компанія планує щомісяця виплачувати усім однаковий відсоток від суми заборгованості. Паралельно її магазини підняли комісію виробникам до 50%, через що товари здорожчали. Частина виробників припинила продаватися у магазинах «Всі. Свої». Що пішло не так?

Звідки зʼявилися борги 

Майже весь виторг «Всі. Свої» (90%) йшов від продажів у фізичних магазинах. Однак через пандемію і спад попиту нові магазини у ТРЦ не окупилися – оренда проїдала бюджет, каже Луковкіна. Суму оренди вона не розголошує через умови договору.

«Рішення відкрити новий магазин [у ТРЦ Retrowille], яке було прийняте і підписане ще до пандемії, виявилося дуже невдалим», – каже вона. За рік магазин так і не став рентабельним, тому Луковкіна закрила його.

Але Долінський вважає, що пандемія – це прикриття. За його словами, фінансові проблеми «Всі. Свої» почалися після відкриття другого магазину на Хрещатику у 2018 році. З того часу Duck Side почали регулярно затримувати виплати на два місяці.

Forbes просив інших виробників розповісти про свої труднощі у Telegram-чаті брендів «Всі. Свої», але більше ніхто не погодився, навіть на умовах анонімності. Долінський та Бучнєва кажуть, що бренди бояться заявляти про борги публічно: їм можуть перестати платити взагалі, доведеться повертати гроші через суд.

1 лютого 2022 року Луковкіна особисто розіслала брендам листа із вибаченнями. «Зовнішні фактори катастрофічно вплинули на кількість відвідувачів у січні, і, враховуючи нестабільну ситуацію навколо безпеки, ми прогнозуємо, що лютий також не дасть необхідного результату», – писала Луковкіна. 

Раніше із брендами спілкувалися тільки бухгалтерка і категорійні менеджери, розповідає Бучнєва. На цей раз засновниця особисто обіцяла почати виплати у березні і не вважати борги грудня-січня «пандемічними». 

Луковкіна відмовилася розкрити фінансові показники компанії. А з відкритих джерел точний виторг «Всі. Свої» порахувати складно: мережа управляється різними юридичними особами. Виторг ТОВ «Рікстен», наприклад, у 2020 році склав майже 16 млн грн, у 2019-му – майже 17,5 млн, свідчать дані YouControl. Луковкіна – його власниця. Але мережею можуть управляти й інші юрособи – у резюме одного з колишніх працівників на Work.ua вказані також ТОВ «Авіон груп» та ТОВ «ОЛИНЕКС». Їхня фінансова звітність на YouControl відсутня.

Для порівняння: у 2021 році виторг департаменту українських дизайнерів ЦУМу, який також розташований на Хрещатику, навпроти «Всі. Свої», – 150 млн грн. Загальний виторг ЦУМ не розкриває.

Попри скарги брендів та їхніх знайомих у соцмережах, Луковкіна обіцяє вирішити кризу. За її словами, мережа вже зменшила операційні витрати та оновила команду, щоб збільшувати продажі. «Фокусуємося також на розвитку онлайну, аби зменшити залежність від карантинних обмежень», – каже вона.

Долінський не вірить, що йому повернуть його майже пів мільйона гривень, але Бучнєва з Kyiv Corner більш оптимістична. «Я сподіваюся, вони віддадуть борги, наб’ють собі фінансову подушку і будуть далі працювати, – каже вона, – а їхній відсоток від продажів – він об’єктивний, бо вони роблять усю роботу за тебе».

Матеріали по темі