Діяльність Довженко-Центру спрямована на збереження, реставрацію, дослідження та збільшення Національного кінофонду України /Getty Images
Категорія
Життя
Дата

Скандал навколо Довженко-Центру. Як Держкіно хоче реорганізувати головний кіноархів країни та чим це загрожує

3 хв читання

Діяльність Довженко-Центру спрямована на збереження, реставрацію, дослідження та збільшення Національного кінофонду України Фото Getty Images

Новину про реорганізацію найбільшого кіноархіву України Довженко-Центру в кіноіндустрії сприйняли як анонс його фактичної ліквідації. Держкіно запевняє: реорганізація дозволить центру «приділити більшу увагу розвитку музейної справи та кінокультури». В чому небезпека цих планів

Оновлено. Після публікації тексту стало відомо, що Держкіно не повідомило Міністерству культури та інформаційної політики про рішення реорганізувати Довженко-Центр. Щоб зберегти колекцію фільмів, яка формувалась з 1991 року, Мінкульт ініціював обговорення з Кабінетом Міністрів та Держкіно.

Останні 28 років Довженко-Центр популяризує та вивчає спадщину національного кіно. В центрі проходять кінопокази, дослідники працюють із понад 24 000 архівних документів. Це єдиний український представник в Міжнародній федерації кіноархівів.  

5 серпня Державне агентство України з питань кіно видало наказ про реорганізацію Довженко-Центру. За ним, нинішні обов’язки центру виконуватимуть три юридичні особи: держустанова «Науковий центр кінематографії України», сам Довженко-Центр та виокремлена з його структури Українська анімаційна студія.

Держкіно планує вилучити у Довженко-Центру колекцію фільмів та передати її Науковому центру кінематографії. Він існує з 2011 року, проте в кіноіндустрії його називають сплячим і фейковим. «З моменту заснування за часів Януковича [центр] не здійснював жодної діяльності, не має штату, відповідних компетенцій», – переконані в Довженко-Центрі. 

Getty Images

Довженко-Центр зберігає більше 10 167 українських та закордонних фільмів Фото Getty Images

У найбільшому кіноархіві України зберігається більше 10 167 українських та закордонних фільмів. Їх вилучення не залишить сенсу в роботі Довженко-Центру. За версією Держкіно, реорганізація дозволить центру приділити більшу увагу розвитку музейної справи та кінокультури. Проте без фільмофонду це теж неможливо. «Все, що ми робимо, пов’язане з цими фільмами», – каже в.о. генерального директора Довженко-Центру Олена Гончарук. 

Довженко-Центр збирав студійні фільмофонди державних кіностудій з 1994 по 2001 роки. Пошук рідкісних стрічок по всьому світу триває донині. «Передавалися тисячі стрічок, – згадує колишній гендиректор Довженко-Центру Іван Козленко. – Коштом Довженко-Центру українські фільми купували в Госфільмофонді Росії, відбувався пошук фільмів, які вважалися втраченими». 

Фільмофонд потребує особливої температури зберігання. «60 000 фільмів не можна виймати з холодильних камер, – додає Козленко. – Фахівці Наукового центру кінематографії ніколи з цим не працювали». 

У заяві Держкіно згадують фільмофонд, але не кіноархівну та музейну колекції Довженко-Центру. «Органи управління не розуміють: розподіл на частини знищить колекцію», – каже Гончарук.  

Скандал навколо Довженко-Центру. Як Держкіно хоче реорганізувати головний кіноархів країни та чим це загрожує /Фото 1

Довженко-Центр – найбільший український державний кіноархів

Чи заробляє Довженко-Центр

Держкіно переконує: останні роки Довженко-Центр працює лише за рахунок державних коштів. У 2021–2022 роках сума дотацій становила 7,6 млн грн на рік. Центр як державне підприємство має покривати видатки власними доходами.

Гончарук заперечує закиди про неприбутковість. До початку 2020-го центр був успішним, каже вона. Останні роки були складними через пандемію та війну. У ковідному 2020 році прибуток центру становив 0,15 млн грн, проте в 2019-му ця сума сягала 1,3 млн грн. Суми держпідтримки тоді сягали 8,8 млн грн та 10 млн грн відповідно.

Половину бюджету склали надходження від оренди приміщень. Ці гроші інвестували в розвиток центру. «Провели ремонти в приміщеннях, придбали обладнання для контролю клімату та кінолабораторії», – каже Гончарук. 

Під час вторгнення Довженко-Центр генерує дохід на фільмах, які надає для показів за кордоном. Ці копії вони самостійно виготовили та оцифрували, переклали субтитри. Такими надходженнями частково перекривають зарплати працівникам. 

«Ми також генеруємо прибуток і в гуманістичному вираженні», – каже Гончарук. Державні підприємства у сфері культури є збитковими, переконує Козленко. «Мало в кого викликає запитання, для чого нам Мистецький арсенал, – додає директорка центру. – Всі розуміють: це іміджевий презентаційний майданчик українського мистецтва». 

Скандал навколо Довженко-Центру. Як Держкіно хоче реорганізувати головний кіноархів країни та чим це загрожує /Фото 2

Діяльність Довженко-Центру спрямована на збереження, реставрацію, дослідження та збільшення Національного кінофонду України

На чиєму боці кіноіндустрія

«Держкіно давно веде боротьбу з центром, – стверджує Гончарук. – Їм не подобається, що ми працюємо і маємо вплив на міжнародну аудиторію. Думаю, є мета позбавити Довженко-Центр суб’єктності і можливості працювати».  

У комунікації між Держкіно та кіноспільнотою велика криза, каже виконавча директорка Української кіноакадемії Анна Мачух. У індустрії немає видимих голосів, які б підтримали реорганізацію. Натомість на сайті уряду вже зареєстрували петицію про її скасування. 

«Довженко-Центр зробив національну кінематографічну спадщину видимою і цікавою, – каже гендиректор кінокомпанії «Артхаус Трафік» Денис Іванов. – Провести реорганізацію – це як змінити команду Національного художнього музею та віддати приміщення людям, які вивезуть картини і продадуть будівлю». У демократичній країні після кроків, які руйнують національну пам’ять, керівництво Держкіно пішло б у відставку, впевнений Іванов.

Оптимальний вихід зі скандалу – скасувати наказ, додає Мачух. «Такі важливі рішення мають прийматись після обговорень та консультацій з індустрією, – каже виконавча директорка Української кіноакадемії. – Вони від самого початку повинні супроводжуватися детальними роз’ясненнями».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд